ویژهیادداشت

کامبیز نوروزی: در قوانین کشور جرمی به عنوان سگ گردانی تعریف نشده است

وکلاپرس- کامبیز نوروزی حقوقدان و روزنامه نگار در یادداشتی به نقد صحبت‌های رییس پلیس تهران در خصوص سگ گردانی از منظر اصول اساسی حقوق جزا پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، کامبیز نوروزی، روزنامه نگار حقوقدان در واکنش به سخنان رییس پلیس تهران در خصوص ممنوعیت سگ گردانی و حواشی آن که این روزها در شبکه های مجازی خبر ساز شده است، گفته سردار حسین رحیمی مبنی بر عدم اجازه قانون‌گذار به شهروندان برای سگ گردانی در شهر را طبق اصل «قانونی بودن جرم و مجازات» مورد نقد قرار داده است.

متن کامل یادداشت این حقوقدان در روزنامه شرق را در ادامه بخوانید:

سلیقه جانشین قانون نیست

آقای رییس پلیس تهران در سخنانی گفته است: «در قانون اجازه سگ گردانی به کسی داده نشده است… لذا با تمام قدرت با برهم‌زنندگان نظم جامعه برخورد خواهیم کرد».

سهل انگاری رییس پلیس در عبارت پردازی

توجه این یادداشت مختصر به نقد مبانی این سخن است. این سخن پایه در دو اشتباه حقوقی مهم دارد که نتایج آن می‌تواند برای حقوق و آزادی‌های قانونی و مشروع، فراتر از موضوع نگهداری و گرداندن حیوانات خانگی، بسیار خطرناک باشد. شاید آقای رئیس پلیس تهران بزرگ در عبارت‌پردازی قدری تسامح داشته و از کلمات به‌دقت استفاده نکرده است، اما آنچه از ایشان خواندیم مبتنی بر دو پیش‌فرض است:

اول اینکه هرکس فقط اجازه دارد کارهایی را انجام بدهد که قانون گفته است. اگر قانون اجازه کاری را نداده باشد، پس آن کار ممنوع است.

دوم اینکه اگر کسی کاری را انجام داد که قانون اجازه نداده است، پلیس می‌تواند با او برخورد کند. یعنی او مرتکب جرم شده است. زیرا پلیس فقط در مواردی می‌تواند رأسا تصمیم به برخورد با کسی بگیرد که او مرتکب جرم شده باشد.

هر دو گزاره با اصول مسلم و قطعی حقوق در تضاد و مغایرت آشکارند.

اصل اباحه یک اصل فقهی و حقوقی است

اول؛ درباره اشخاص اصل بر «اباحه» است. این یک اصل بزرگ فقهی و حقوقی است. مفهوم ساده‌اش این است که افراد هر کاری را می‌توانند انجام دهند مگر آنچه را قانون ممنوع کرده است.

مثلا انسان‌ها ممکن است صدها و بلکه هزاران نوع معامله انجام دهند. قانون یک یک آنها را بیان نمی‌کند و بگوید مجازند. بلکه فقط معاملات ممنوع را بیان می‌کند و مثلا می‌گوید معامله اسلحه غیرمجاز ممنوع است. یا معامله مال دیگری ممنوع است. یا معامله مال دزدی ممنوع است.

بیشتر بخوانید: تنظیم لایحه « قانون نویسی » در معاونت حقوقی ریاست جمهوری

این اصل اصولا یک اصل عقلی است. اگر قرار به این باشد که افراد فقط مجاز به کارهایی باشند که قانون گفته است، باید قانونی نوشته شود با میلیون‌ها ماده که در هر کدام یکی از کارهای آدم‌ها را بگوید مجاز است. مثلا بنویسند خریدن پنیر مجاز است. ایستادن در ایستگاه اتوبوس مجاز است. فروختن کتاب مجاز است. حرف‌زدن با معلم مجاز است. خندیدن مجاز است. فیلم‌دیدن مجاز است و…

اما در سخن آقای رییس پلیس گویی، شاید ناخواسته، این اصل وارونه شده است. به این معنا که هرکس فقط مجاز به عملی است که قانون اجازه داده باشد. در این معنا اصاله‌ الاباحه به اصل ممنوعیت تغییر می‌کند، یعنی افراد ممنوع از هرکاری‌ هستند مگر اینکه قانون به آنها اجازه داده باشد.

اصل قانونی‌بودن جرم و مجازات

دوم؛ طبق اصول ۳۶ و ۳۷ قانون اساسی و ماده ۲ قانون مجازات اسلامی، فقط عملی جرم است که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد. این اصل به «اصل قانونی‌بودن جرم و مجازات» معروف است که مهم‌ترین و بنیادی‌ترین اصل در حقوق جزا بوده و ضامن نظم عمومی و محافظت از حقوق انسان‌ها در برابر قدرت است.

بنابراین اگر کسی کاری کرد که در قانون به عنوان جرم شناخته نشده و برای آن مجازاتی تعیین نشده است، نه پلیس و نه قاضی نمی‌توانند به آن فرد تعرضی کنند. اصولا پلیس هرگاه جرمی رخ دهد، تحت شرایطی اجازه مداخله دارد. مثلا اگر پلیس ببیند کسی در حال شکستن شیشه خودرو و سرقت است، مداخله می‌کند. یا اگر ببیند کسی با اسلحه در حال تهدید و ارعاب دیگران یا ایجاد خطر برای دیگری است، حتما باید مداخله کند زیرا همه اینها جرم‌اند.

در قوانین کشور جرمی به عنوان سگ گردانی تعیین نشده است

در قوانین کشور، جایی ندیده‌ام جرمی به عنوان سگ گردانی تعیین و برای آن مجازاتی مشخص شده باشد. در این صورت پلیس هم نمی‌تواند با کسانی که مبادرت به گرداندن سگ‌ها در خیابان می‌کنند، برخورد کند مگر آنکه آن سگ به دیگری آزار رسانده یا حمله کرده باشد و باعث آسیب به وی شده باشد یا مواردی مانند اینها.

در این صورت

اولا دارنده آن سگ مسئول است ولی قانونا اتهام دارنده آن سگ سگ گردانی نیست؛ بلکه بسته به اتفاقی که افتاده است چیز دیگری خواهد بود.

ثانیا فقط با همان مورد می‌توانند برخورد قانونی کنند؛ مشروط بر آنکه شاکی خصوصی داشته باشد، نه با تمام کسانی که سگ خود را به خیابان می‌آورند.

سلیقه هیچ‌گاه جانشین قانون نمی‌شود

مسئله اصلی درستی و نادرستی نگهداری حیوانات خانگی و گرداندن آنها نیست. مسئله اصلی میزان پایبندی به اصول حقوقی و تبعیت از قانون است. سلیقه هیچ‌گاه جانشین قانون نمی‌شود. اگر در کشور سلیقه‌های شخصی بر قانون و اصول حقوقی برتری بیابند و به‌جای قانون سلیقه‌های فردی اجرا شوند، پایه‌های نظم عمومی بیشتر لرزان خواهد شد.

از نهادهایی مانند نیروی انتظامی که احترام و زحماتش پوشیده نیست، یا دستگاه قضا، طبعا انتظار بیشتری برای دقت در به‌کارگیری عنصر قدرت در چارچوب قانون می‌رود.

منبع: روزنامه شرق

بیشتر بخوانید:

یک دیدگاه

  1. والا بلا درست میگند اولا سگ گردانی جرم نیست. در ثانی چرا این اقایان بالا نشین و سلیقه ای که پی هر مدام را بگیری یکی دو تا سگ در خانه و باغ های آنچنانی دارند. موضوع به این راحتی را اینقدر سخت میخواهند حل کنند و مردم و حیوان داران و حیوان دوستان را با دست خود از نظام بیزار کنند. خب قانونی بگذارند که یک قسمت از محوطه پارک های بزرگ یا قسمتی از شهر های کوچک مخصوص سگ و حیوانات باشد. و مثل آدم های رفتار کنند و مثل همه جا مسئله جمع اوری فضولات. قلاده داشتن را اجبار کنند و ادامه عقیم سازی ها را سفت و سخت برای دارنده سگ بگذارند. وقتی نمیتوانند قانونی برای این حیوانات بزارن حداقل عقیم سازی را رواج بدهند. و در برخورد با مشکلات پیش آمده مگر حیوان یا همان سگ میفهمد که مواخذه شود. این صاحب حیوان أست که باید جریمه و پاسخگو باشد. اگر قرار باشد حیوان را تنبیه و مؤاخذه و ازار داد که یعنی عقل خودشان را با عقل حیوان یکی دانسته اند. عده ای تند رو که بیسوادی بیشتر به آنها میخورد تا تند رو گفتن؛ سگ را دلیل بر غربزدگی میدانند. اخه یه کم حرف های عاقلانه و درست هم زدن که مضحکه خاص و علم نشیم هم بد نیست. سگ ۴ مرتبه به نیکی در قرآن نامش آمده. اصحاب کهف همراه با سگ شان بهشتی شدن. من نمیدانم چه دلیلی دارد یک رفتار مهربانانه و انسان گونه را غرب نسبت بدهیم در حالی که تمام معصومین ما به رفتار خوب با آنها سفارش کرده اند. چرا هر جا حرف صلح و مهر و مهربانی ست مخالفت هست. جایی دیگر گفته اند چون باعث کم شدن ازدواج و بچه دار نشدن میشود. اخه عقل سلیم و سالم چرا این افکار را در خود پرورش میدهد و به همه انتقال. نه اقایان و خانمهای مخالف و دروغگو که دیواری کوتاه تر از این حیوان پیدا نکرده اید فقر و بیکاری و بدبختی و اعتیاد و فحشا امار ازدواج و بچه دار شدن را پایین اورده. وگرنه این حیوان بدبخت نهایت ١۵ سال همدم کسی باشد. از خدا فقط دَم نزنید بلکه از اینهمه تهمت و دروغ به یک حیوان بی زبان و اینهمه ظلم از خدا بترسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا