گفت و گوویژه

تحرکات صنفی برگزارکنندگان تجمع مقابل مجلس ادامه خواهد داشت

وکلاپرس- سعید شیخ ضمن تشریح وضعیت تجمع هفته گذشته مقابل مجلس، از قصد وکلا مبنی بر تهیه یک نامه درخصوص مشکلات اخیر حوزه وکالت با امضای وکلا برای ارسال به ریاست قوه قضاییه خبر داد.

سعید شیخ در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس درخصوص جزئیات و نحوه هماهنگی برای برگزاری تجمع چند روز گذشته در جلوی مجلس شورای اسلامی گفت: نحوه هماهنگی از طریق سینه به سینه و ارتباطاتی بود که با دوستان داشتیم و هماهنگ کردیم تا حضور پیدا کنند. البته برخی نیز از طریق فراخوانی که در فضای مجازی مثل اینستاگرام، گروه‌ های تلگرام و واتساپ منتشر شد حضور یافتند.

بیشتر بخوانید: اعتراض وکلای دادگستری ترکیه به لایحه دولت اردوغان

نکات مثبت تجمع از منظر افراد حاضر در آن

وی درخصوص جنسیت و تعداد افراد حاضر در تجمع گفت: تقریباً حدود ۷۰ نفر از همکاران تشریف آوردند. متاسفانه برخی به خاطر شرایط بیماری کرونا یا کلاس های آنلاینی که کانون برای کارآموزی برگزار کرده بود امکان حضور نداشتند. بسیاری از همکاران نیز وقت محاکمه و رسیدگی داشتند که از قبل تعیین شده بود و قابل تغییر نبود. نکته مثبت دیگر، حضور وکلای جوان در این تجمع بود.

این وکیل دادگستری با اشاره به حضور وکلای هر دو نهاد کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه گفت: اگرچه بیشتر حاضرین از وکلای کانون بودند اما حدود ۱۰ نفر از اعضای مرکز نیز طبق هماهنگی از پیش تعیین شده تشریف آورده بودند.

وی ادامه داد: متاسفانه تعداد بسیار کمتر از سطح انتظار ما بود. خواهشمندم همکاران در تجمع‌ های بعدی حضور بیشتری داشته باشند.

حضور رابط مجلس و قرائت بیانیه

شیخ با اشاره به مدت زمان تجمع گفت: مدت زمان حضور تقریبا یک ساعت بود. در این مدت بنرها و پلاکاردهایی را که از قبل تهیه کرده بودیم نمایش دادیم. در نهایت رابط مجلس آمد و صحبت کرد‌. خبرنگاران  و روزنامه‌نگاران نیز حضور داشتند. در پایان رابط مجلس یکسری توضیحات به ما ارائه داد و بیانیه پایانی ما قرائت شد. متن بیانیه امضا و در ۳ نسخه برای کمیسیون جهش تولید، کمیسیون حقوقی و رییس مجلس به دبیرخانه مجلس تقدیم شد.

تاثیرگذاری اقدامات در طولانی مدت

شیخ درمورد تاثیر این کار گفت: تاثیر این اقدامات در زمان کوتاه ملموس نیست اما یقینا تمام این تجمعات و مصاحبه های همکاران در برنامه های مختلف و مطبوعاتی، در راستای انتقال دغدغه ها و نگرانی های ما به مسئولان است.

شاید نتیجه بسیار قطعی حاصل نشود اما دو بحث قابل طرح است؛ نخست اینکه حداقل وجدانمان آسوده باشد که بعدها اگر اتفاقی بیافتد، ما همه تلاشمان را کرده ایم. دوم آن که وکالت فقط این نیست که پروانه وکالت بگیریم و پیگیری و دفاع از پرونده را انجام دهیم‌. آن چه از یک وکیل انتظار می رود این است که در معادلات حقوقی و اجتماعی جامعه اثرگذار باشد. درمجموع این اقدامات سبب نمایاندن دغدغه های جامعه وکالت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: کانون وکلای عراق؛ حضور در صحنه تحولات اجتماعی

کار ما خلاف مصالح مملکت و نظام نیست

وی گفت: این موضوع حساسیت و اهمیت حرفه وکالت را می رساند. شاهدیم که بسیاری از نهادهای قضایی و امنیتی روی وکلای دادگستری تمرکز کرده اند و تمام تحرکات این عزیزان را زیر نظر دارند.

برای مثال درخصوص برگزاری همین تجمع اخیر، از وزارت اطلاعات با من تماس گرفتند و به دلیل تقارن زمانی این تجمع با روز ۸ دی بود، جریان را جویا شدند. من نیز درخصوص اخذ مجوز و سایر مسائل توضیحاتی دادم و از من تعهد گرفتند که اگر اتفاقی بیافتد، من را به عنوان لیدر این تجمع می شناسند.

وی ادامه داد: کار ما خلاف مصالح مملکت و نظام نیست و صرفا یک تجمع صنفی است. اما وقتی این همه حساسیت وجود دارد، خوب است همین حساسیت درمورد افرادی که قصد ورود به این حرفه را نیز دارند، وجود داشته باشد.

نگاهی به محتوای بیانیه

شیخ درخصوص محتوای بیانیه گفت: متن بیانیه ای که در تجمع قرائت شد در فضای مجازی منتشر شده است. محتوای بیانیه در مورد هجمه هایی بود که علیه نهاد وکالت مطرح است و همچنین به طرح‌هایی که برای بررسی به شورای نگهبان رفته و شورای نگهبان برگردانده است اشاره شد. همچنین اشاره کردیم که توقع داریم افراد شایسته و نخبه گزینش و وارد این نهاد شوند و صرف داشتن لیسانس حقوق ملاک نباشد.

طرح برنامه های بعدی از زبان برگزارکننده تجمع

این وکیل دادگستری با اشاره به برنامه بعدی گفت: درصدد هستیم خودمان پتانسیل و دغدغه های جوانان را به معرض نمایش بگذاریم. تجمع های آتی هم با رعایت تمامی موازین و قوانین ساری و جاری در کشور خواهیم داشت. احتمالا هفته آینده یا دو هفته آینده تجمع دیگری خواهیم داشت. درصدد گسترش این تجمعات هستیم. باز هم تاکید می‌کنم تجمعات هیچگونه غرض سیاسی ندارد و صرفا رساندن پیام ما به مسئولان است تا بدانند تصویب این گونه طرح‌ ها مخاطرات بسیاری برای آینده وکالت و حقوق شهروندی به همراه دارد.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است در حال نگارش نامه به ریاست محترم قوه قضاییه هستیم. همکاران اعلام آمادگی کرده‌ اند تا امضاهای این نامه را جمع آوری کنیم و دغدغه ها و مشکلات را به ریاست محترم قوه قضاییه انتقال بدهیم. از سوی دیگر درصدد برگزاری دیدار و جلساتی با نمایندگان محترم مجلس هستیم تا آنان را از خطرات تصویب طرح های این چنینی آن هم از طریق یک کمیسیون غیر تخصصی بر حذر داریم.

بیشتر بخوانید: اعتراضات ادامه دار وکلای ترکیه به لایحه دولت این کشور

متاسفانه چشم‌اندازی که برخی از فعالان اقتصادی به حرفه وکالت دارند نادرست است و ما درصدد شفاف سازی وشعیت فعلی هستیم. از سوی دیگر برخی با ارائه اطلاعات دروغین به مردم و نماینده‌ها تعداد ورودی پرونده‌ها به محاکمه را بیشتر از آنچه هست نشان می دهند که خوشبختانه توسط ریاست محترم قوه قضاییه افشا شد.

متاسفانه رسانه ملی نیز آمار خلاف واقع به مردم می دهد. این اقدامات نادرست صرفا سبب فرار نخبگان می شود؛ درست مشابه همان چیزی که در رشته های فنی و ورزشی شاهد بودیم‌. بدون شک ورود به حرفه وکالت باید فقط برای نخبگان باشد و افرادی که واقعا صلاحیت دارند در آن فعالیت ‌کنند.

درصدد شنیدن استدلال های گروه مخالف هستیم

وی درخصوص ماهیت برخی مخالفین این حرفه گفت: واقعا معلوم نیست این ها یک فرقه انحرافی یا امثال آن هستند. ما درصدد شنیدن استدلال های گروه مخالف از زبان آقایانی چون قربانزاده هستیم که هنوز پاسخ مثبت نداده اند؛ چرا که خودشان هم می دانند استدلالی ندارند و به راحتی ضعف استدلالشان مشخص خواهد شد.

شیخ ضمن تقاضای حمایت و حضور همکاران پیشکسوت گفت: بسیاری از دوستانی که وکیل مرکز مشاوران هستند با بنده در ارتباط هستند. متاسفانه تقابلی که میان مدیران کانون و مرکز ایجاد شده است، سبب بروز تعارض منافع می شود.

در صدد تشکیل یک اتحادیه صنفی برای همکاران هستیم

این وکیل دادگستری در پایان گفت: در صدد تشکیل یک اتحادیه صنفی برای همکاران هستیم البته به شرطی که  موازی‌کاری با کانون وکلا به حساب نیاید. با توجه به محدودیت‌های قانونی موجود، این اتحادیه می‌ تواند حمایت بیشتری از همکاران داشته باشد. واقعا وکلای جوان به حمایت نیاز دارند زیرا آنان از مشکلاتی چون نبود درآمد و… لطمه می بینند.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا