اخبار کانون هاویژه

اگر استقلال وکیل حفظ نشود، صاحبان قدرت پروانه وکالت وکلا را به مخاطره می‌اندازند

نشست خبری هیات مدیره کانون وکلای دادگستری قزوین

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای دادگستری قزوین در نشست خبری اعضای هیات مدیره این کانون به مناسبت بزرگداشت هفته وکیل مدافع، با تاکید بر استقلال وکلا، بخشی از اقدامات یک ساله این کانون را بیان کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایرنا، سید محمد حسینی روز یکشنبه (۱۴۰۰/۱۲/۱) با تبریک شصت و نهمین سالگرد استقلال کانون وکلا و روز وکیل مدافع، گفت: در قانون اساسی از مهمترین اصول ملت، حق دفاع مردم نام برده شده و در کنار حق آزادی، حق بیان، حق حیات و حق شغل، ‌از حق دفاع هم یاد شده که از مهمترین حقوق بشری و انسانی تلقی می شود و در دین اسلام نیز از آن نام برده شده است.

تاکید بنیانگذار انقلاب بر حفظ استقلال کانون وکلا و وکیل

حسینی اضافه کرد: در دوران پیروزی انقلاب اسلامی بنیانگذار کبیر انقلاب در یک سخنرانی بیان داشتند در زمان طاغوت یکی از نواقص نداشتن کانون وکلای مستقل و وکیل مدافع مستقل بود و ایشان تاکید کردند در انقلاب اسلامی استقلال کانون وکلا و وکیل باید حفظ شود.

بیشتر بخوانید:

این مدیر نهاد وکالت اضافه کرد: استقلال وکیل آنقدر مهم است که در سال ۱۳۳۱ در زمان ملی شدن صنعت نفت، لایحه قانونی استقلال کانون وکلا تصویب شد که نشانگر اهمیت این موضوع بوده و کماکان به قوت خود باقی است و بعد از ۶۹ سال این قانونگذاری درست را گرامی می داریم.

استقلال وکیل و قاضی زمینه حفظ دادسی عادلانه است

محمد حسینی درباره نسبت استقلال و عدالت قضایی گفت: تمام تلاش حقوق دانان و صاحب نظران بر این است که به هر قیمت استقلال کانون، وکیل و قاضی حفظ شود که استقلال هر دو زمینه حفظ داردسی عادلانه است. اگر استقلال وکلا حفظ نشود افراد ذی قدرت و ذی نفوذ به خود اجازه می دهند پروانه وکلا را برای رسیدن به اهداف خود به مخاطره بیندازند.

فایده استقلال کانون وکلا و وکیل به جامعه می رسد

رئیس کانون وکلای قزوین با بیان اینکه ” هرچه در حفظ استقلال کانون و وکلا تلاش کنیم اولین فایده آن به جامعه می رسد و موجب می شود وکیل، شجاعانه از وکلا دفاع کند.” افزود: این استقلال به معنی عدم نظارت نیست و همه آحاد جامعه در هر رسته شغلی باید تابع مقررات و قوانین باشند اما نظارتی باید بر وکلا صورت گیرد که مانع احقاق حقوق مردم نشود.

بیشتر بخوانید:

با تضعیف استقلال وکلا زمینه اظهار نظر آنها از بین می رود

حسینی اضافه کرد: برای نظارت بر وکلا دادسرای انتظامی کانون وکلا تشکیل شده و بالاتر از آن، دادگاه وکلا و بعد از آن دادگاه عالی انتظامی قضات داریم که بر وکلا نظارت می کنند و تنها مساله ما این است که با تضعیف استقلال وکلا زمینه اظهار نظر آنها از بین برود.

وی با بیان اینکه اتحادیه سراسری کانون وکلاهای دادگستری ایران به نام اسکودا فعالیت می کند، افزود: این اتحادیه، هیات رییسه و بازرس دارد که از طریق انتخابات تعیین می شوند و نقش و برنامه آن، انسجام بخشی و ارتقای کانون وکلا است و باید با قدرت از موجودیت و ابتکار عمل اتحادیه سراسری وکلا دفاع کنیم.

آثار سوء طرح تسهیل باید روشنگری شود

رئیس کانون وکلای دادگستری قزوین در خصوص طرح تسهیل در کسب و کارها اعلام کرد: اگر این طرح تصویب شود قانون گذاری به سمتی می رود که کم سوادان می توانند پروانه وکالت بگیرند. اگر وکیل بی سواد داشته باشیم حقوق افراد جامعه تضییع می شود و به مخاطره می افتد.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: ما بسیار تلاش کردیم و اصحاب رسانه نیز در آگاه سازی جامعه تلاش کردند که اثر گذاشت و به رغم تصویب آن در مجلس به دلیل مشکلات زیاد در شورای نگهبان تایید نشده و آثار سوء آن باید روشنگری شود.

نگاهی به عملکرد کانون وکلای دادگستری قزوین در یک سال گذشته

حسینیبا اشاره به عملکرد کانون در یکسال گذشته، افزود: تلاش کردیم در این سال، فاصله کانون های وکلا با مردم کم شود که در نتیجه آن، آرامش، نظم، قانون مداری و تعامل با مردم بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

وی همچنین گفت: راه اندازی واحد صلح و سازش یکی از اقدامات ما در سال جاری بود تا جلوی ورود پرونده ها را به دستگاه قضا بگیریم و از ظرفیت وکلا و افراد شناخته شده از جمله ورزشکاران و اساتید دانشگاه در این واحد استفاده می کنیم.

ماهانه ۳۰ پرونده معاضدتی در کانون تشکیل می شود

رییس کانون وکلای قزوین با اشاره به پرونده های وکیل تسخیری و معاضدتی، افزود: ۵۰ درصد پرونده ها با ورود وکلا مختومه می شود و آرامش به دوطرف باز می گردد. ماهانه ۳۰ پرونده معاضدتی در کانون تشکیل می شود و خدمت در کانون وکلا تماما رایگان است و حقوقی بابت آن پرداخت نمی شود.

طرح وکیل مهربانی

وی گفت: با کمیته امداد طرح وکیل مهربانی را اجرا کردیم که ایتام فاقد سرپرست را تحت حمایت قرار دهیم که توجه به قشر آسیب پذیر با استقبال خوبی مواجه شد.

بیشتر بخوانید:

حسینی افزود: به لحاظ مشاوره حقوقی در بهزیستی، کمیته امداد و زندان هفته ای دو روز مشاوره داریم و ماهیانه ۱۲۰۰ نفر ساعت مشاوره رایگان و ۱۰۰ پرونده معاضدتی را ارایه می کنیم.

وکلا از ناحیه خاصی حمایت نمی شوند

حسینی با بیان اینکه “یک هزار و ۳۰۰ نفر اعم از وکلا و کارآموزان داریم که ۴۰ درصد آن را بانوان تشکیل می دهند” اعلام کرد باید شاهد حمایت های قانونمند از وکلا باشیم؛ در سال اخیر ۲ وکیل مرد با چاقو و شمشیر مورد حمله قرار گرفتند چون وکلا از ناحیه خاصی حمایت نمی شوند.

وکلای بیکار زیاد داریم

عضو دیگر هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان قزوین با تبریک روز وکیل مدافع، گفت: وکلای بیکار زیاد داریم و برخی از آنها حتی از عهده هزینه های ضروری زندگی خود بر نمی آیند.

بیشتر بخوانید:

علی کاتبی گفت: ۴۰۰ تا ۵۰۰ وکیل کانون نتوانسته اند هزینه تمدید پروانه را پرداخت کنند و جوان ها و کارآموزان به خصوص وکلای بانو با مشکل مواجه هستند.

کاتبی گفت: متاسفانه وکلا را در رسانه ها بد جلوه می دهند ولی واقعا وکیل اینگونه کسب درآمد نمی کند و باید فرهنگ سازی درستی در این زمینه شود.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا