اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

اصلاحیه مجلس بر بند مربوط به سامانه شفافیت عملکرد وکلا در لایحه برنامه هفتم توسعه

در پی ایراد شورای نگهبان در دی ماه بر بند ت ماده ۱۱۳، نمایندگان مجلس به اصلاح این بند پرداختند

وکلاپرس _ پس از ایراد شورای نگهبان به بند ت ماده ۱۱۳ لایحه برنامه هفتم توسعه مربوط به سامانه شفافیت عملکرد وکلا، این بند توسط نمایندگان مجلس اصلاح شد.

به گزارش وکلاپرس، نمایندگان در نشست علنی روز گذشته (یکشنبه، ۸ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد اعاده شده برنامه هفتم توسط شورای نگهبان، مواد ۱۰۳ تا ۱۱۳ را مورد بررسی قرار دادند و بند ت ماده ۱۱۳ لایحه برنامه هفتم پیشرفت مربوط به سامانه شفافیت عملکرد وکلا را اصلاح کردند.

بیشتر بخوانید:

بر این اساس در اصلاحیه جدید بر بند ت عبارت «از قبیل» به عبارت «منحصراً» تبدیل شده است. همچنین تغییر دیگر حذف عبارت «سابقه تخلف انتظامی» از متن است.

در بخش تغییر یافته بند ت ماده ۱۱۳ لایحه برنامه هفتم آمده است:

«… نیز پیش‌بینی فرایندی جهت اخذ نظرات موکلان و ذی‌نفعان در پایان هر پرونده، اطلاعات عملکردی منحصراً شامل تعداد پرونده‌ها و موضوعات آن‌ها بدون درج محتوای محرمانه پرونده‌ها، میزان حضور در جلسات دادگاه ها، (حذف عبارت سابقه انتظامی) پرداخت مالیات و حقوق دولتی را در دسترس مردم قرار دهد…»

متن سابق بند ت ماده ۱۱۳ لایحه برنامه هفتم توسعه :

ت- سامانه «شفافیت عملکرد وکلا و کارشناسان رسمی» را در خصوص وکلای کانون وکلای دادگستری، وکلا و کارشناسان مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و کارشناسان کانون کارشناسان رسمی دادگستری تا پایان سال اول برنامه راه اندازی نمایند و ضمن پیش بینی امکان شکایت از وکیل یا کارشناس و امکان اعلام و گزارش تخلفات آنها و نیز پیش بینی فرایندی جهت اخذ نظرات موکلان و ذینفعان در پایان هر پرونده، اطلاعات عملکردی از قبیل تعداد پرونده ها و موضوعات آنها بدون درج محتوای محرمانه پرونده ها، میزان حضور در جلسات دادگاه ها، سابقه تخلف انتظامی و پرداخت مالیات و حقوق دولتی را در دسترس مردم قرار دهد.

در صورتی که تعداد گزارش تخلفات در یک موضوع از پنج مورد بیشتر شود دادستان کانون یا مرکز مربوط به عنوان مدعی العموم موظف است در صورت وجود قرائن و ادله کافی رأساً نسبت به اقامه دعوی اقدام کرده و موضوع را تا صدور رأی قطعی پیگیری کند.

ایراد شورای نگهبان به بند ت ماده ۱۱۳ لایحه برنامه هفتم :

در بند (ت)، از این جهت که مشخص نیست «سابقه تخلف انتظامی» شامل چه مواردی، در چه بازه زمانی و در چه حدودی می‌شود، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

متن اصلاحی بند ت ماده ۱۱۳ لایحه برنامه هفتم پیشرفت:

بر اساس گزارش خبرگزاری مجلس درخصوص اصلاح صورت گرفته در متن بند ت ماده ۱۱۳ آمده است:

ت- سامانه «شفافیت عملکرد وکلا و کارشناسان رسمی» را در خصوص وکلای کانون وکلای دادگستری، وکلا و کارشناسان مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و کارشناسان کانون کارشناسان رسمی دادگستری تا پایان سال اول برنامه راه‌اندازی نمایند و ضمن پیش‌بینی امکان شکایت از وکیل یا کارشناس و امکان اعلام و گزارش تخلفات آن‌ها و نیز پیش‌بینی فرایندی جهت اخذ نظرات موکلان و ذی‌نفعان در پایان هر پرونده، اطلاعات عملکردی منحصراً شامل تعداد پرونده‌ها و موضوعات آن‌ها بدون درج محتوای محرمانه پرونده‌ها، میزان حضور در جلسات دادگاه ها، پرداخت مالیات و حقوق دولتی را در دسترس مردم قرار دهد.

در صورتی‌که تعداد گزارش تخلفات در یک موضوع از پنج‌مورد بیشتر شود، دادستان کانون یا مرکز مربوط به‌عنوان مدعی‌العموم موظف است در صورت وجود قرائن و ادله کافی رأساً نسبت به اقامه دعوی اقدام کرده و موضوع را تا صدور رأی قطعی پیگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا