اخبار صنفیویژه

تأثیر عدم پرداخت حق بیمه بر درآمد صندوق حمایت وکلا

خزانه دار صندوق گزارش مختصری از عدم پرداخت حق بیمه سه ماه چهارم سال ۹۸ داد

وکلاپرس ـ «کریم حبیب نژاد» عضو هیئت مدیره «صندوق حمایت از وکلا و کارگشایان دادگستری» و خزانه دار این صندوق، در یک یادداشت نگاهی به وضعیت صندوق مذکور در شرایط بحرانی کرونا انداخته و آمار و ارقامی را ارائه کرده است که می‌تواند جالب توجه باشد. در ادامه بخش‌هایی از این یادداشت را می‌خوانید:

در بخش‌هایی از مقاله آرش حسن نیا در بی بی سی این‌چنین آمده است: «فراموش نکنیم که پیش از آنکه ایران و جهان گرفتار کرونا شوند، بحران ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی در ایران به عنوان یکی از پنج ابر بحران اساسی سال‌های آینده ایران نام برده می‌شد. گفته می شد از مجموع ۱۸ صندوق بازنشستگی در ایران، ۱۷ صندوق در وضعیت قرمز قرار دارند و اگر کمک هزینه‌های دولت نباشد، این صندوق‌ها قادر نخواهند بود کسری بودجه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومانی خود را جبران کنند.

خود کرونایی در تهدید صندوق حمایت وکلا

نیم نگاهی به ارقام مرتبط با وزش نسیم نامیمون کرونایی به صندوق حمایت وکلا (همان یک از هجده که وضعیتی غیر از قرمز برای آن تشخیص می‌دهند) داشته باشیم تا آثار وزش طوفان را پیش بینی کنیم:

 اواخر سال گذشته زمزمه ای بین بعضی از وکلای عضو صندوق مبنی بر عدم توان پرداخت حق بیمه در اثر بیکاری ناشی از کرونا ویروس در گرفت و سرعت تبدیل این زمزمه به همهمه از سرعت شیوع ویروس کرونا فزونی گرفت تا جایی که تقریباً همه گیر شد و روسای محترم کانونها نیز با این باور که مورد از مصادیق فورس ماژور است، منفرداً و یک بار نیز مجتمعاً تقاضای امهال پرداخت حق بیمه بدون احتساب افزایش مبنای محاسبه [جریمه] را کردند و وعده دادند در مجمع آتی مصوبه‌ای بگذرانند تا به نوعی به استقبال حل این بحران رفته باشند.

بیشتر بخوانید: مهلت پرداخت حق بیمه صندوق حمایت تمدید شد

 برای خودداری از اطاله کلام تحلیل و قضاوت را به خوانندگان این آمار و ارقام واگذار می کنم.

صندوق امروز ۳۸۰۳۰ نفر عضو دارد که این عده در سه ماهه چهارم سال ۹۸ باید ۳۱۴.۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال حق بیمه می‌پرداختند. ولی فقط ۱۷۳۳۷ نفر از ایشان جمعاً ۱۴۹.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال پرداخته‌اند و ۲۰.۶۹۳ بقیه مبلغ ۱۶۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال نپرداخته اند.

هر ماه تأخیر این تعداد از وکلا صندوق را از ۲.۷۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال سود سپرده محروم می‌کند و در صورت بخشش مبلغ ۲۵ درصدی افزایش مبنا، مبلغ ۴۱.۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال دیگر نیز از این محل محروم خواهد شد.

اما در این بین ۱۷.۳۳۷ نفر یعنی ۴۵.۵% از وکلا حق بیمه خود را به موقع پرداختند و ۴۸% درآمد صندوق از این محل را تامین کردند.

از رکود عمومی که بگذریم باید اذعان کرد تاثیر خاص کرونا ویروس در اقتصاد معیشتی اقشاری مثل وکلا در زمستان ۹۸ آنچنان محسوس نبوده که در بهار ۹۹ پیش بینی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا