اخبار بین المللیویژه

وضعیت حقوقی ایاصوفیه در رأی دادگاه عالی اداری ترکیه

وکلاپرس ـ دادگاه عالی اداری ترکیه در رأیی حکم به وقفی بودن بنای ایاصوفیه در استانبول ترکیه داد و آن را بر مبنای سند وقف نامه یک مسجد خواند.

به گزارش وکلاپرس، بالاترین مرجع قضایی ترکیه دیروز رأی نهایی خود را درباره بنای ایاصوفیه صادر کرد و از این پس این بنای تاریخی در ترکیه به عنوان مسجد شناخته خواهد شد.

به نقل از پایگاه خبری شفقنا دادگاه عالی اداری ترکیه عصر جمعه با صدور حکمی، مصوبه هیئت دولت این کشور در ۲۴ نوامبر سال ۱۹۳۴ میلادی مبنی بر تغییر کاربری بنای تاریخی «ایاصوفیه» در بخش اروپایی شهر استانبول از مسجد به موزه را لغو کرد.

بیشتر بخوانید:‌ اعتراض وکلای دادگستری در ترکیه

دادگاه عالی اداری ترکیه پنج شنبه هفته گذشته گفته های طرف های ذی ربط در پرونده دادخواست یک جمعیت فعال در زمینه حفاظت از اوقاف تاریخی برای لغو مصوبه هیئت دولت این کشور در سال ۱۹۳۴ میلادی را شنیده و در پایان رسیدگی به پرونده نیز شعبه دهم دادگاه تصمیم گرفت مصوبه مذکور مبنی بر تبدیل ایاصوفیه از مسجد به موزه را لغو کند.

در رأی دادگاه عالی اداری ترکیه آمده است: «ایاصوفیه در مالکیت بنیاد سلطان فاتح محمدخان بوده و به عنوان مسجد در اختیار جامعه گذاشته شده است. ایاصوفیه به عنوان مسجد در سند ثبت شده و این قابل تغییر نیست. مانع ‌تراشی برای استفاده از اموال غیرمنقول و حقوق متعلق به بنیاد که در اختیار عموم گذاشته شده است، میسر نیست. بر اساس سند بنیاد وقف فوق، استفاده از این مکان غیر از مسجد یا کاربری دیگر قانونا امکان پذیر نیست.»

بنابر این دادگاه یادشده خاطر نشان ساخته که ایاصوفیه در تولیت بنیاد وقف «سلطان محمد فاتح» بوده و به عنوان مسجد در اختیار عموم مردم گذاشته شده است.

گفتنی است از چند هفته گذشته آمریکا، اروپا و روسیه در پیام هایی به رجب طیب اردوغان وی را از تغییر کاربری این بنای تاریخی بر حذر داشتند.

منبع: شفقنا

بیشتر بخوانید: ۵ آوریل؛ روز «وکیل» در کشور ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا