اخبار اسکوداویژه

توضیحات رئیس و نواب رئیس اسکودا درباره مرکز ملی اختبار و وحدت رویه در کارآموزی

وکلاپرس ـ دکتر جعفر کوشا و نواب رئیس اسکودا درباره لزوم و فلسفه ایجاد وحدت رویه در فرآیند کارآموزی پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت به منظور کنترل عواقب قانون تسهیل توضیحاتی ارائه دادند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اسکودا، نخستین جلسه کمیسیون کارآموزی وکالت اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با حضور رئیس و نواب رئیس اسکودا، معاون مرکز ملی آزمون و اختبار اسکودا و روسای کمیسیون‌های کانون‌‌های وکلای دادگستری سراسر کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

با توجه به اعلام نتایج آزمون کارآموزی وکالت سال ۱۴۰۰ و آغاز دوره کارآموزی پذیرفته‌شدگان این آزمون در کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور، محتوای غالب موضوعات مطرح شده در این جلسه به تعیین مفاهیم و سرفصل‌های دوران کارآموزی اختصاص یافت.

در این جلسه پیرامون آیین‌نامه‌ مربوط به آموزش کارآموزان وکالت و نیز اخذ آزمون اختبار بحث و تبادل نظر شد تا پس از تصویب نهایی کمیسیون، در نشست هیات عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران که قرار است طی روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه سال جاری در خوزستان برگزار گردد، مطرح شود.

در این جلسه حاضران بر اتخاذ رویه‌ای یکسان در حوزه کارآموزی پذیرفته‌شدگان آزمون‌های وکالت تاکید کردند.

کوشا: اسکودا موظف است وحدت رویه میان کانون‌‌های وکلا به وجود آورد

در ابتدای این جلسه دکتر جعفر کوشا، رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران یادآور شد: طبق مصوبه هیات عمومی اتحادیه در مازندران، اسکودا موظف است در امور مربوط به مباحث آموزشی کارآموزان و آزمون اختبار، نوعی وحدت رویه میان کانون‌‌های وکلا به وجود آورد.

وی ادامه داد: از این منظر استقلال کانون‌های وکلای دادگستری در خصوص نظارت بر آموزش کارآموزان و اخذ آزمون اختبار محفوظ خواهد ماند. آنچه قرار است اتفاق بیفتد تنها ایجاد یک وحدت رویه و هماهنگی میان کانون‌های وکلای دادگستری است.

رئیس اسکودا در تشریح اهمیت این مسئولیت یادآور شد: درست است که پروانه وکالت را یک کانون مشخص صادر می‌کند اما به اعتبار این پروانه، وکیل دادگستری می‌تواند برای دفاع از حقوق موکلش، در هر دادگاهی در چهار گوشه کشور حاضر شود.

بیشتر بخوانید:

دکتر کوشا افزود: به دلیل نبود هماهنگی میان کانون‌های وکلای دادگستری، سطح دانش و آگاهی کارآموزانی که موفق به دریافت پروانه پایه یک وکالت می‌شوند یکسان نیست. این نابرابری در نهایت به زیان وجهه وکلای دادگستری و نهاد وکالت در نزد جامعه، مقامات قضایی و دیگر بخش‌های حاکمیت تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه کارآموز باید طوری تربیت شود که جدای از مباحث دانشگاهی، با اصول اخلاق حرفه‌ای و چارچوب برخورد با موکل، قاضی، طرف دعوی و وکیل او آشنا باشد، افزود: این‌ها مسئولیت‌هایی است که قرار است از طریق مرکز ملی آزمون و اختبار اسکودا پیگیری شود. نمایندگان کانون‌های وکلای دادگستری در هیات عمومی اسکودا این مسئولیت را تعیین کرده‌اند و در نهایت مسئولیت اجرا با رعایت مستقل بودن کانون وکلای دادگستری، برعهده کانون‌هاست.

کیانی: مرکز ملی آزمون و اختبار اسکودا می‌تواند دغدغه اجرای شتابزده قانون تسهیل را تا حدودی مرتفع کند

در ادامه این جلسه دکتر ابراهیم کیانی، نایب رئیس اول و سخنگوی اسکودا با یادآوری اینکه در نتیجه تصویب و اجرای شتابزده قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، معیارها برای ورود افراد حرفه‌ای به نهاد وکالت دچار تنزل شد، افزود: تبعات این اتفاق به هیچ وجه مثبت نیست. مادامی که قانون تسهیل مورد بازنگری قرار نگیرد نمی‌توان نگران نبود. دست‌کم از طریق هماهنگی که از سوی مرکز ملی آزمون و اختبار اسکودا میان کانون‌های وکلای دادگستری ایجاد می‌شود می‌توان این دغدغه را تا حدودی مرتفع کرد.

کیانی یادآور شد: نهاد وکالت در موقعیتی قرار دارد که امکان ارتکاب اشتباه استراتژیک را ندارد؛ قرار نیست وحدت رویه در موضوع آزمون و اختبار در استقلال کانون‌های وکلای دادگستری خللی ایجاد کند. اسکودا تا زمانی که هیات عمومی تصمیم جدیدی اتخاذ کند تنها سیاستگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: در این رویه، برگزاری آزمون همچنان برعهده کانون‌هاست و اسکودا صرفا نقش یک هماهنگ کننده را ایفا می‌کند. آزمون نیز قرار است همانند امتحانات نهایی نظام آموزش و پرورش به صورت هماهنگ برگزار شود.

حبیبی: کانون‌های وکلا سرفصل‌های کارآموزی را با اطمینان عملیاتی کنند

دکتر محمود حبیبی، نایب رئیس دوم اسکودا نیز در ادامه این نشست در سخنانی در توضیح فلسفه و ماهیت فعالیت کمیسیون کارآموزی وکالت اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: طبق اساسنامه اسکودا، یکی از وظایف اتحادیه ایجاد رویه واحد هماهنگی در مسائل مختلف کانون‌ها برای کاهش اختلاف و ناهماهنگی‌هاست.

وی یکی از دغدغه‌های کانون‌های وکلا در بحث آزمون کارآموزی وکالت را به سرفصل‌های آموزشی مرتبط دانست و گفت: البته سرفصل‌های تعیین شده بی‌نقص نیست اما با درنظر گرفتن تبعات قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و نیز حسب تعامل و همکاری میان اتحادیه و کانون‌ وکلای مرکز تعیین شده‌اند، لذا ما از کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور تقاضا داریم با توجه به اینکه در مورد این سرفصل‌ها کار کارشناسی دقیقی صورت گرفته است، این سرفصل‌ها را با اطمینان خاطر عملیاتی کنند.

روحانی: به دنبال زمان‌بندی برگزاری آزمون اختبار هماهنگ هستیم

همچنین دکتر کارن روحانی، معاون مرکز ملی آزمون و اختبار اسکودا نیز در سخنانی با بیان اینکه ایجاد رویه‌ای هماهنگ و یکسان در آموزش کارآموزان وکالت و اخذ آزمون اختبار از آنها مسئولیت جدیدی است که برعهده اسکودا گذاشته شده است، گفت: برگزاری جلساتی از این دست تنها به منظور تهیه شیوه‌نامه و آیین نامه‌ای است که قرار است در جلسه هیات عمومی خوزستان به اطلاع حاضران رسانده شده و بعد از تصویب هیات عمومی اجرایی شود.

وی افزود: با توجه تجربه اجرای قانون تسهیل و انجام آزمون اختبار متعدد در کانون وکلای مرکز به دنبال آن هستیم از نظر منابع و سرفصل‌ها، زمان‌بندی دوره‌های آموزشی و نوبت‌های برگزاری آزمون اختبار هماهنگی میان کانون‌های وکلا ایجاد کنیم.

یک دیدگاه

  1. چقدر بد حالا که نوبت ما شد تا آزمون وکالت بدیم و وکیل بشیم چیزی به نام قانون تسهیل اومد و مار رو چند برابر سخت تر از قبل کرد. عدم مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح دقیقا این جور جاها یقه افراد جامعه رو می گیره!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا