اخبار کانون هاویژه

تاکید مدیران دادگستری اصفهان بر کسب و کار نبودن حرفه وکالت

وکلاپرس- در چهل و پنجمین مراسم تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری اصفهان که پنجشنبه گذشته (۲۰آبان) و با حضور برخی از مقامات قضایی استان و رییس اسکودا برگزار شد، مسئولان ضمن تاکید بر شان و جایگاه وکالت، حرفه وکالت را خارج حیطه کسب و کار دانستند.

به گزارش وکلاپرس و به نقل از روابط عمومی کانون وکلای اصفهان این مراسم با حضور ریاست اسکودا، رئیس کل دادگستری استان اصفهان و دادستان عمومی و انقلاب اصفهان برگزار شد و مسئولان قضایی در صحبت هایی جداگانه با تاکید بر نقش این حرفه در احقاق حقوق عامه، شغل وکالت را امری مقدس دانستند که در زمره کسب و کارهای عائی و روزمره نیست.

بیشتر بخوانید: رییس کانون وکلای اصفهان: ما قدرتی جز زبان قانون و حمایتی جز افکار عمومی نداریم

در مسیر احقاق حق، باید بر اساس موازین شرع، قانون و وجدان عمل کنیم

حجت الاسلام و المسلمین اسدالله جعفری رئیس کل دادگستری استان اصفهان، در این مراسم با بیان اینکه در مسیر احقاق حق، باید بر اساس موازین شرع، قانون و وجدان عمل کنیم، اظهار داشت: بدون تردید، هر عهدی یک اثر وضعی در زندگی ما خواهد داشت و سوگندی که امروز در پیشگاه خداوند متعال اتیان می شود، اثر وضعی داشته و عهدی خواهد بود که از امروز بر دوش تک تک کارآموزانی که تحلیف را به جای می آورند، مستقر می شود.

بیشتر بخوانید: گزارش عباس عبدی از دیدار اخیر خود با محسنی اژه‌ای و ضرورت حفظ استقلال نهاد وکالت

وکالت یک امر مقدسی است

وی افزود: وکالت یک امر مقدسی است و این گونه نیست که بتوانیم وکالت را در رده ی سایر مشاغل و کسب و کارهای عادی روزمره قرار دهیم.

وی با بیان اینکه قضاوت شانی از شئون خداوند متعال و اولیا و انبیاء الهی است و ما همه ماذونیم، تصریح کرد: شان قضا و قضاوت والا است و چنین شانی اعتباری نیست که کسی با تصویب مصوبه ای، آن را تحت تاثیر قرار دهد.

لازم است که قوانین متناسب با این شان و جایگاه وضع شود

رئیس کل دادگستری استان اصفهان اظهار داشت: کاری که قرار است در این مقام انجام شود، کار خدا است؛ حق مطلق و عدل مطلق است و قرار است که عدالت را اجرا کنیم و احقاق حق نمائیم؛ بنابراین کسی که می نشیند به آن جایگاه و کار کسانی هم که به این قاضی، در احقاق حق کمک می کنند، یا به یک فرد ستم دیده یا مظلومی که احساس می شود حقی از او ضایع شده و عدالت در رابطه با وی اجرا نشده و یا حقوقش مورد تعرض و تعدی قرار گرفته، کمک می کند، یک ارزش بزرگ است؛ ارزشی که در جهان بینی توحیدی ما و نگاه مکتب، دین و شریعت ما و نیز از منظر حقوقی، بر آن صحه گذاشته شده و نباید خدایی ناکرده مخدوش بشود.

بیشتر بخوانید: معاون وزیر دادگستری: باید جایگاه سترگ نهاد وکالت همیشه و همواره محفوظ بماند

حجت الاسلام جعفری افزود: ممکن است بخشی از مسئولیت حفظ، حراست و صیانت از این جایگاه، مربوط به افرادی باشد که به آن متصف شده و به این کسوت وارد می شوند و سوگند یاد می کنند. بخش دیگر آن هم مربوط به مجموعه ی کسانی است که متولی قانون و قانون گذاری در جامعه هستند و لازم است که قوانین متناسب با این شان و جایگاه وضع شود و راه برای خدمت این عزیزان هموار شود.

همانطور که مقام و منزلت قاضی بالا است، وکیل نیز از مقام و منزلت بالایی برخوردار است

همچنین در مراسم هفته گذشته سید جمال حسینی قائم مقام رئیس کل دادگستری استان اصفهان، با اشاره به این که «قاضی و وکیل دو بال فرشته ی عدالت اند»، اظهار داشت: همانطور که مقام و منزلت قاضی بالا است، وکیل نیز از مقام و منزلت بالایی برخوردار است و از قدیم الایام نیز مسئله ی وکالت با زندگی مردم عجین و ممزوج بوده است.

بیشتر بخوانید: دادستان کل کشور: عدالت یک پرنده‌ای است که وکیل و کارشناس دو بال آن هستند

وی افزود: هر نارسایی ولو جزئی که در بال هر یک پدید آید، طیران مرغ به قله ی عدالت را به مخاطره می اندازد و به مقصود نمی رساند؛ لذا بر دستگاه قضائی است که نارسایی قاضی را تامین نماید و بر جامعه ی وکالت است که چنانچه آلودگی ای در جامعه ی خود دید، پالایش آن را وظیفه ی خود بداند.

وکیل باید حقوق جامعه را مقدم بر حقوق موکل بداند

وی تصریح کرد: وکلای تازه وارد به حرفه ی وکالت، باید جایگاه و مقام خود را بشناسند و از آن پاسداری نمایند، اما غرور و منیت، آن ها را نفریبد که در آن صورت، راهی منتهی به سوی تباهی خواهد بود.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان این که وکیل باید حقوق جامعه را مقدم بر حقوق موکل بداند اظهار داشت: وظیفه ی وکیل است که خود را بدهکار نکند، حقانیت و برد خود را در دعوی تضمین نکند زیرا صدور حکم با او نیست و با دیگری است.

اهتمام وکلا به حقوق عامه، مانع از کسب و کار خواندن حرفه ی آنان می شود

همچنین علی اصفهانی دادستان عمومی و انقلاب اصفهان خطاب به کارآموزان اظهار داشت: قبل از اینکه موکل شما را به عنوان وکیل انتخاب کند، سعی کنید که خداوند شما را برای آن موکل انتخاب نماید.

وی افزود: خداوندی که «نعم الوکیل» است خودش مستقیما وکالت نمی کند، بلکه کسانی که وکیل اند و نیت الهی دارند را انتخاب کرده و به دل موکل می اندازد که به سراغ آن وکیل بروند.

بیشتر بخوانید: از چند سال پیش تفکری پشت پرده سعی دارد وکالت را کسب و کار تلقی کند

وی در توصیه ای به کارآموزانی که در این آئین، تحلیف خود را به جای می آوردند تصریح کرد: از ابتدای خدمت، نیت کنید کاری انجام دهید که کاری الهی باشد و رنگ و بوی الهی داشته باشد و موثر باشد و احقاق حق را دنبال کنید.

وی تصریح کرد: اهتمام وکلا به حقوق عامه، مانع از کسب و کار خواندن حرفه ی آنان می شود و اگر توجه وکلا به مسائل حقوق عامه ی مردم بیشتر شود و نسبت به آن حساس باشند، آن گاه برخی نمی توانند بگویند که وکلا به دنبال کسب و کار هستند.

تفاهم نامه بین کانون و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه ای میان دادستانی اصفهان، کانون وکلای دادگستری استان اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) ابراز امیدواری کرد که بتوان بیشتر از ظرفیت های نهادهای مذکور در راستای احقاق حقوق عامه بهره برداری کرد.

منبع: کانون وکلای اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا