اخبار کانون هاویژه

جعفر کوشا در گیلان: از همین‌جا اعلام می‌کنم ما آیین‌نامه جدید لایحه استقلال را اجرا نمی‌کنیم

وکلاپرس- رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در  مراسم افتتاح ساختمان جدید کانون وکلای گیلان اعلام کرد: از همینجا اعلام می کنم که ما آیین نامه لایحه استقلال را اجرا نمی کنیم.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان، صبح روز ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ با حضور در گیلان ضمن ابراز خرسندی از ابطال مصوبه هیات مقررات زدایی مبنی بر “الزام کانون وکلا به بارگذاری پروانه وکالت در سامانه مجوزهای کسب و کار” صریحا اعلام کرد: ما آیین نامه را اجرا نمی کنیم.

وی با تشکر از حضور پیشکسوتان و رؤسای ادوار کانون وکلای استان گیلان و وکلای جوان کارآموز گفت: در حدود یک ساعت قبل موفق شدیم در دیوان عدالت اداری رایی را ابطال کنیم که جناب آقای طالع و جناب آقای دکتر حبیبی وکیل این پرونده بودند. هیأت مقررات زدایی اعلام کرده بود وکلا هر پرونده ای را که می گیرند باید بارگذاری شود.

قوه قضاییه ما قضات بسیار فرهیخته و اندیشمندی دارد

رئیس اسکودا افزود: دوستان ما در دیوان عدالت اداری دفاع کردند و در هیات تخصصی به نفع ما رای دادند و ساعتی پیش هم به ما خبر دادند از هیأت عمومی دیوان عدالت اداری رای به نفع ما صادر شد و رای هیات عمومی مبنی بر ابطال مصوبه مقررات زدایی شد و نهایتا چنین امری با عنوان بارگذاری منتفی شد. تلاش دوستان ما و همکاران ما در دیوان عدالت اداری به هر حال به ثمر نشست. این نشان می دهد که قوه قضاییه ما قضات بسیار فرهیخته و اندیشمندی دارد که دلسوزند و بدنه قوه قضاییه به ظلمی که در حق نهاد وکالت از اطراف و اکناف مختلف می شود، آگاهند.

وی با تشکر از قضات دیوان عدالت اداری بیان داشت: این رأی نشان می دهد که قوه قضاییه قوه مستقلی است.

بیشتر بخوانید:

دکتر جعفر کوشا اضافه کرد: کانون محترم گیلان یکی از بهترین کانون‌های ماست و هیات مدیره بسیار منظمی دارد. واقعا آقای دکتر نظری نژاد جناب آقای امانی و دوستان دیگر که تشریف دارند هر پنج عضو همیشه در جلسات به صورت منظم و مرتب حضور دارند. واقعا باید افتخار کنید به این هیات مدیره جوان و پرتلاش و خصوصا آقای دکتر نظری نژاد که بسیار انسان خوش فکر و زحمت کشی هستند.

ما بدنبال یک عدالت قضایی هستیم

رئیس انجمن ایرانی جرم شناسی بیان کرد:  آن‌چه که امروز ما به آن مبتلا هستیم حول محور اسکودا، قوه قضاییه، قوه مقننه، قوه مجریه و رسانه یعنی صدا و سیما و همینطور جو حاکمی است که بر ما وجود دارد. بحث این است که در عدالت قضایی که یک فرایند در امور کیفری از اعلان جرم حتی قبل از اعلام جرم شروع می شود و تا اختتام اجرای حکم تمام می شود و در جریان حقوقی از تقدیم اظهارنامه تا پایان اجرای حکم شروع و خاتمه می یابد، ما بدنبال یک عدالت قضایی هستیم.

عقلای بشر به اینجا رسیده اند که در فرایند عدالت قضایی فقط نباید حاکمیت دخالت کند

رییس اسکودا ادامه داد: در این عدالت قضایی که به صورت فرایند هست در واقع یک مکانیزم دارد که این مکانیزم براساس آنچه که جهان امروز به آن رسیده در بسیاری از کشورها این فرآیند عدالت قضایی در امور کیفری برای کشف حقیقت و در امور حقوقی برای فصل خصومت مسیر بسیار سختی است. عقلای بشریت به اینجا رسیده اند که در فرایند عدالت قضایی فقط نباید حاکمیت دخالت کند. دعوای ما در واقع یک دعوای علمی است. ما اصلا با کسی دشمنی نداریم. من به عنوان مسئول اتحادیه که منتخب هیات مدیره ها هستم و هیات مدیره ها منتخب بدنه هستند نهایتا من به عنوان مسئول ۵۵ هزار نفر، ۶۰ هزار نفر مطلب علمی را می گویم و حاضرم بحث کنم و مباحثه کنیم با هرکسی که باشد. یعنی ما یا متقاعد می کنیم یا متقاعد می شویم.

بیشتر بخوانید:

کدام کشور غیر از ایران دو نهاد وکالتی را در خودش جا می دهد؟

این استاد دانشگاه افزود: سوال من آن است کدام کشور غیر از ایران دو نهاد وکالتی را در خودش جا می دهد؟ هیچ کشوری. این ابتکار جمهوری اسلامی است. آیا وکیلی که از حاکمیت پروانه بگیرد می تواند دفاع کند؟ در معرض ابطال پروانه نیست؟ اگر خوب دفاع نکند اگر با حاکمیت همراه نباشد، مستقل عمل می کند؟ ما حرفمان خیلی ساده است. در فرایند عدالت قضایی همه کشورها جرم انگاری کردند. می گویند موانعی را که برای اجرای عدالت وجود دارد شناسایی کنیم و برداریم. هرچه قاضی کمتر اشتباه کند به عدالت نزدیکتر می شویم. وجود وکیل برای کمتر اشتباه کردن قاضی است و اگر وکیل در پرونده وجود داشته باشد قاضی کمتر اشتباه می کند و اگر قاضی کمتر اشتباه کند به عدالت قضایی نزدیکتر است.

بر اساس آیین نامه جدید هر مرجع قضایی می تواند من را محروم از پروانه کند

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران اظهار کرد: قوه قضاییه در تاریخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۸ تشخیص داد که آیین نامه ای برای ما بنویسد. گفتیم که ما یک آیین نامه ۱۳۳۴ داریم و نیاز به آیین نامه جدید نیست. با معاونت حقوقی قوه قضاییه جناب آقای مصدق صحبت کردیم گفتند که شما نمی نویسید، ما آماده کرده ایم. یکماه از ایشان وقت گرفتیم که با صنف مشورت کنیم. با جناب مصدق صحبت کردیم خیلی استقبال کردند. عرض کردم بگذارید خودمان تنظیم کنیم. گفتند شما تنظیم نمی کنید ریاست قوه می خواهند که تا شانزدهم اجرایی شود. از ایشان خواستم وقت ملاقاتی با ریاست قوه ترتیب دهند. نزد ریاست قوه رفتیم و عرض کردیم قانوناً این آیین نامه را باید ما تهیه کنیم و وقت می خواهیم و ایشان پذیرفتند.

بیشتر بخوانید:

دکتر کوشا ادامه داد: کارگروه تشکیل دادیم و آیین نامه را تنظیم نمودیم و نزد معاونت حقوقی بردیم. ایشان گفتند دیر شد و توسط گروهی در قوه قضاییه نوشته شده و نزد آقای رئیسی ارسال شده است و گفتند با آقای رئیسی صحبت کنید و ما اطمینان داشتیم که آقای رئیسی امضا نمی کنند. دیدیم معاونت راهبردی قوه قضاییه اصلاحاتی که ما انجام داده بودیم را برداشته و یک سری مواد را وارد آیین نامه کردند. این مواد خیلی خطرناک است. برای نمونه اگر بازپرس پرونده از من خوشش نیاید مثلا لحن من تند باشد یا توهین شود طبق قانون و آیین نامه اجرایی گذشته باید به کانون گزارش می دادند و دادسرا و دادگاه انتظامی کانون می توانست پروانه مرا لغو کند و اگر اعتراض داشتم می رفت دادگاه عالی انتظامی قضات.

وکیل جعفر کوشا خاطرنشان کرد: براساس آیین نامه جدید هر مرجع قضایی می تواند مرا محروم از پروانه کند. آیا محرومیت از وکالت یک سلب حق نیست؟ سلب حق تفسیرش مضیق است یا موسع؟ استثنا است یا اصل؟ مرجعش باید کانون باشد یا قوه قضاییه؟ پروانه مرا کانون صادر کرده است. کانون مکانیزم دارد برای نظارت و انضباط و انتظام.

از همینجا اعلام می کنم که ما آیین نامه را اجرا نمی کنیم

رئیس اسکودا در پایان گفت: هشتاد هزار نفر داوطلب معطل مانده اند. آمدیم با سازمان سنجش قرارداد ببندیم گفتند باید با معاونت حقوقی قوه قضاییه هماهنگ شود. گفتیم چرا؟ گفتند معاونت حقوقی گفته هر کاری می خواهید انجام دهید با ما هماهنگ کنید. کجای دنیا این را می گوید که معاونت حقوقی دخالت کند؟ کجای آیین نامه می گوید که دخالت کند؟ من شخصاً به خاطر هشتاد هزار نفر رفتم در جلسه نشستم به قائم مقام معاونت حقوقی گفتم هشتاد هزار نفر می خواهند امتحان دهند شما چرا با روان مردم بازی می کنید. گفتند نه این چه حرفی است شما شنبه آگهی آزمون را چاپ کنید و نماینده سنجش هم بود. شنبه که شد به سنجش نامه زدند گفتند کلمه آیین نامه را نیاورید. اما از همینجا اعلام می کنم که ما آیین نامه را اجرا نمی کنیم.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا