اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

یکشنبه ۷ آذر ؛ موعد رفع ایرادات طرح تسهیل مجوز کسب و کار در صحن علنی مجلس

وکلاپرس- جعفر قادری در خصوص آخرین جزئیات رفع ایرادات طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار از اصلاح مجدد این مصوبه در کمیسیون جهش تولید خبر داد و موعد بررسی مجدد این طرح در صحن علنی مجلس را ۷ آذر اعلام کرد.

به گزارش وکلاپرس، جعفر قادری، عضو کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه “طرح تسهیل به تصویب شورای نگهبان رسیده است یا نه” با بیان ایرادات وارد شده به این طرح، جزئیات اصلاحی که قرار است در جلسه هفته آینده مجلس (۷ آذر) مطرح شود را تشریح کرد.

بیشتر بخوانید: ایرادات طرح تسهیل مجوز کسب و کار و توضیحات جعفر قادری درباره ۴ دیدگاه مختلف درخصوص لزوم شرکت قضات در آزمون وکالت

قادری درباره این مساله اضافه کرد: شورای نگهبان چند ایراد گرفته بود که یکی از آنها بحث مربوط به وکلاست. ما ایراد را برطرف کردیم و ابتدا از خودمان شروع کردیم. بحث نمایندگان این بود که برای یک نفر با مدرک لیسانس حقوق و یک دوره نمایندگی مجلس، پروانه وکالت صادر می‌شود یا کارشناسان حقوقی دستگاه‌ها با ۵ سال سابقه نیز پروانه وکالت می گیرند؛ قضات هم احتمالا با ۱۰ سال سابقه قضایی برایشان پروانه وکالت صادر می‌شود یا اعضای هیات علمی دانشگاهی؛ این چهار گروه بودند.

وی افزود: ما در این مصوبه‌ای که داشتیم فقط متعرض نمایندگان مجلس و قضات شدیم و کارشناسان دستگاه ها به علاوه اعضای هیئت علمی را فراموش کرده بودیم.

قادری در خصوص ایراد شورای نگهبان به این مصوبه اظهار کرد: ایرادی که شورای نگهبان به این مصوبه وارد کرد، این بود که این دو گروه  که تقریبا تسلط شان محرز و مسلم است برای کسب پروانه وکالت باید آزمون بدهند ولی کارشناس دستگاه ها که اشراف و تسلطش محرز نیست، از آزمون معاف است، بنابراین این باعث تبعیض می شود.

بیشتر بخوانید: توضیحات طحان نظیف درباره جزییات ایراد شورای نگهبان به طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار

این نماینده مجلس در ادامه جزئیات اصلاحات را بیان کرد و افزود: ما برای اینکه این مشکل را حل کنیم مصوبه را اصلاح کردیم و گفتیم که قوه قضاییه برای قضاتی که بازنشسته می شوند و حداقل ۲۰ سال سابقه کار قضایی دارند یا برای اعضای هیئت علمی دانشگاه ها مشروط به اینکه دانشیار باشند و حداقل ۲۰ سال سابقه کار داشته باشند، بدون آزمون پروانه وکالت صادر کند و برای بقیه نمایندگان هم حذف کردیم.

وی همچنین در خصوص اعتراض نماینده ها به این تغییرات افزود: البته بعضی از نمایندگان ها اعتراض داشتند که چرا برای این دو گروه در نظر گرفته اید چرا برای نمایندگان و کارشناسان در نظر نگرفته‌اید؟

بیشتر بخوانید: تغییر در طرح تسهیل مجوز کسب‌وکار : آیا علاوه بر قضات، اساتید دانشگاه نیز از شرکت در آزمون وکالت معاف می‌شوند؟

عضو کمیسیون جهش تولید از به رای گذاشتن این پیشنهادات در جلسه آینده مجلس خبر داد و گفت: ما در کمیسیون با این استدلال ایراد را به این شکل برطرف کردیم و به جمع بندی رسیدیم و انشاالله یکشنبه هفته آینده که مجلس مجدداً فعالیتش را شروع می کند، پیشنهادات را مطرح خواهیم کرد. حالا اگر این پیشنهاد ها رای آورد که به این شکل اصلاح می‌شود و اگر رای نیاورد پیشنهادات دیگری هم وجود دارد که ما حتی برای کارشناسان دستگاه ها و برای نمایندگان هم با آن سابقه ۲۰ سال بتوانیم اجازه بدهیم این دو گروه ها هم به آن دو گروه دیگر اضافه شود. این مواضعی است که در کمیسیون اصلاح شده و تلاش بر این است که ایراد شورای نگهبان را برطرف کنیم و انشاءالله این طرح مصوب شود

‫۲ دیدگاه ها

  1. از اول هم معلوم بود شما نمایندگان فقط برای خودتون کار میکنین نه ملت
    واقعا براتون متاسفم چطور میتونین اینهمه وکیل بیکار رو تحویل جامعه بدین همه مثل شماها نیستن که از ده حا حقوق بگیرن خیلی ها زندگیشون رو از این راه میگذرونن

  2. باسلام ،هدف طرح مگر تجویز اشتغال نیست ؟قاضی وکارشناس و نماینده ،مسلما در چرخه اداری و استخدامی قرار دارد ،امثال من که نه بیمه ونه درآمد ونه شغلی دارم وبیست ساله اسیر این رانت وانحصارم چیست ،،،،؟سه سر عایله هم دارم ,,,,؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا