اخبار کانون هاویژه

پیگیری حقوق آسیب‌دیدگان حادثه ورزشگاه امام رضا مشهد توسط کانون وکلای خراسان

وکلاپرس- نایب رییس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای خراسان درباره آمادگی این کانون برای پیگیری حقوق تضییع شده آسیب دیدگان حادثه ورزشگاه مشهد توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش وکلاپرس، وکیل جمال مختاری، نائب رییس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری خراسان، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس درخصوص جزئیات بیانیه این کانون پیرامون عدم رعایت حقوق زنان در حادثه ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد گفت: کمیته حق دفاع و حقوق شهروندی ذیل کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای خراسان وکالت رایگان آسیب دیدگان حادثه ورزشگاه مشهد را می پذیرد.

نحوه بهره مندی آسیب‌دیدگان ورزشگاه امام رضا از وکالت رایگان توسط کمیته حق دفاع کانون وکلای خراسان

جمال مختاری در پاسخ به نحوه مراجعه شهروندان و بهره مندی از خدمات این کمیسیون گفت: شهروندان می توانند مستقیما به کانون وکلا مراجعه کنند و طی نامه ای خطاب به رییس یا نایب رییس این کانون، درخواست پیگیری و وکالت ثبت کنند. کانون درخواست ها را به کمیسیون و به تبع آن، کمیته مزبور واگذار می کند.

این وکیل دادگستری افزود: همکاران وکیل نیز می توانند اگر شهروندای به آنان مراجعه کند، وی را به کانون معرفی کنند.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به حواشی برگزاری بازی ایران و لبنان در مشهد

گفتنی است مسابقه فوتبال ایران و لبنان ۹ فروردین سال جاری در مشهد برگزار شد. این مسابقه مقدماتی جام جهانی قطر ۲۰۲۲ بود که با نتیجه ۲ بر صفر به سود ایران به پایان رسید. علی رغم فروش بلیت به زنان در این مسابقه، مسئولین مانع از ورود آنها به ورزشگاه محل مسابقه شدند. متاسفانه براساس فیلم منتشر شده در شبکه های اجتماعی به برخی زنان و دخترانی که تلاش می کردند وارد ورزشگاه شوند اسپری فلفل پاشیده شده است.

دادستان کل کشور در واکنش به وقایع دیروز بازی ایران و لبنان در مشهد و اتفاقی که برای ورود برخی بانوان به ورزشگاه رخ داد گفته بود که نه تنها عذرخواهی کافی نیست بلکه باید وجوه دریافتی را به آنها بازگردانند و عذرخواهی جدی کنند.

بیانیه کانون وکلای خراسان درباره تعامل با زنان در حاشیه بازی ایران و لبنان

روابط عمومی کانون وکلای دادگستری خراسان در واکنش به حوادث برگزاری مسابقه فوتبال در ورزشگاه امام رضا و ممانعت از حضور زنان متقاضی ورود به ورزشگاه، اطلاعیه ای را در تاریخ ۱۲ فروردین منتشر کرد. در این بیانیه آمده است:

نظر به مسئولیت اجتماعی نهاد وکالت در ترویج و اهتمام به رعایت حقوق شناخته شده بشری و همچنین کوشش در اجرای صحیح قوانین موضوعه در قبال شهروندان؛ با عنایت به بند ۹ اصل سوم (رفع تبعیض ناروا)، بند ۱۴ اصل سوم (تساوی عموم در برابر قانون)، اصل نوزدهم (تساوی حقوق مردم)، اصل بیستم (حمایت قانون از همه مردم به طور یکسان)، اصل بیست و یکم (تضمین حقوق زن)، اصل بیست و دوم (مصونیت حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل)، اصل بیست و هفتم (آزادی تشکیل اجتماعات) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۸۹ منشور حقوق شهروندی که حق همه شهروندان به ویژه زنان به دسترسی به امکانات و حضور در عرصه های ورزشی ملی و جهانی را مورد شناسایی قرار داده است و همچنین اسناد بین المللی متضمن تعهدات حقوق بشری؛

ممانعت از حضور زنان متقاضی ورود به ورزشگاه را منطبق با تعهدات صریح داخلی و بین‌المللی ندانسته و با توجه به اینکه هیچ ارزشی در جامعه بالاتر از عمل به قانون و احترام به حق ها و آزادی های بنیادین بشری نمی باشد،

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری خراسان ضمن نکوهش اقدامات انجام یافته، در راستای عمل به وظایف آیینی و در جهت احقاق حقوق تضییع شده آسیب دیدگان حادثه تلخ اخیر، آمادگی خود را برای تأمین حقوق دفاعی ایشان اعلام می‌دارد.

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری خراسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا