اخبار اسکودا

توضیحات رییس اسکودا درباره جزییات لغو آزمون وکالت ۹۹

وکلاپرس- رییس اسکودا ضمن تشریح برخی از جزییات لغو آزمون وکالت ۹۹ در خصوص پیگیری قانونی تعویق آزمون وکالت گفت: گزارشی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارسال کردیم و ملاقاتی نیز با اعضای این کمیسیون خواهم داشت.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایلنا، جعفر کوشا در خصوص لغو آزمون وکالت، اظهار کرد: ما وظیفه قانونی داریم که آزمون وکالت را برگزار کنیم؛ این آزمون در سال ۹۹ باید گرفته می‌ شد و عدم برگزاری این آزمون خلاف قانون است. موضوع داوطلبان و خانواده‌ های آنها را نیز باید مد نظر قرار داد؛ داوطلبان برای اشتغال و آزمون امید دارند. مسئله دوم نیز سوء جریان، سوءمدیریت و شرایط خاص کشور درباره مقابله با کروناست.

بیشتر بخوانید: ۳۱ اردیبهشت تا ۲۳ خرداد؛ بازه احتمالی برگزاری آزمون وکالت ۱۳۹۹

اسکودا؛ نماینده کانون‌ های وکلا برای برگزاری آزمون‌ وکالت

رییس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران افزود: ما به عنوان اتحادیه، نماینده کانون‌ ها برای برگزاری آزمون‌ ها هستیم. یعنی در واقع هر ساله در اردیبهشت ماه رؤسای کانون‌ ها با رؤسای دادگستری و رییس دادگاه انقلاب ظرفیت‌ ها را مشخص می‌ کنند و طی نامه‌ ای ما را نماینده قرار می‌ دهند. یعنی ما نماینده هستیم و اصالت نداریم. ما به عنوان نماینده بهترین سازمانی را که در بحث فنی و تخصصی تبحر در برگزاری آزمون دارد را انتخاب می‌ کنیم و ما سازمان سنجش را انتخاب کردیم؛ اسکودا به عنوان کارفرما و سازمان سنجش به عنوان پیمانکار و مجری است.

به سازمان سنجش اعتماد کامل داشتیم و داریم

وی با بیان اینکه به سازمان سنجش اعتماد کامل داشتیم و داریم، گفت:  معمولاً در هر سال، آبان ماه آزمون برگزار می‌ شد اما در دو سال اخیر این آزمون در آذر ماه برگزار شد. بنابراین طبق روال آزمون سال ۹۹ باید ۲۸ آذر ماه برگزار می‌ شد اما متاسفانه با شیوع ویروس کرونا پیامک‌ های زیادی مبنی بر درخواست تعویق آزمون دریافت ‌کردیم. ما‌ هم به دلیل حفظ سلامت داوطلبان و رعایت پروتکل‌ های بهداشتی، آزمون را به تعویق انداختیم.

بیشتر بخوانید: اعتراض رییس اسکودا به رییس جمهور در خصوص تعویق سه باره آزمون وکالت ۹۹

دلیل لغو آزمون وکالت در ۲۲ اسفند

کوشا ادامه داد: طبق توافق ما با سازمان سنجش، ۲۲ اسفند برای برگزاری آزمون تعیین شد اما متاسفانه پس از اینکه کارت‌ های ورود به جلسه توزیع شد، مسئولی در ستاد ملی مقابله با کرونا طی تماسی تلفنی با رییس سازمان سنجش اعلام می‌کند که این آزمون به دلیل شرایط کرونایی نباید برگزار شود و سپس این درخواست به صورت کتبی به رئیس سازمان سنجش اعلام می‌ شود. در نهایت سه‌ شنبه صبح اعلام می‌شود و دلیل لغو آن هم تعداد کم مراکز آزمون اعلام شد.

وی تأکید کرد: ما انتظار داشتیم سازمان سنجش طبق پروتکل‌ های بهداشتی مراکز برگزاری آزمون را افزایش دهد اما متاسفانه به جای افزایش مراکز برگزاری، آزمون را لغو می‌ کنند.

رییس اسکودا ادامه داد: ظاهراً سازمان سنجش لیست تمامی آزمون‌ ها را به ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده است و کمیته انتظامی ستاد با برگزاری آزمون استخدامی و دکتری با تعداد شرکت‌ کنندگان بیشتر از آزمون وکالت و حتی آزمون وکالت موافقت کرده است اما به دلیل افزایش ندادن حوزه‌ های آزمون توسط سازمان سنجش، ستاد ملی مقابله با کرونا آزمون را لغو کرد.

بیشتر بخوانید: سازمان سنجش باید زیان های وارده ناشی از لغو آزمون وکالت ۹۹ را بپردازد

احساس ناامنی بدتر از ناامنی است

این حقوقدان خاطرنشان کرد: ما نباید با روان مردم بازی کنیم؛ احساس ناامنی بدتر از ناامنی است. این آقایان در سازمان سنجش هم سوء مدیریت داشتند و هم با نهاد وکالت مشکل داشتند.

لغو آزمون وکالت ناشی از عناد یا سوء مدیریت

کوشا یادآور شد: پس از لغو آزمون ۲۲ اسفند، با رئیس سازمان سنجش دیدار کردیم و ایشان اعلام کردند که اولین جلسه بعد از عید نوروز آزمون را برگزار خواهند کرد. بر همین اساس تاریخ ۲۰ فروردین ماه را برای ما نهایی کردند. اما مجدداً پس از مدتی اعلام کردند که آزمون برگزار نخواهد شد و ما باید به ستاد مقابله با کرونا برویم و برای برگزاری آزمون مجوز دریافت کنیم و ما نیز با مراجعه به ستاد مقابله با کرونا مجوز برگزاری آزمون را با رعایت پروتکل‌ های بهداشتی دریافت کردیم اما مجدداً ستاد مقابله با کرونا ضمیمه‌ ای به مجوز خطاب به سازمان سنجش ارسال کرد و طبق آن ضمیمه، سازمان سنجش اعلام کرد آزمون برگزار نخواهد شد. اما در نهایت با پیگیری‌ های ما و شفاف سازی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، قرار بر برگزاری آزمون شد و کارت‌ ها نیز توزیع شد. یک روز قبل از آزمون در حالی که ما در حال مستقر شدن در حوزه‌ ها بودیم، ساعت ۱۹:۳۰ خبر لغو آزمون به ما رسید.

وی با بیان اینکه به نظر من این افراد با عناد یا سوء مدیریت هدف لغو آزمون وکالت را داشتند، افزود: این افراد قصد دارند وکلا حکومتی شوند. وکیلی که پروانه خود را از قوه قضاییه دریافت کند، نمی‌تواند استقلال در اطلاع رسانی شفاف اخبار پرونده‌ها را داشته باشد. در حالی که ما سعی می‌کنیم همیشه تعامل داشته باشیم و با وجود اینکه این وضعیت پیش آمده، تقابل نخواهیم کرد و بنای تقابل در سیاست ما نیست اما متاسفانه تعامل کنونی ما نیز مورد سوء استفاده قرار گرفته و کاملاً یک طرفه است.

پیگیری قانونی موضوع تعویق آزمون وکالت در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

کوشا در خصوص پیگیری قانونی تعویق آزمون وکالت نیز گفت: گزارشی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارسال کردیم و ملاقاتی نیز با اعضای این کمیسیون خواهم داشت که این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. همچنین به سازمان بازرسی کل کشور نیز نامه زدیم که به این موضوع ورود کند تا مشخص شود علت اعلام لغو آزمون در زمانی که تنها ساعاتی به آزمون باقی مانده چیست.

رییس اسکودا تأکید کرد: حتماً شکایت به معنای تظلم و دادخواهی از طرف داوطلبانی که ضربه روحی، روانی و مادی دیدند، خواهیم کرد.

منبع: ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا