گفت و گوویژه

جزئیاتی از جلسه دادگاه شکایت وکلای دادگستری علیه مشرق نیوز

وکلاپرس– وکیل مدافع آرش کیخسروی به بیان جزئیات جلسه دادگاه مطبوعات شکایت تعدادی از وکلا علیه مشرق نیوز پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، دوشنبه (۲خردادماه سال ۱۴۰۱) شعبه ۶ دادگاه مطبوعات به شکایت وکیل امیر رئیسیان علیه مشرق نیوز رسیدگی کرد.

بیشتر بخوانید:

حضور وکلای صاحب‌نام در پرونده شکایت از مشرق نیوز

در خبر مشرق نیوز که با عنوان «همکاری وکلای حقوق بشری با شبکه بین‌المللی تحریم ایران/ شناسایی خانه شیطان در تهران!» انتشار یافته است از وکلای صاحب‌نامی چون قاسم شعله‌سعدی، نسرین ستوده، عبدالفتاح سلطانی، امیرسالار داوودی، هدی عمید، آرش کیخسروی، امیر رییسیان، پیام درفشان، مصطفی نیلی، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب نام برده شده و علیه ایشان اتهامات ناروا و خلاف واقعی مطرح شده است.

ضمن اعلام این نکته که نظرات مصاحبه شونده الزاماً مورد تأیید وکلاپرس نیست، مشروح مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

حاضرین در جلسه دادگاه

وکیل ابوذر نصراللهی، وکیل مدافع آرش کیخسروی، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس به تشریح جزئیات جلسه دادگاه پرداخت و در پاسخ به افراد حاضر در جلسه گفت:

  • من به عنوان وکیل آرش کیخسروی،
  • آقای خلیلی به وکالت از عبدالفتاح سلطانی و محمدرضا فقیهی، رئیسیان، لیلا حیدری،
  • بابک پاک‌نیا به وکالت از مهدی محمودیان، مجید حاتمی
  • و رضا شفاخواه به وکالت از پیام درفشان

در جلسه حاضر بودند.

بیشتر بخوانید:

دفاعیات متهم قانونی و محکمه پسند نبود

وکیل نصراللهی درخصوص جزئیات جلسه دادگاه گفت: دادگاه طبق قانون با حضور هیات منصفه برگزار شد و نماینده دادستان در ابتدا کیفرخواست را قرائت کرد. سپس شکات حاضر در جلسه و وکلای سایر شکات، شکایت خود را مطرح کردند. این شکایت ها بر پایه مستندات قانونی و مبانی فقهی به سمع و نظر دادگاه رسید.

این وکیل دادگستری افزود: سپس آقای داوری اردکانی، به عنوان متهم پرونده به دفاع از خود پرداخت. اگرچه او مدعی بود که دانش آموخته حقوق است و تحصیلات حوزوی دارد، دفاعیات چندان قانونی مطرح نکرد. وی تلاش داشت با برخی داستان‌پردازی‌ها و ارتباط دادن مسائلی که از لحاظ منطقی و عقلی که چندان ربطی بهم ندارند، مطالب منتشرشده خود را توجیه کند اما دلایل محکمه پسندی ارائه نکرد.

جلسه دوم ۹ خردادماه برگزار خواهد شد

نصراللهی با اشاره به تشکیل جلسه بعدی دادگاه گفت: بعد از خاتمه دفاعیات متهم، قرار شد شکات و وکلا در جلسه بعد که دوشنبه ۹ خرداد برگزار می‌شود، پاسخ اظهارات متهم را به دادگاه عرضه کنند و آخرین دفاع وی اخذ گردد.

بیشتر بخوانید:

هدف متهم ایجاد خوراک فکری برای برخورد با وکلا است

نصراللهی در پاسخ به پیش‌بینی وکلا از نتیجه جلسه و تصمیم دادگاه گفت: تصمیم گیرنده نهایی دادگاه است و نظر هیات منصفه نیز صرفا جنبه ارشادی دارد و الزامی نیست. اما اگر با نگاه تخصصی حقوقی به جلسه بنگریم، به نظرم دفاعیات متهم به گونه ای نبود که از اتهامات وارده تبرئه شود. مطالبی که بیان شد برخلاف حقیقت و بیشتر افسانه بود.

وی افزود: استباط من از دفاع متهم این بود که هدفش از نگارش آن مطالب و دفاعیاتش در دادگاه، ایجاد خوراک فکری برای توجیه برخورد غیرقانونی با وکلای شاکی درخصوص مدیریت کروناست‌. انتشار این مطالب دقیقا ۸ روز بعد از بازداشت وکلای پرونده مدیریت کرونا بود. اگر آن زمان از همکاران وکیل ما دفاع می‌شد، روحیه مطالبه‌گری تقویت می‌شد و آزمون خوبی برای قوه قضاییه بود.

درخواست اشد مجازات را داریم

نصراللهی گفت: باتوجه به اینکه متهم پرونده سابقه سخنان مشابه داشته و باتوجه به تعدد جرم شامل توهین، افترا و نشر اکاذیب بوده است، درخواست اشد مجازات را داشتیم تا از تکرار جرم توسط این اشخاص جلوگیری شود.

این وکیل دادگستری با اشاره به ضرورت برخورد با این افراد، گفت: عدم برخورد جدی با چنین افرادی، پیامدهای خطرناکی برای جامعه دارد؛ ادامه این رویه سبب هرج و مرج و ترویج بی‌اخلاقی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا