دیدگاهویژه

عضو هیأت مدیره کانون وکلای مرکز: اگر وکیلی از انتقال به کانون مرکز راضی نیست، می‌تواند درخواست استرداد مبلغ پرداختی بدهد

وکلاپرس- دبیر هیات مدیره کانون وکلای مرکز با اشاره به اظهارات نماینده مجلس درخصوص نقل و انتقال وکلا گفت: همکاران می توانند از پرداخت هدایای خود استنکاف و درخواست انتقال را مسترد نمایند.

به گزارش وکلاپرس، اخیراً محمدتقی نقدعلی (رئیس هیأت تحقیق و تفحص از عملکرد کانون های وکلا) در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، درباره نقل و انتقال وکلااظهار نظر کرده است. او درباره نقل و انتقال وکلا مدعی شده است که برخی کانون ها هزینه های گزافی از وکلا برای نقل و انتقال دریافت می کنند و این موضوع سبب شکایت تعداد زیادی از وکلا شده است.

بیشتر بخوانید:

او همچنین مدعی شده است اگرچه کانون ها مبلغ دریافتی از وکلا برای نقل و انتقال را هبه می دانند و آن را انجام امورات کانون ها می کنند اما بر اساس رأی شماره ۴۴۴ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری هبه عقد تملیک مالی به دیگری و به نحوی رایگان است و چنانچه در مقابل انجام کار یا حل مشکلی انجام شود از موارد مذکور در مقررات فوق‌الذکر نمی‌باشد. به عقیده او کانون وکلا یک نهاد ارائه دهنده خدمات عمومی است و دریافت مبالغ جهت نقل و انتقالات را نمی توان هبه نامید و وکلا می توانند در صورت اجبار کانون ها، موضوع را به هیات تحقیق و تفحص گزارش دهند.

منابع درآمدی برای اداره کانون های وکلا

وکیل علی یاراحمدی، دبیر هیات مدیره کانون وکلای مرکز، در واکنش به اظهارات این نماینده مجلس اعلام کرد: یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و عضو هیات تحقیق و تفحص از کانون وکلای دادگستری، ضمن دخالت در امور کانونها وکلای دادگستری در مصاحبه اخیر خود اعلام نموده که وکلای محترم هزینه ای جهت نقل و انتقال به کانونها نپردازند. حال آنکه کانونهای وکلای دادگستری به عنوان بزرگترین نهاد مدنی خودگردان و افتخارات کشور، از بودجه عمومی استفاده نمی نمایند و هیچ هزینه ای بر دولت تحمیل نمی کنند و عملاً با هزینه های تمدید پروانه وکالت، اخذ سهم کانونها از حق الوکاله ها همکاران همچنین پرداخت هدایا برای نقل و انتقال، اداره می گردند.

هدایای پرداختی با رضایت و تمایل متقاضیان بوده است

وی همچنین گفت: به عنوان احدی از اعضای کمیسیون نقل و انتقال کانون وکلای دادگستری مرکز اعلام می دارم هدایای پرداختی همکاران جهت تغییر حوزه قضایی محل خدمت خود، با رضایت و تمایل متقاضیان بوده است وگرنه در صورت عدم رضایت همکاران گرامی می توانند از پرداخت هدایای خود استنکاف و درخواست انتقال را مسترد نمایند.

امکان درخواست استرداد هدایا و بازگشت به محل خدمت سابق فراهم است

یاراحمدی اظهار کرد: در حال حاضر چنانچه اگر همکاری در پرداخت هدایایی خود به کانون مرکز رضایت نداشته باشد، می تواند درخواست استرداد هدایا و بازگشت به شهر محل خدمت سابق خود را به کانون ارائه تا موضوع در هیات مدیره مطرح و بعد از تصویب در هیات مدیره و عدول از تصمیم نقل و انتقال صورت گرفته، هدایای پرداختی به کانون با تصمیم هیات مدیره به وی مسترد و انتقال وی نیز کان لم یکن تلقی گردد و مجددا در حوزه قضایی سابق خود به تکالیف وکالتی بپردازد.

وی در انتها گفت: لذا ارشاد همکاران در فضای عمومی مبنی بر نپرداختن هدایا برای یک نهاد خودگردان که با رضایت و موافقت متقاضیان می باشد، صحیح نیست.

بیشتر بخوانید:

‫۸ دیدگاه ها

  1. این چه هبه ایی است که انتقال مشروط به آن
    است؟
    وقتی انتقال مشروط به این مبلغی است که شما هبه می نامید.
    همین گفته شما همکار محترم که میگویید اگر راضی نیستند میتوانند درخواست انتقال خود را
    پس بگیرند خود دلیلی بر این اجبار بر پرداخت
    هست و الا چه کسی دوست دارد همینطوری
    هبه پرداخت کند.

    1. احسنت
      این بیسوادا که این جواب رو دادن با چه روشی بعنوان حقوقدان احراز صلاحیت شدند و در اون جایگاه هستند، خدا داند!

    2. درود بر شما، کاملاً موافقم، پول زور وَدِه… هِبِه اجباری، اول شخصی که قصد هِبِه داره، خودش میزان یا جنس هِبِه رو مشخص میکنه، نه طرف مقابل، تا حالا دیدید یکی بگه بی زحمت فلان مبلغ یا فلان چیز رو به من هدیه بده؟! اصلاً منطقی؟!👌👍

  2. خجالت نمیکشید دارید وکلا رو زیر سلطه خودتون میگرید باید امثال شما از مسوولیت که دارید اخراج و یا خودتون استعفا بدهید بروید دنبال کارتون تا اینقدر مردم و وکلا و کارآموزان رو اذیت نکنید اصلا جلوی کاندیدا شدن امثال شما باید گرفته بشه و رد صلاحیت بشید.

  3. چرا به این موضوع اشاره نمیشود که مرکز وکلا وابسته به قوه قضاییه با وجود ارتزاق از بودجه عمومی، حتی برای ثبت درخواست انتقال هم مبلغ ۵۰۰ هزارتومان از متقاضی اخذ میکند و طبق دستورالعمل تدوین شده برای انتقال وکلا در مرکز ، برای هرانتقالی بسته به وضعیت آن، نرخ خاصی تعیین شده که بعضا تا ۴۰ برابر هزینه تمدید پروانه در سال تایید را شامل میشود، مبنای این کسب درآمد ،کدام قانون است؟ و چرا هیات تحقیق و تفحص در اینمورد جرات اظهار نظر ندارد!!؟

  4. واقعا ایشان وکیل و هیئت مدیره کانون وکلای مرکز هستند وای بر این ملت وای بر این مرکز ایشان علنا و به صراحت عمل نادرست را می گویند هبه هست چه هبه ایی هست اگر کسی خواست مسترد کند حتما منوط به بازگشت حوزه وکالتی سابق می باشد من ی آدم بیسواد متوجه میشوم ایشان بعنوان ی وکیل با سواد و عضو هیئت مدیره متوجه نیستند این هبه نیست به قول برره پول زور هست اگر حکومت اسلامی و عدل علی هست باید با ایشان و اون کانون برخورد قضایی شود و درس عبرتی برای دیگران باشد که مردم را بیسواد و نادان فرض نکنند … دست این مجلس درد نکند و ان شاالله با تحقیق و تفحص جدی و با اهتمام کامل رسیدگی و تخلفات این مرکز به مرجع صالح ارسال گردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا