اخبار قوه قضاییهویژه

رئیس دادگستری استان لرستان: باید در گذر زمان نواقص احتمالی قانون تسهیل مرتفع شود

پرونده‌های معاضدتی زکات علم وکیل است

وکلاپرس- رئیس کل دادگستری استان لرستان در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت سال ۱۴۰۲ کانون وکلای دادگستری لرستان، نکاتی را در خصوص رعایت اخلاق حرفه ای و اجرای عدالت و … به وکلای جدید متذکر شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، رئیس کل دادگستری استان لرستان با تاکید بر نقش وکلا در احقاق حق و اجرای عدالت در جامعه گفت: وکلا باید از کار‌هایی که موجب اطاله دادرسی می‌شود پرهیز کرده و صرفاً به دنبال اجرای حق باشند.

این مقام قضایی ضمن تبریک روز دانشجو، اظهار کرد: روز دانشجو فرصتی است برای تکریم مقام و منزلت پویندگان دانش و علم که همواره نقش مؤثری در پیشرفت‌های علوم داشتند.

وی افزود: دانشجو جوان، عامل و نیروی تولید یک کشور بوده و باید آگاه باشد تا سنگر ایستادگی را در مقابل زیاده‌خواهان و فرصت‌طلبان تقویت کند.

رئیس کل دادگستری لرستان اظهار کرد: جنبش دانشجویی در کشور ما همیشه ضد استکبار و عدالت‌خواه بوده و ۱۶ آذر نماد عدالت‌طلبی و فریاد خداباوری ملت در پرتو اسلام است و روحیه عدالت‌خواهی دانشجو پیوند مبارکی با مراسم تحلیف کارآموزان وکالت برای احقاق حق و اجرای عدالت دارد.

وکالت باید در راستای اجرای عدالت باشد

وی در ادامه با بیان اینکه وکیل عضوی از جامعه عدالت است تصریح کرد: واضح است که وکالت از دیگر مشاغل متفاوت است و یک وکیل باید برای کمک به اجرای عدالت خود را از هوا و هوس خالی کند.

حجت‌الاسلام‌و المسلمین سعید شهواری با بیان اینکه سوگندی که می‌خورید برای رسیدن به عدالت است و تمام کار شما باید مطابق قانون باشد، اضافه کرد: وکیل نباید پرونده هر شخصی را بدون مطالعه قبول کند، برای پذیرش وکالت ابتدا موکل خود را محاکمه و مدارکش را بخواهید.

بیشتر بخوانید:

وی عنوان کرد: یک وکیل خوب باید نتایج نامطلوب دعوا را به موکل خود اطلاع بدهد و احتمال شکست را بدهد و خاطرنشان کند که تمام سعی خود را برای پیشبرد پرونده به کار ببرد، اما در مورد نتیجه تضمین نمی‌دهد.

رئیس کل دادگستری لرستان بیان کرد: رعایت امانت و حفظ اسرار موکل در وکالت مهم است چراکه وکیل مانند قاضی در حالی که مجری قانون است باید حافظ اسرار موکل خود باشد و در رابطه با موکل خود، دادگاه و اجتماع جانب انصاف را نگهدارد.

پرونده‌های معاضدتی زکات علم شماست

وی افزود: بین وکیل و موکل رابطه اخلاقی وجود دارد و موکل باید در مقابل زحمتی که وکیل می‌کشد به او حق‌الوکاله بدهد که در این رابطه دو طرف باید انصاف را رعایت کنند.

رئیس شورای قضایی استان با بیان اینکه پرونده‌های معاضدتی زکات علم شماست و سعی کنید دقتی که در دیگر پرونده‌ها دارید را در این پرونده‌ها نیز داشته باشید، گفت: حرمت و شأن وکالت را حتی زمانی که در محل کار نیستید رعایت کنید.

بیشتر بخوانید:

وی اضافه کرد: قاضی و وکیل دو بال پرواز برای یافتن حقیقت هستند بنابراین وجود وکیل رقیب قاضی نیست بلکه همکار اوست و وجود وکیل توانمند و قاضی دانا می‌تواند به حل پرونده کمک کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعید شهواری خاطرنشان کرد: در باب عدالت ۲ هدف دفاع از حقوق موکل و اجرای عدالت بسیار با اهمیت هستند و کارآموزان وکالت سوگند یاد می‌کنند که بجز عدالت و احقاق حق کاری نداشته باشند.

 قاضی نیز وظیفه دارد شأن وکالت را حفظ کند

وی اظهار کرد: عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای در رابطه بین وکیل و اهداف وکالت چهره وکیل را در جامعه مخدوش می‌کند و رعایت اخلاق حرفه‌ای بین وکیل و قاضی این است که احترام او را در آشکار و نهان نگهدارد و به او در کشف حقایق کمک کند و قاضی نیز وظیفه دارد شأن وکالت را حفظ کند.

رئیس کل دادگستری لرستان یادآور شد: به همین منظور سعی شده ارتباط خوبی با همه مجموعه‌ها شامل کانون کارشناسان و وکلا و دیگر مجموعه‌ها داشته باشیم تا بتوانیم عدالت را آن‌گونه که شایسته است در جامعه حاکم کنیم.

وی بیان کرد: در وضعیت فعلی در موضوعات مختلف دادگاه‌های تخصصی را در دادسراها، دادگاه‌های بدوی و دادگاه‌های تجدیدنظر داریم، اما اگر این ضرورت تشخیص داده شود که در موضوع یا موضوعات خاصی نیاز به تشکیل مجتمع‌های قضایی تخصصی است حتماً آن را پیگیری خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعید شهواری گفت: نقش وکیل در راستای احقاق حق، اجرای عدالت و کشف حقیقت است بنابراین وکیل باید از کار‌هایی که موجب اطاله دادرسی می‌شود پرهیز کرده و صرفاً به دنبال اجرای حق باشد.

وی افزود: وکیل باید زمینه اجرای یک دادرسی عادلانه را با بیان حقایق و ارائه ادله درست و دفاع صادقانه از موکل خود پیگیری کند.

اگر نقد و گفت‌وگویی است باید منصفانه مطرح شود

رئیس کل دادگستری لرستان تصریح کرد: نواقص و کمبود دفاتر پیشخوان قضایی به ما نرسیده، ولی وظیفه این است که دسترسی مردم به دادگستری تسهیل شود و در صورت امکان تجهیزات و فناوری نوین برای این کار استفاده شود و چنانچه کمبود و نواقصی دیده شود تلاش خود را در راستای برطرف کردن آن انجام خواهیم داد.

وی در رابطه با اجرای طرح تسهیل و افزایش پذیرش وکلا نیز عنوان کرد: این موضوع یک قانون است و باید اجرا شود پس اگر نقدی و گفت‌وگویی هست باید منصفانه مطرح شود چرا که در همین نقدهاست که ایرادات کار مشخص می‌شود.

وی اضافه کرد: در ابتدا نمی‌توانیم در مقابل این قانون موضع بگیریم، زیرا این قانون اهدافی داشته و اگر در مقام اجرا با ایرادات و اشکالاتی مواجه بوده باید دادگستری و جامعه وکلا کمک کرده تا این ایرادات و اشکالات اجرایی رفع شود و در عین حال نقد و گفتمان باشد تا در گذر منطقی زمان بتوانیم قانون‌گذاران را قانع کنیم تا نواقص احتمالی مرتفع شود.

منبع: مرکز رسانه قوه قضائیه

یک دیدگاه

  1. با سلام حاج آقا دمت گرم
    حرف دل داوطلبان زدی کاش روسای کانون وکلا هامونم مثل شما دیدشون باز باشه ………
    منتظر برگزاری آزمون مرکز وکلا که بدهکاره هستیما
    طرح تسهیل کامل اجرا کنید و ظرفیت‌های قبولی مشترک را تکمیل کنید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا