اخبار

توضیح وکیل مدافع احمدرضا جلالی درباره اجرای حکم اعدام موکلش

از سه شنبه هفته آینده هر زمان احتمال اجرای حكم اعدام وجود دارد.

وکلاپرس ـ وکیل مدافع احمدرضا جلالی ، شهروند ایرانی-سوئدی که به جرم جاسوسی محاکمه شده است، از آخرین وضعیت پرونده موکلش گفت و راه حل این پرونده را غیر حقوقی دانست.

به گزارش وکلاپرس، هلاله موسویان، یکی از دو وکیل مدافع احمدرضا جلالی‌ ، در گفت و گو با روزنامه اعتماد راجع به اجرای حکم اعدام موکل خود توضیحاتی را ارائه داد.

 پرونده احمدرضا جلالی در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

در حال حاضر بیش از ۳ سال است که رای ایشان قطعی شده و روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز به ما اطلاع دادند که می‌خواهند ایشان را برای مدت یک هفته به قرنطینه بند ۲۰۹ زندان اوین انتقال دهند تا برای اجرای حکم اعدام به زندان رجایی‌شهر منتقل شوند. روز سه‌شنبه که این مساله را به ما اطلاع دادند من و خواهر آقای جلالی به شعبه اول اجرای احکام زندان اوین مراجعه کردیم. آنجا با آقای جلالی صحبت کردیم. ایشان از آنجا با خانم و خانواده‌اش در سوئد صحبت کردند و به ما گفته شد که این آخرین ملاقات است و دیگر ایشان حق ملاقات با کسی یا برقراری ارتباط تلفنی را ندارد. فردای آن روز مجددا به شعبه اجرای احکام مراجعه کردم و ظاهرا آقای جلالی خواسته بودند که من را به عنوان وکیل ملاقات کنند اما به‌ دلیل همان ممنوعیتی که توضیح دادم به ‌خاطر قرنطینه وجود دارد، این امکان فراهم نشد. اما به هر حال ما مشغول پیگیری هستیم.

فکر می‌کنید که حکم اعدام اجرا می‌شود؟ شایعات و اخباری غیررسمی مطرح شده که ممکن است درمورد ایشان هم تبادل زندانی صورت گیرد.

بحث تبادل درباره کسانی است که تابعیت ایران را ندارند و درنتیجه فکر می‌کنم این بحث به ‌لحاظ اینکه ایشان تبعه ایران هستند، منتفی باشد.

با این اوصاف احتمالا حکم اعدام اجرا خواهد شد؟

آنچه به ما ابلاغ شده، از این قرار است. اما ایشان تبعه کشور سوئد هم هستند و باتوجه به اینکه تابعیت کشور سوئد را دارند و همچنین به‌ لحاظ علمی شخصی برجسته و ارزنده هستند و حمایت دانشمندان، مجامع علمی و دارندگان جایزه نوبل را نیز دارند، ممکن است تغییری در روند اجرای حکم صورت گیرد. واقعیت این است که دیگر نمی‌شود به ‌لحاظ حقوقی چندان کاری برایش ایشان انجام داد اما به نظرم این یک پرونده ساده حقوقی نیست و زوایای دیگری هم دارد. ممکن است مذاکراتی اتفاق بیفتد. همان‌طور که قبلا در اخبار هم آمده، وزیر امور خارجه سوئد درباره آقای جلالی با وزیر خارجه ایران صحبت کردند ولی اینکه نتیجه این مذاکره چه بوده، هنوز جایی منعکس نشده است. بنابراین حتما راه مذاکره درباره ایشان از طریق دولت سوئد وجود دارد اما دولت سوئد طول این مدت اقدام خاصی انجام نداده است. حالا اگر در این یک هفته اقدام خاصی انجام دهد، نمی‌دانم اما امیدوارم که چنین اتفاقی بیفتد.

شما از چه زمانی وکالت این پرونده را برعهده گرفتید؟ و باتوجه به اطلاعات‌تان، این پرونده را از منظر حقوقی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

زمانی وارد پرونده شدم که احکام قطعی -یعنی همان افساد فی‌الارض از طریق جاسوسی- برای ایشان صادر شده بود.

بعد از آن چه روندی را طی کردید؟

به ‌جز من، وکیل دیگری هم در پرونده هستند؛ آقای دکتر ساکت. آقای ساکت اعاده دادرسی را انجام دادند و درخواست عفو کردیم که تاکنون به نتیجه خاصی نرسیده است. اما من در روند دادگاه حضور نداشتم. مسائل مطرح شده در دادگاه و مشکلاتی که در روند دادرسی وجود داشته، پیش از این ‌بارها و بارها گفته شده اما آنچه در حال حاضر با آن مواجهیم، یک حکم قطعی است که راه‌های حقوقی آن -چه درست چه غلط- طی شده است؛ بنابراین به نظر من باید از طرق دیگر در این پرونده به نتیجه برسیم.

یعنی اگر دولت سوئد موفق به انجام هماهنگی با وزارت خارجه ایران شود، به‌ لحاظ حقوقی هیچ راه دیگری پیش‌روی این پرونده نیست؟

خیر، راه دیگری که به ‌صورت مانع از توقف اجرای حکم شود، نداریم.

تا زمان اجرای حکم و احیانا تغییر در روند پرونده، چقدر زمان دارید؟!

تا سه‌شنبه هفته آینده، بعد از آن هر زمان احتمال اجرای حکم اعدام وجود دارد.

آیا ممکن است در این فاصله امکان دیدار مجدد با آقای جلالی به شما داده شود؟

بله ممکن است. البته امیدوارم اجرای این حکم انجام نشود.

چقدر احتمال دارد بدون لغو حکم اعدام، اجرای حکم به‌ صورت موقت به تعویق بیفتد؟

ممکن است اجرای حکم لغو نشود اما به تعویق بیفتد اما همه اینها بستگی دارد به مذاکراتی که بین دولت‌ها اتفاق می‌افتد. هر چند بعید است اما از نظر حقوقی دستور رییس محترم قوه قضاییه یا عفو موکل می‌تواند مانع از اجرای حکم شود.

منبع: روزنامه اعتماد

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا