اخبار صنفیویژه

آیت الله علوی بروجردی: تا وکلا استقلال کامل نداشته باشند، قوه قضاییه درست نمی شود

وکلاپرس- در دیدار اعضای هیات مدیره کانون وکلا قم با آیت الله علوی بروجردی، این مرجع تقلید شیعیان به ذکر  ضمن معرفی کانون وکلا و فعالیت و خدمات معاضدتی آن برخی از مشکلات وکلا بیان شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری قم، آیت الله علوی بروجردی در این دیدار با تاکید بر استقلال نهاد وکالت به عنوان پایه قوه قضاییه، طرح تسهیل مجوز های کسب و کار را طرحی سیاسی از سوی مجلس خواند.

قوام وکالت به آن است که وکیل مستقل باشد

این مرجع تقلید ساکن در شهر قم، ضمن بیان سخنانی اظهار داشت: متاسفانه عامه مردم توجهی به ضرورت گرفتن وکیل ندارند و حتی به ذهن آنها هم نمی رسد که بایستی برای مشکلات حقوقی خود وکیل بگیرند.

آیت الله بروجردی تصریح کرد: کار وکالت، کار فرهنگی می خواهد تا در بین مردم و جامعه جا بیفتد و به‌گونه‌ای شود که خدمات وکالت، عمومی شود و از این طریق حقوق مردم نیز بیشتر حفظ گردد.

بیشتر بخوانید: مالکی: چگونه می‌توان بین کانون‌ وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه تفاوت قائل نشد؟

این استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه افزود: یکی از مواردی که در کشور ما جدی گرفته نشده است، موضوع استقلال وکالت است. باید دانست که قوام وکالت به آن است که وکیل مستقل باشد و بتواند در برابر قدرت بایستد و اگر بنا باشد که وکیل زیرمجموعه دولت باشد و ترسی از منصب خود داشته باشد فایده ای ندارد.

برخی گمان می کنند حضور وکیل و هیأت منصفه در فرایند محاکمه با فقه مغایرت دارد

آیت الله علوی بروجردی نبود هیات منصفه در محاکم دادگستری را یکی دیگر از مشکلات دستگاه قضایی دانسته و خاطر نشان ساخت: متاسفانه برخی گمان می‌کنند که حضور هیات منصفه و یا حتی حضور وکیل در فرایند محاکمه با فقه مغایرت دارد که این کاملا اشتباه است.

مردم باید در انتخاب وکیل آزاد باشند

وی افزود: فاصله وکالت در کشور ما با آنچه که در دنیا می‌گذرد بسیار زیاد است و اینکه ما بیاییم و لیستی برای وکلا صادر کنیم تا مردم مجبور باشند صرفاً از بین آنها وکیل انتخاب کنند صحیح نیست، بلکه مردم باید در انتخاب وکیل آزاد باشند.

دیدار هیأت مدیره کانون وکلای قم با آیت الله علوی بروجردی
دیدار هیأت مدیره کانون وکلای قم با آیت الله علوی بروجردی

این استاد عالی رتبه اظهار امیدواری کرد: گرچه ما در حقوق اولیه وکلا و حفظ استقلال و آزادی آنها دچار مشکل هستیم اما با این وجود نباید ناامید بود و باید تلاش کنیم تا قدم به قدم اوضاع درست شود و وکلا به استقلال کامل خود دست یابند.

سلامت قوه قضاییه وابسته به استقلال وکلا است

آیت الله علوی بروجردی تاکید کرد: تا وکلا استقلال کامل نداشته باشند، قوه قضاییه درست نمی شود، چرا که پایه قوه قضاییه در وکالت است و اگر وکیل بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد، در آن صورت می توان امید به بهبود قوه قضاییه داشت.

وی در پایان با اشاره به بررسی “طرح تسهیل” در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه همان گونه که سیاست در همه جا رخنه کرده است، در کار شما هم سیاست رخنه کرده و این طرح مجلس سیاسی است اما باید دانست که وکالت بدون داشتن استانداردهای لازم فایده‌ای ندارد.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای قم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا