رایویژه

تعلیق موقت وکیل توسط دادگاه کیفری شیراز در آستانه سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری

وکلاپرس– در آستانه هفته گرامیداشت وکیل و سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری، شعبه‌ای از دادگاه کیفری دو شیراز در رأیی اقدام به تعلیق موقت یک وکیل دادگستری کرده است.

به گزارش وکلاپرس، یکی از شعب دادگاه کیفری دو شهر شیراز در دادنامه‌ای یک وکیل دادگستری را به تعلیق شش ماهه وکیل دادگستری از حرفه وکالت محکوم کرده است.

بر اساس متن رأی، دادرس کیفری با استناد به ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی به منظور «تکمیل مجازات متهم» وی را «به مدت شش ماه از حرفه وکالت» ممنوع کرده است.

بیشتر بخوانید:

این رأی در حالی صادر شده است که کانون‌های وکلای دادگستری با استناد به ماده ۱۷ لایحه قانونی استقلال و آرای قضایی صادر شده از دیوان عالی کشور و دادگاه انتظامی قضات، تنها دادگاه مجاز به تعلیق وکیل را دادگاه انتظامی کانون وکلا ممکن می‌دانند.

رأی دادگاه کیفری شیراز در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ به شرح زیر صادر شده است:

رأی دادگاه کیفری دو شیراز با موضوع تعلیق وکیل دادگستری

شکات:

  • ۱- … معاون دادستان
  • ۲- آقای افشین … فرزند غلام علی

متهم:

 آقای …

اتهام ها:

  • ۱. نشر اکاذیب رایانه ای
  • ۲. توهین به مقام قضایی

باسمه تعالی

با توجه به جمیع مفاد و مندرجات پرونده ختم رسیدگی اعلام و با استعانت از خداوند سبحان، به شرح آتی اتخاذ تصمیم می شود.

«رای دادگاه»

 

در خصوص اتهام اثر بر

  • الف) توهین به مأمور دولت در حین فرزند انجام وظیفه
  • ب) نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی

موضوع شکایت آقای افشین … فرزند غلامعلی بدین شرح که شاکی اظهار داشته: متهم در گروه واتساپی قانون و قلم اقدام به نشر مطالبی نموده که حاوی مطالبی دال بر توهین به سبب انجام وظیفه به شاکی و همچنین نسبت دادن مطالب کذب به شخص شاکی می باشد و اکنون حسب کیفرخواست صادره از دادسرا تقاضای تعقیب کیفری وی را دارد.

علی‌هذا با عنایت به جمیع مفاد و مندرجات پرونده از جمله شکایت شاکی، ملاحظه مفاد پیام های موجود در گروه واتساپی قانون و قلم که حکایت از توهین به شاکی به سبب انجام وظیفه وی می نماید، همچنین ملاحظه مفاد کیفرخواست صادره از سوی دادسرا، علم و یقین قضایی بر انتساب بزه توهین به مامور دولت وجود داشته.

لذا با استناد به ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات حکم بر محکومیت متهم به پرداخت بیست و پنج میلیون ریال جزای نقدی، صادر و اعلام می شود و در راستای ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی در جهت تکمیل مجازات متهم به مدت شش ماه از حرفه وکالت منع می گردد.

و در رابطه با اتهام نشر اکاذیب رایانه ای نظر به اینکه بر حسب مفاد و محتویات پرونده مطلب موضوع شکایت مبنی بر اینکه شاکی محترم مورد تعلیق از کار قرار گرفته هرچند در گروه واتساپی منتسب به متهم منتشر شده ولی منتشر کننده آن فردی به غیر از متهم می باشد؛

لهذا به دلیل عدم احراز انتساب بزه مستندا به اصل ۳۷ قانون اساسی حکم بر برائت ایشان صادر و اعلام می گردد. رأی صادره حضوری و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان فارس می باشد.

دادرس شعبه … دادگاه کیفری در شیراز

رأی دادگاه کیفری دو شیراز با موضوع تعلیق وکیل دادگستری
رأی دادگاه کیفری دو شیراز با موضوع تعلیق وکیل دادگستری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا