اخبار

توضیحات وکیل مدافع چند بازیگر زن درباره مجازات حداکثری ایشان برای کشف حجاب

وکلاپرس- نازنین ثقفی‌پور، وکیل چند نفر از بازیگران زن سینما که به خاطر برداشتن حجاب احضار شده‌اند، در گفت‌وگو با «شرق» جزئیاتی از روند رسیدگی به پرونده را بیان کرده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از شرق در هفته گذشته خبر رسید که چند بازیگر زن سینما احضار شده‌اند. این بازیگرها چهره‌هایی بودند که در چند مراسم عمومی بدون حجاب ظاهر شده بودند.

بعد از انتشار این تصاویر خبر تشکیل پرونده و احضار این بازیگرها هم در رسانه‌ها منتشر شد. در ادامه این خبرها بود که یک رسانه سینمایی هفته گذشته خبر داد که دو نفر از بازیگران زن به‌خاطر نداشتن حجاب به یک میلیون و نیم جریمه نقدی محکوم شده‌اند.

اعلام جرم از سوی نیروی انتظامی صورت گرفته است

 نازنین ثقفی‌پور، وکیل چند نفر از بازیگران زن سینما که به خاطر برداشتن حجاب احضار شده‌اند در این زمینه می‌گوید: موضوع پرونده‌هایی که در حال حاضر درخصوص چند نفر از بازیگران زن سینما تشکیل شده، متعاقب اعلام جرمی است که نیروی انتظامی انجام داده و پرونده‌ها به قوه قضائیه ارجاع داده شده است. این پرونده‌ها در دو موضوع برای بازیگران زن تشکیل و ارجاع داده شده است. یکی جرم موضوع تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات درخصوص کشف حجاب است که از آنجایی که این ماده یک جرم تعزیری درجه ۸ محسوب می‌شود، مراحل تحقیقات مقدماتی آن مطابق قانون باید در دادگاه طی شود. موضوع پرونده‌های حاضر نیز اکنون در مجتمع قضائی ارشاد در حال بررسی است.

بیشتر بخوانید:

ثقفی‌پور درباره شکایت دیگری که از بازیگران صورت گرفته می‌گوید: شکایت دیگری نیز از سوی نیروی انتظامی صورت گرفته که موضوع انتشار تصاویر بی‌حجاب هنرمندان در مراسم‌های اخیر است. موضوع این شکایت مشمول جرایم درجه هشت نبوده؛ بنابراین تحقیقات مقدماتی آن از دادسرا شروع می‌شود.

ادعاهای مطرح‌شده درباره کم‌بودن مجازات‌ها صحیح نیست

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در این پرونده‌ها باید به دو موضوع مهم توجه کرد؛ یکی موضوع حکم مجازاتی است که برای هنرمندان صادر شده است و در هفته گذشته خبرش منتشر شد. عمده انتقادات و فضای رسانه‌ای در برخی رسانه‌ها چنین بوده که مجازات کمی برای بازیگران در نظر گرفته شده. این در حالی است که باید توجه داشت که حداکثر مجازات حبس در نظر گرفته‌شده برای تبصره ماده ۶۳۸ دو ماه است که مطابق ماده ۶۵ قانون مجازات اسلامی باید تبدیل به مجازات جایگزین حبس شود؛ یعنی حبس اجرا نمی‌شود و به جزای نقدی به عنوان مجازات جایگزین حبس تبدیل ‌می‌شود. جزای نقدی در نظر گرفته‌شده برای این منظور هم طبق آخرین مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۹ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. پس ادعاهای مطرح‌شده درباره کم‌بودن مجازات‌ها صحیح نیست.

قراری برای بازیگران صادر نشده است

نازنین ثقفی‌پور در ادامه به شایعاتی نظیر صدور قرار برای چند موکلش اشاره می‌کند و می‌گوید: موضوع دیگری که در رسانه‌ها به آن اشاره شده، صدور قرار مجرمیت برای موضوع پرونده انتشار تصاویر است. این ادعا نیز درست نیست و پرونده‌‌ همه بازیگران زن در حال حاضر در مرحله تحقیقات مقدماتی است و هنوز قرار نهایی در این زمینه صادر نشده است. تحقیقات توسط بازپرس محترم در حال انجام است و عمده دفاع هم در این زمینه این است که تصاویر توسط بازیگران منتشر نشده، بلکه اغلب توسط رسانه‌هایی منتشر شده که خود هنرمندان از آن بی‌اطلاع بودند.

بیشتر بخوانید:

بنابراین پرونده دادسرای فرهنگ و رسانه در مرحله تحقیقات مقدماتی است و ادعاها در زمینه صدور قرار مجرمیت نادرست است. همچنین مطابق ماده ۹۱ و ۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری، تحقیقات مقدماتی (به جز موارد استثنا مندرج در قانون) باید به صورت محرمانه صورت پذیرد و انتشار اطلاعات مربوط به محتویات یا افراد دخیل در پرونده، امری خلاف قانون است. به همین خاطر در حال حاضر از بیان جزئیات پرونده‌های مذکور معذور بوده و همچنین انتظار می‌رود مراجع مختلف نیز به این مهم توجه کنند.

دادگاه حداکثر مجازات را برای برداشتن حجاب در نظر گرفته است

از صحبت‌های وکیل بازیگران زن چنین برداشت می‌شود که دادگاه در رسیدگی به این پرونده در سخت‌گیرانه‌ترین حالت ممکن وارد عمل شده و اشد مجازات را برای برداشتن حجاب در نظر گرفته است. همچنین تلاش‌های صورت‌گرفته برای اینکه جرایم دیگری به این بازیگرها نسبت داده شود هم در جریان است و دادسرا مشغول رسیدگی به این موارد اتهامی است و هنوز از مرحله تحقیقات مقدماتی فراتر نرفته است.

منبع: شرق

‫۷ دیدگاه ها

    1. بر قرآن را خودت بخوان تا بدانی در اسلام فقط حجاب به زنان مومن (مخاطب ایات حجاب مومنات،زنان و دختران پیامبر است نه مسلمات) توصیه شده نه تمام زنان مسلمان

      1. تو رو خدا تو یکی قرآن تفسیر نکن که دو روز دیگه میگی مسلمان مشروب هم بخوره طوری نیست پذیرش اسلام یعنی پذیرش احکامش … ایمان رو که فقط خدا می تونه تشخیص بده نکنه دستگاه ایمان سنج اختراع شده

  1. خوب تافته جدا بافته که نیستن طبیعتا احضار میشن نمیشه که دختر بدحجاب توی خیابون رو گرفت برد ارشاد ولی سلبریتی را چون مشهوره با بی حجابی کامل رها کرد هیچ دفاعی از سلبریتی جماعت که خاصیتی برای دفاع از مردم ندارند نمی کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا