اخبار بین المللی

شکایت خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی از ایران به دیوان کیفری بین‌المللی(ICC)

وکلاپرس- خانواده‌های قربانیان هواپیمای سرنگون شده اوکراین، از ایران به دیوان کیفری بین‌المللی شکایت کردند.

به گزارش وکلاپرس، انجمن خانواده قربانیان هواپیمای مسافربری اوکراین، شکایتشان علیه جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را روز چهارشنبه ۱۴ سپتامبر در دفتر دادستانی دادگاه کیفری لاهه ثبت کردند.

درخواست انجمن خانواده قربانیان، اولین ابلاغیه بر اساس ماده ۱۵ اساسنامه رم است که مبنی بر مسئولیت عاملان جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رابطه با سرنگونی هواپیمای PS752 به دادستانی دادگاه کیفری بین‌المللی ارسال شده است.

ادعای وجود شواهدی برای عمدی بودن سرنگونی هواپیما

بستگان قربانیان سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ خطوط هوایی اوکراین شواهدی را به دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) در لاهه ارائه کردند که نشان می‌دهد گویا اقدامات ایران عمدی بوده است.
به گفته وکلای دیوان بین‌المللی کیفری، این مواد که شامل اظهارات شاهدان، گزارش‌های پزشکی قانونی و ارزیابی‌های کارشناسان مستقل است، ثابت می‌کند که ایران عمداً هواپیمای مسافربری را در ژانویه ۲۰۲۰ در میان تشدید روابط با ایالات متحده سرنگون کرده است.

بیشتر بخوانید:

اوکراین؛ عضو دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه هلند

در اطلاعیه انجمن خانواده قربانیان تصریح شده که با آنکه جمهوری اسلامی عضو دیوان بین‌المللی کیفری(ICC) نیست اما از آنجا که این هواپیما پرواز اوکراین و متعلق به خطوط هوایی این کشور بوده و اوکراین نیز از سال ۲۰۱۳ رسما عضو دادگاه کیفری لاهه است، این دادگاه می‌تواند به این شکایت رسیدگی کند.

دادگاه لاهه صلاحیت رسیدگی به جرایم ارتکابی در هواپیمای ثبت شده در کشوری را دارد که صلاحیت آن را پذیرفته است، و دفتر دادستانی دادگاه لاهه نیز تصریح کرده است که این موارد شامل مواردی می‌شود که در آن حمله از سوی یک دولت غیرعضو به قلمرو یک کشور عضو دادگاه کیفری انجام شود.

به گفته هایدی دایکستال، وکیل بین‌المللی بریتانیایی، که نماینده انجمنی متشکل از ۱۴۰ خانواده قربانیان این حادثه است، جرایم ادعایی مربوط به هواپیماهای اوکراینی نیز در صلاحیت دادگاه بین‌المللی کیفری قرار دارد.

منبع: دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا