اخبارویژه

بر اساس قرارداد صندوق حمایت با بیمه سلامت، وکلا جزو دهک دهم درآمدی محسوب می‌شوند

وکلاپرس- صندوق حمایت وکلا در جدیدترین اقدام خود با سازمان بیمه سلامت ایرانیان قراردادی منعقد کرده که بر اساس آن وکلا بتوانند از خدمات بیمه سلامت استفاده کنند؛ امری که خود وکلای دادگستری نیز از مدت‌ها قبل قادر به انجام آن بوده‌اند.

به گزارش وکلاپرس، بر اساس اطلاعیه صندوق حمایت، که روز ۲۴ بهمن ماه منتشر شده است، وکلا با پرداخت مبلغ ۱.۴۳۵.۲۰۰ تومان (یک میلیون و چهارصد و سی و پنج هزار و دویست تومان) برای هر سال، تحت پوشش بیمه سلامت قرار خواهند گرفت.

لازم به ذکر است شرط انعقاد قرارداد بیمه سلامت با صندوق وکلا و کارگشایان دادگستری، ثبت نام حداقل ۵۰۰۰ وکیل برای استفاده از خدمات بیمه ای ذکر شده است.

بیشتر بخوانید:

امکان استفاده بیمه سلامت برای وکلا و سایر شهروندان از پیش وجود داشت

با تدقیق در مقررات بیمه ای و شمول پوشش بیمه سلامت برای همه شهروندان، افراد فاقد پوشش بیمه در شهرهای با جمعیت بالاتر از بیست هزار نفر، می توانند از پوشش بیمه پایه سلامت استفاده کنند.

بر اساس آیین­ نامه اجرایی بند (الف) ماده (۷۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نحوه پرداخت و میزان حق بیمه جهت برخورداری از پوشش بیمه پایه سلامت، برای هریک از گروه های درآمدی (نتیجه آزمون ارزیابی وسع) متفاوت است.

بر اساس مقررات بیمه سلامت همگانی که در سایت سازمان بیمه سلامت ذکر شده است مبالغ بیمه برای دهک های مختلف در سال ۱۴۰۲ به شرح زیر عنوان شده است:

مبالغ بیمه برای دهک های مختلف در سال ۱۴۰۲

 جدول مبلغ تخفیف هر یک از گروه های درآمدی (نتیجه ارزیابی وسع) برای سال ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر می باشد:

‏‏۱- برقراری بیمه برای دهک های ۱تا ۵ رایگان و در قالب بیمه سلامت همگانی صورت می پذیرد.

۲-برقراری بیمه جهت مشمولین دهک ۶ با پرداخت ۲۰% از حق بیمه مصوب در بخش بیمه سلامت همگانی است و ایشان از ۸۰% درصد تخفیف برخوردار میشوند (مبلغ حق بیمه سالانه هر نفر ۲۸۷۰۴۰۰ ریال و مبلغ حق بیمه دوره ای (سه ماهه) هر نفر ۷۱۷۶۰۰ ریال می باشد.)

۳- برقراری بیمه جهت مشمولین دهک ۷ با پرداخت ۳۰% از حق بیمه مصوب در بخش بیمه سلامت همگانی است و ایشان از ۷۰% درصد تخفیف برخوردار میشوند (مبلغ حق بیمه سالانه هر نفر ۴۳۰۵۶۰۰ ریال و مبلغ حق بیمه دوره ای (سه ماهه) هر نفر ۱۰۷۶۴۰۰ ریال می باشد.)

۴- برقراری بیمه جهت مشمولین دهک ۸ با پرداخت ۴۰% از حق بیمه مصوب در بخش بیمه سلامت همگانی است و ایشان از ۶۰% درصد تخفیف برخوردار میشوند (مبلغ حق بیمه سالانه هر نفر ۵۷۴۰۸۰۰ ریال و مبلغ حق بیمه دوره ای (سه ماهه) هر نفر ۱۴۳۵۲۰۰ ریال می باشد.)

۵-برقراری بیمه جهت مشمولین دهک ۹ با پرداخت ۵۰% از حق بیمه مصوب در بخش بیمه سلامت همگانی است و ایشان از ۵۰% درصد تخفیف برخوردار میشوند (مبلغ حق بیمه سالانه هر نفر ۷۱۷۶۰۰۰ ریال و مبلغ حق بیمه دوره ای (سه ماهه) هر نفر ۱۷۹۴۰۰۰ ریال می باشد.)

۶-برقراری بیمه جهت مشمولین دهک ۱۰ با پرداخت ۱۰۰% از حق بیمه مصوب در بخش بیمه سلامت همگانی است و ایشان از ۰% درصد تخفیف برخوردار میشوند (مبلغ حق بیمه سالانه هر نفر ۱۴۳۵۲۰۰۰ ریال و مبلغ حق بیمه دوره ای (سه ماهه) هر نفر ۳۵۸۸۰۰۰ ریال می باشد.)

آیا صندوق حمایت در قرارداد با بیمه سلامت به نفع وکلا عمل کرده است؟

بر اساس نامه صندوق حمایت در خصوص انعقاد قرارداد با سازمان بیمه سلامت، وکلا با پرداخت مبلغ ۱.۴۳۵.۲۰۰ تومان (یک میلیون و چهارصد و سی و پنج هزار و دویست تومان) برای هر سال، تحت پوشش بیمه سلامت قرار خواهند گرفت.

به موجب قرارداد منعقده صندوق حمایت و طبق داده‌های جدول بالا در سال ۱۴۰۲، وکلا جزو دهک دهم در نظر گرفته شده اند و با برخورداری از تخفیف ۰ (صفر) درصد بایستی مبلغ حق بیمه سالانه هر نفر ۱۴۳۵۲۰۰۰ ریال را پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید:

این در حالی است که برخی وکلا ضمن انتقاد فراوان از پوشش درمانی بیمه‌ سلامت، به وکلاپرس اعلام کرده‌اند از پوشش این بیمه با پرداخت مبالغ بسیار کمتر در حال استفاده‌اند.

نکته قابل تامل دیگر در اطلاعیه صندوق حمایت، شرط ثبت نام ۵۰۰۰ نفری وکلای دادگستری برای اجرایی شدن قرار داد این صندوق با بیمه سلامت بوده است؛ این در حالی است که هم اکنون کلیه شهروندان (و از جمله وکلا) می‌توانند بدون هیچ پیش شرطی و صرفا با امضای قرارداد و پرداخت مبلغ تحت پوشش خدمات بیمه سلامت قرار بگیرند!

مشخص نیست نقش صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری در برخورداری وکلا از پوشش بیمه با تخفیف صفر درصدی چیست؟

لازم به ذکر است وکلای دادگستری به صورت شخصی و با مراجعه به قسمت «سامانه شهروندی» در سایت بیمه سلامت، می توانند درخواست پوشش بیمه داشته باشند و حتی با آزمون ارزیابی وسع در دهک های پایین تر از ۱۰ قرار بگیرند و مبلغ بیمه کمتری را پرداخت کنند.

اطلاع از دهک‌بندی شهروندان

سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است هموطنان می‌توانند برای اطلاع از دهک‌بندی خود از دو کانال اقدام کنند؛ راه نخست، شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ است که بعد از تماس، با وارد کردند کد ملی سرپرست خانوار و همچنین وارد کردن یک شماره تلفن همراه که به نام سرپرست است، دهکی که در آن قرار دارند اعلام می‌شود.

راه دیگر مراجعه به سامانه hemayat.mcls.gov.ir است که وضعیت دهک‌بندی را مشخص و اعلام می‌کند.

‫۲ دیدگاه ها

  1. خدا لعنتشون کنه که جز پول گرفتن هیچ خیری برای وکلا نداشتن..
    از بیرون مردم رو کشته و از داخل ما رو..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا