اخبار صنفی

یک حقوقدان مدعی شد: اگر حق با موکل نبود، وکیل وظیفه ندارد از او دفاع کند

وکلاپرس ـ دکتر میرمحمد صادقی در سخنانی درباره جرایم و تخلفات وکلا به وظیفه وکیل در دفاع از موکل اشاره کرد و گفت: کار وکیل احقاق حق است و وظیفه ندارد از موکلش که حق ندارد دفاع کند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از تسنیم، دکتر حسین میرمحمد صادقی، حقوقدان و استاد برجسته حقوق کیفری دانشگاه شهید بهشتی، در نشست علمی کارآموزان وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه درباره اهمیت نقش وکیل گفت: گفته می‌شود وکیل بال دوم فرشته وکالت است و این یک واقعیت است که اگر وکیل در پرونده‌ای دخالت کند امید بیشتری می‌رود که عدالت اجرا شود.

بیشتر بخوانید: محسنی اژه ای: وکلای دادگستری خودشان باید شأن حرفه خویش را رعایت کنند

وی ادامه داد: مقرراتی که در‌باره وکلا وضع شده شبیه مقرراتی است که درباره قضات است مانند اینکه وکیل را به جز در موارد استثنایی نمی‌شود از وکالت معلق کرد مانند قضات.

سخنگوی سابق دستگاه قضا در ادامه سخنانش اظهار کرد: وکلا یک وظایفی دارند که مهم‌ترین آن انجام کار شرافتمدانه است و شرافت شغلی باید از سوی وکلا رعایت شود.

بیشتر بخوانید: منشور اخلاق حرفه ای وکالت کانون وکلای مرکز

وی در ادامه گفت: یکی از ظایف وکیل حفاظت اسرار است که اگر رعایت نکنند هم جرم است و هم تخلف. اما در این میان استثنا هم وجود دارد؛ اگر وکیل ببیند موکلش که متهم به سوء استفاده جنسی از کودکان شده در مهد کودک کار می‌کند باید این موضوع را به مدیران آن مهد را اعلام کند تا از خطرات ممانعت شود.

این استاد حقوق ادامه داد: کار وکیل احقاق حق است و وظیفه ندارد از موکلش که حق ندارد دفاع کند.

گفتنی است اظهارنظر اخیر دکتر میرمحمد صادقی با انتقاداتی روبرو شده است؛ قاطبه وکلای دادگستری معتقدند موکل فارغ از استحقاق یا عدم استحقاق در برخورداری از حق، حقوق دفاعی دارد که باید در راستای اصل «عدالت آیینی» از آن بهره مند شده و در این راستا وکلای دادگستری موظف به مطالبه حقوق دفاعی(از قبیل رعایت مواعد دادرسی، تجدیدنظرخواهی و اعتراض و …) برای موکل خویش هستند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا