گفت و گو

در جلسه اخیر دادگاه سقوط هواپیمای اوکراینی متهم ردیف اول بخشی از دفاعیات خود را مطرح کرد/ متهم ردیف دهم یکی از فرماندهان عالی‌رتبه است

گفت و گو با سید محمود علیزاده طباطبایی درباره جلسه اخیر دادگاه رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی(p752)

وکلاپرس- سید محمود علیزاده طباطبایی درباره جلسه اخیر رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: قرار شد جلسه ۱۷ دی ماه به دلیل عدم حضور خانواده ها مجددا برگزار شود.

به گزارش وکلاپرس، وکیل مدافع برخی از خانواده های پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی در گفتگو با خبرنگار ما درخصوص آخرین وضعیت این پرونده گفت: قرار شد جلسه ۱۷ دی ماه به دلیل عدم حضور خانواده ها مجددا برگزار شود.

در طول این یک سال همچنان ایرادات ما برطرف نشد

وی ادامه داد: بعد از اینکه ما به کیفرخواست و روند رسیدگی اعتراض کردیم و باتوجه به ایرادات قانونی که وجود داشت و گزارش کارشناسی که سال گذشته به شکات و وکلا ابلاغ نشده بود، ایراد ما پذیرفته شد و قاضی پرونده را به دادسرا بازگرداند.

این وکیل دادگستری افزود: متاسفانه در طول این یک سال که پرونده در دادسرا بود همچنان ایرادات ما برطرف نشد و مجددا با همان ایرادات به دادگاه ارجاع شد. دادگاه وارد رسیدگی شد. از آنجا که نحوه رسیدگی مورد اعتراض خانواده ها بود، دادگاه قول داد که به همه صحبت ها و اعتراضات گوش کند.

بیشتر بخوانید:

قرار شد جلسه اخیر به دلیل عدم حضور خانواده ها مجددا برگزار شود

علیزاده طباطبایی با اشاره به سه جلسه ای که امسال برگزار شد، افزود: در این جلسات شکات شکایت خود را مطرح کردند. قرار بود جلسات به بعد از ۱۸ دی موکول شود. یک جلسه روز شنبه ۱۷ دی ماه برگزار شد که خانواده ها در آن حضور نداشتند و صرفا یکی دو نفر از وکلا بودند.

او ضمن ارائه گزارش مختصری از این جلسه گفت: در این جلسه متهم ردیف اول بخشی از دفاعیات خود را مطرح کرد. لذا قرار شد همین جلسه هم به دلیل عدم حضور خانواده ها مجددا برگزار شود. جلسه بعدی ۲۴ دی ماه برگزار خواهد شد.

متهم ردیف اول شلیک کننده به هواپیماست

او در پاسخ به تعداد متهمان پرونده گفت: باتوجه به غیرعلنی بودن رسیدگی، نمی توانم جزئیاتی در این خصوص مطرح کنم اما به طور کلی پرونده ۱۰ متهم دارد و متهم ردیف اول شلیک کننده به هواپیما بوده و متهم ردیف دهم نیز یکی از فرماندهان عالی رتبه پدافند کشور است.

وکیل مدافع برخی از خانواده های پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر ارزیابی جلسه اخیر گفت: به نظرم زمانی باید نحوه رسیدگی دادگاه را ارزیابی کنیم که تصمیم گیری دادگاه مشخص شده باشد. در حال حاضر روند رسیدگی دادگاه به طور معمولی در حال سپزی شدن است.

صالح‌ترین مرجع قضایی برای رسیدگی به این پرونده‌ دادگاه های ایران است

این وکیل دادگستری تاکید کرد: این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: همچنان معتقدم صالح‌ترین مرجع قضایی برای رسیدگی به این پرونده‌ دادگاه های ایران است که باید بر اساس استانداردهای پذیرفته شده بین‌المللی رسیدگی کند. در غیر این صورت دادگاه های کشورهایی که اتباعشان در هواپیما بوده اند و یا مراجع بین المللی صلاحیت رسیدگی به پرونده را پیدا می کنند.

بیشتر بخوانید:

ارائه مهلت ۶ ماهه کشورهای کانادا، اوکراین و سوئد به ایران برای رسیدگی منصفانه

علیزاده طباطبایی ادامه داد: متاسفانه در دادسرا رسیدگی منصفانه صورت نگرفت و به همین دلیل کشورهای کانادا، اوکراین و سوئد اخطار رسیدگی منصفانه را در مهلت ۶ ماه به ایران داده اند. لذا اگر روند رسیدگی در این بازه زمانی مورد پذیرش نباشد، موضوع به دیوان بین المللی لاهه ارجاع خواهد شد. لازم به ذکر است این دیوان به شکایت اتباع ایرانی نمی تواند رسیدگی کند. علاوه بر این نوع رسیدگی نیز غیر کیفری است.

وی با اشاره به پرونده اختلاف ایران و آمریکا که در این دیوان مورد رسیدگی قرار می گرفت، گفت: فرآیند رسیدگی در این دیوان طولانی مدت است. کمااینکه زمانی که دیدیم در پرونده اختلاف ایران و آمریکا موضوع زمانبر شد، پرونده را بازگرداندیم و با مصالحه حل کردیم. لذا رفتن به دیوان لاهه راهگشا نخواهد بود.

امکان رسیدگی به پرونده در قالب جنایت علیه بشریت یا نسل کشی وجود ندارد

علیزاده طباطبایی ضمن ارزیابی پیشنهاد مطرح کردن مسئله در قالب جنایت علیه بشریت یا نسل کشی افزود: ارکان جرم محقق نشده و دلیلی برای رسیدگی به پرونده در این قالب در مراجع قضایی بین المللی وجود ندارد. شورای حقوق بشر سازمان ملل و مراجع قضایی بیشتر تصمیمات سیاسی اتخاذ می کنند تا تصمیم قضایی.

وی در پایان افزود: امیدواریم مسئله در رسیدگی های داخلی حل شود در غیر این صورت ممکن است نهادهای بین المللی مثل حوادث اخیر کشور، تصمیم به تشکیل کمیته حقیقت یاب و… بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا