اخبار قوه قضاییهویژه

باید کانون وکلا و مرکز مشاوره دادگستری یکی شود

وکلاپرس ـ معاون حقوقی قوه قضاییه در نشستی با اعضای هیأت مدیره کانون وکلای بوشهر درباره ادغام دو نهاد وکالت در کشور گفت: باید کانون وکلا و مرکز مشاوره دادگستری یکی شود.

به گزارش وکلاپرس به نقل از پایگاه خبری سوک، دکتر محمد مصدق کهنمویی، معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه، در نشستی با حضور هیأت مدیره کانون وکلای بوشهر و در محل این کانون به تشریح ارتباط قوه قضاییه با کانون وکلای دادگستری پرداخت.

نگارش آیین نامه برای وکلا توسط قوه قضاییه دروغ محض است

حجت الاسلام محمد مصدق در این نشست و پس از سخنان رییس کانون وکلای بوشهر گفت: این که گفته شده آیین نامه وکالت توسط قوه قضاییه نگارش شده دروغ محض است. رئیس قوه قضاییه بر اساس ماده ۲۲ به کانون های دادگستری در سراسر کشور اعلام کرده که آیین نامه وکالت مربوط به ۷۰ سال پیش است و نیاز است که آیین نامه جدید توسط کانون وکلا نوشته شود.

بیشتر بخوانید: نسخه رسمی متن پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا(نگارش معاونت حقوقی قوه قضاییه)

 وی افزود: به عنوان یک فرد مسئول در این بخش، با اعضای هیات مدیره سابق کانون وکلای مرکز صحبت کرده و موضوع اصلاح آیین نامه را متذکر شدم و حتی طی یک سال گذشته نامه های محرمانه به کانون نوشتم و درخواست داشتم که این آیین نامه توسط کانون وکلای مرکز نوشته شود.
او درباره پاسخ کانون وکلای مرکز به قوه قضاییه گفت: با وجود این که انتظار داشتم طی یک سال گذشته، کانون وکلای مرکز به ما نامه بزند و برای اصلاح آیین نامه فرصتی بخواهد اما کانون مرکز اعلام کرد که نیازی به اصلاح ایین نامه ندارد. پس از این موضع گیری کانون وکلای مرکز، رییس قوه قضاییه از ما خواست که اصلاح آیین نامه جدید وکالت را در دستور کار قرار داده و جهت بررسی های نهایی به دفتر رئیس قوه قضاییه ارسال نماییم.

باید کانون وکلا و مرکز مشاوره دادگستری یکی شود

حجت الاسلام مصدق درباره وجود دو نهاد وکالت در کشور گفت: وجود دو نهاد موازی برای تربیت وکیل را به مصلحت نمی دانم. نظر قوه قضاییه این است که یک مرکز باید برای تربیت وکیل باشد. نیاز است یک قانون جامع برای وکالت نوشته شود و این دو نهاد کانون وکلای دادگستری و مرکز مشاوره دادگستری یکی شود.

بیشتر بخوانید: رییس اسکودا: وجود یک سیستم موازی را قبول نداشته و نداریم و نخواهیم داشت

رویکرد قوه قضاییه حمایت از استقلال کانون وکلا و نظارت جدی است

مصدق درباره نظارت بر وکلای دادگستری گفت: رویکرد قوه قضاییه در حمایت از استقلال کانون وکلاست که در کنار این حمایت به هیچ عنوان دخالتی در کار کانون انجام نمی دهد. بلکه نقش آن نظارت جدی است. رئیس قوه قضاییه معتقد است در جریان بررسی یک پرونده اگر انحرافی مشاهده شود باید جلوی آن گرفته شود ، حال این انحراف از یک کارمند دادگستری، قاضی و یا یک وکیل می تواند باشد.

بیشتر بخوانید: بخشنامه نظارت بر وکلا ؛ دستورالعملی با بنیان اقتدارگرایی!

وی افزود: قوه قضاییه معتقد به استقلال کانون وکلا در چارچوب قانون است. قانون می گوید هر نظام نامه جدید باید به تایید رئیس قوه قضاییه برسد حال اگر کانون وکلای دادگستری بخواهد یک نظام نامه جدیدی تدوین کند نیاز است که بر اساس قانون به تصویب قوه قضاییه نیز برسد. این که کانون وکلای دادگستری می گوید برای تدوین یک نظام نامه باید مستقل عمل کنیم و به تایید قوه قضاییه نرسانیم خلاف قانون است.

او همچنین در پایان سخنانش درباره همکاری کانون وکلا با قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه اقدام به تدوین لایحه اصلاح پاره ای از قوانین کرده و از کانون های وکلای دادگستری کشور نیز خواستار مشارکت در این بخش شده که به غیر از کانون وکلای اصفهان سایر کانون های کشور تاکنون مشارکتی نداشته اند.

منبع: پایگاه خبری سوک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا