دسته‌بندی نشده

جدول حق عضویت وکلای دادگستری از سال ۱۳۵۵ تا ۱۴۰۱

وکلاپرس- رییس قوه قضاییه با درخواست سال ۹۹ رئیس کانون وکلای مرکز مبنی بر افزایش قابل توجه حق عضویت وکلا و کارآموزان موافقت کرده است.

به گزارش وکلاپرس، رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵ نامه ای به رئیس قوه قضائیه مبنی بر درخواست افزایش حق عضویت وکلا و کارآموزان وکالت به دو شیوه پلکانی و دیگری مقطوع ارسال کرده بود.

اخیرا اداره کل نظارت بر خدمات حرفه‌ای معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در نامه ای به تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۰ و پس از گذشت ۱۷ ماه از این درخواست، موافقت خود را با افزایش حق عضویت وکلا و کارآموزان به شیوه مقطوع اعلام کرد.

منظور از افزایش حق عضویت وکلا و کارآموزان به شیوه مقطوع چیست؟

بر اساس نامه‌ای که سال ۹۹ منتشر شده بود، در روش پلکانی حق عضویت وکلای دادگستری از مبلغ یک میلیون تومان تا یک میلیون و هشتصد هزار تومان متغیر بود. حال ان که در روش مقطوع که مورد موافقت قوه قضاییه نیز قرار گرفته است، حق عضویت به مقدار ثابت یک میلیون و پانصد هزار تومان برای همه وکلای دادگستری در نظر گرفته شده است.

کاهش مدت درخواست تغییر حق عضویت از ۵ سال به ۳ سال

اگرچه براساس ماده ۹ آیین‌ نامه مربوط به تعیین میزان و طرز وصول حق عضویت سالانه وکلای دادگستری مصوب ۳۰ اسفند ماه ۱۳۵۰، هیأت مدیره کانون وکلای مرکز می توانست هر ۵ سال یک مرتبه به تصویب «وزیر دادگستری» در میزان حق عضویت وکلا وکارآموزان وکالت تجدید نظر کند، اما این مقرره در تاریخ ۱۳۸۱/۸/۷با دو اصلاح مواجه شد؛ نخست آن که مدت درخواست تجدید نظر از ۵ سال به ۳ سال کاهش یافت و دوم آن که مقام تصویب میزان حق عضویت از وزیر دادگستری به رییس قوه قضائیه منتقل شد.

بیشتر بخوانید:

عدم پیگیری افزایش حق عضویت وکلا توسط کانون از سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۳۹۶

لازم به ذکر است علی رغم اصلاح و تصویب مقرره مذکور، از سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۳۹۶، کانون وکلا افزایش حق عضویت را پیگیری نکرد. تا اینکه درنهایت در سال ۱۳۹۶ کانون وکلای دادگستری مرکز طی نامه شماره ۲۰۰۵۰۰ مورخ ۱۳۹۶/۰۶/۲۵ درخواست افزایش حق عضویت کانون های وکلای دادگستری را داشت که مورد موافقت معاون اول قوه قضائیه نیز قرار گرفت.

بر اساس این مکاتبه، حق عضویت کانون های وکلای دادگستری با افزایش دو برابری از ۳۰۰ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان مواجه شد.

افزایش دو و نیم برابری حق عضویت وکلا و افزایش سه و نیم برابری حق عضویت کارآموزان

گفتنی است مبنای دومین افزایش چشم گیر میزان حق عضویت وکلا و کارآموزان دادگستری، به موجب نامه رییس کانون وکلای دادگستری مرکز به رئیس قوه قضائیه در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵ فراهم شده است؛ بر این اساس حق عضویت سالانه وکلای دادگستری پایه یک از ۶۰۰ هزار تومان به یک میلیون و پانصد هزار تومان (دو و نیم برابر) و حق عضویت سالانه کارآموزان وکالت از ۱۲۰ هزار تومان به ۴۵۰ هزار تومان (بیش از سه و نیم برابر) افزایش یافته است.

جدول زیر، حق عضویت سالانه وکلا و کارآموزان و بهای تمبر (هزینه صدور و تمدید پروانه وکالت) از سال ۱۳۵۵ تاکنون را نشان می دهد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا