گفت و گو

وکیل صالح نیکبخت : به سبب پاسخگویی به رسانه‌های خارجی وزارت اطلاعات شکایت مطرح کرده است

وکلاپرس- وکیل صالح نیکبخت درخصوص جزئیات احضارش به دادسرا گفت: به دلیل مصاحبه با شبکه های خارجی به اتهام تبلیغ علیه نظام و با شکایت وزارت اطلاعات احضار شدم.

به گزارش وکلاپرس، صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی، ۲۰ اسفندماه بە شعبە دوم بازپرسی «دادسرای عمومی و انقلاب مقدس» مستقر در زندان اوین تهران احضار شد و به عنوان «تبلیغ علیە نظام» تفهیم اتهام شد.

ممانعت از ورود وکیل به جلسه تحقیقات

او درخصوص جزئیات این پرونده گفت: اخطار احضاریه در ۱۵ اسفندماه به من ابلاغ شد و لذا ۲۰ اسفند ماه در شعبه دو بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب حضور یافتم.

نیکبخت ادامه داد: لازم به ذکر است پیشتر به سبب وکالت از یک روزنامه‌نگار به همین شعبه مراجعه کرده بودم و به دلیل عدم اجازه حضورم در مرحله تحقیقات، به بازپرس محترم تذکر داده بودم که جرم موکلم مشمول ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری نیست و لذا ممانعت از حضور وکیل برخلاف تبصره ماده ۴۸ است.

بیشتر بخوانید:

او افزود: علی رغم ایراداتی که قبلا در این مورد مطرح کرده بودم، مجددا در زمان حضورم در این شعبه از ورود همکارم (دکتر علی رضایی) به عنوان وکیل، در جلسه تحقیقات جلوگیری شد. البته که رفتار بازپرس بسیار محترمانه بود.

اتهام تبلیغ علیه نظام مربوط به مصاحبه با شبکه های خارجی بود

وکیل صالح نیکبخت در پاسخ به جزئیات اتهاماتش گفت: بازپرس اعلام کرد که اتهام تبلیغ علیه نظام مربوط به مجموعه مصاحبه های من با شبکه بی بی سی، صدای آمریکا VOA و ایران اینترنشنال در بازه زمانی ۱۳۹۹ تا مهرماه ۱۴۰۱ بوده است. توضیح دادم ۴ ماه پیش از اعلام موضع حاکمیت درمورد شبکه ایران اینترنشنال، مصاحبه هایم را متوقف کرده بودم.

این وکیل دادگستری افزود: علاوه بر این اعلام کردم مصاحبه های من مصداق فعالیت تبلیغ علیه نظام نیست؛ چرا که اولا مولفه نخست ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی (مستمر بودن) را ندارد. ثانیا در ماده مذکور آمده است که فعالیت علیه جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد که در همین عبارت، ۳ عنوان قرار می گیرد. من در مورد هیچ یک از این ارکان فعالیت تبلیغی نداشته ام و صرفا از مقامات انتقاد کرده ام که مشمول جرم نیست.

نیکبخت افزود: علاوه بر همه توضیحاتی که ارائه کردم، قصد و نیتی هم در کار نبوده است و ضمنا من به سراغ رسانه ها نمی رفتم بلکه به فراخور موضوعات پاسخگو بوده ام و اتهام را نپذیرفتم.

شاکی پرونده وزارت اطلاعات است

او با اشاره به اینکه دادسرا به عنوان مدعی العموم شکایت نکرده است، ادامه داد: اعلام شد شاکی پرونده وزارت اطلاعات است.

این وکیل دادگستری ضمن اعلام معرفی وکیل گفت: دکتر علی رضایی را به عنوان کفیل معرفی کردم.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار وکلاپرس مبنی بر ارتباط احضار و وکالت پرونده مهسا امینی گفت: اعلام شد اتهامات هیچ ارتباطی به این پرونده ندارد و مشمول بازه زمانی قبل از مهر ۱۴۰۱ است. چراکه اقدامات بعد مهرماه مشمول عفو رهبری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا