گفت و گوویژه

گزارشی از جلسه بازپرسی وکلا در دادسرای امنیت : تعهدنامه گرفتند / کسی تفهیم اتهام نشد / بازپرس از پرونده‌های سابق وکلا اطلاع نداشت

فهرست

وکلاپرس- وکیل محمد هادی جعفر پور عضو کانون وکلای فارس به عنوان یکی از وکلای احضار شده توسط دادسرای امنیت جزئیاتی از جلسه بازپرسی که با حضور سایر وکلا برگزار شده است، را شرح داده است.

به گزارش وکلاپرس احضار دسته جمعی وکلای دادگستری در اردیبهشت ماه به دادسرای امنیت شهید مقدس (اوین)، سوالات و انتقادات زیادی را در پی داشت.

طبق اعلام وکلا در فضای مجازی این احضاریه ها بدون عناوین اتهامی صادر شده و وکلایی از سراسر کشور را برای اردیبهشت و خرداد ماه به دادسرای امنیت شهید مقدس اوین احضار کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

وکیل محمد هادی جعفر پور به عنوان یکی از وکلا که برای حضور در جلسه بازپرسی به تهران مراجعه کرده است در گفت و گو با وکلاپرس با شرح جزئیات این جلسه از عدم حمایت مدیران کانون ها و اسکودا در این زمینه گلایه کرده است.

مشروح مصاحبه به شرح زیر است:

پس از حضور در دادسرای اوین وکلایی از سایر شهرهای کشور را رؤیت کردید؟

اول خرداد از استان خراسان، گیلان، کرمانشاه، اصفهان و فارس و تهران تعدادی از همکاران وکیل را در سالن انتظار دادسرا ملاقات کردم که شکرخدا به خیر گذشت.

چه تعدادی از وکلا در جلسه بازپرسی حضور داشتند؟

حسب اطلاع بنده در روز ۳۱ اردیبهشت و اول خرداد مجموعا ۱۸ همکار در دادسرای امنیت ار استان های مختلف کشور حضور داشتند.

آیا ارتباطی با احضار قبلی وکلا در مهر و آبان و این احضاریه جدید وجود داشت؟

برخی از همکاران کسانی بودیم که در مهر و آبان در دادسرای محل اقامت خودمان پرونده داشته و غالبا هم بازداشت شده بودند.

آیا تفاوتی در رسیدگی به پرونده این وکلا وجود داشت؟

این دسته از همکاران با انتقال اطلاعات آن پرونده به بازپرس و اعلام شمول عفو صرفا تعهدنامه ای مبنی بر رعایت قانون و پایبندی به قانون و رفتارهای قانونی که سطور انتهایی تعهدنامه ای را که از پیش آماده شده بود، امضا و سایر مندرجات تعهدنامه را با هماهنگی بازپرس قلم گرفتیم.

سایر همکارانی که تاکنون پرونده ای نداشتند نیز به همین منوال تعهدنامه را امضا کردند و تا جایی که اطلاع دارم به کسی تفهیم اتهام نشد.

بیشتر بخوانید:

بند هایی را که از تعهد نامه قلم گرفتید و حذف کردید، شامل چه مواردی بودند؟

اظهار ندامت بابت حضور در اغتشاشات اخیر و دستگیری در این جریانات و تعهد به عدم ارتباط با شبکه های خارج از کشور و عناصر ضد انقلاب و اظهار ندامت از جرم ارتکابی و…

پیش از این اعلام شده بود آقای بهروز حسنی اعتماد که قبلا  در حرفه وکالت مشغول به فعالیت بوده است، بازپرس این پرونده است. این را تایید می کنید؟

بله. بازپرس پرونده آقای بهروز حسنی اعتماد بود.

بازخورد بازپرس چطور بود؟

با توجه به وظیفه خویش برخوردی مناسب داشت.

تعهد نامه ها را بازپرس تنظیم نکرده بود؟

خیر؛ به نظرم در حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه این تعهد نامه ها را تنظیم شده بود

هماهنگی بین دادسرای امنیت و دادسرای شهرستان ها در خصوص پرونده های قبلی وکلا چطور بود؟

به نظرم بازپرس از روند پرونده های سابق اطلاع نداشت و همین عدم هماهنگی در دادسرای امنیت و دادسرای شهرستان ها سبب هزینه های متعددی شد.

حداقل هزینه اش حیف و میل بیت المال برای پرینت صفحات مجازی در چندین زونکن که پیشتر در پرونده های شهرستان گرفته شده بود. نکته قابل تامل بازپرس وقتی متوجه شد قبلا این موضوعات بررسی شد خودشان بدون تفهیم اتهام به همان تعهدنامه بسنده کردند.

بیشتر بخوانید:

آیا از سوی مدیران کانون ها و اتحادیه شخصی به عنوان حمایت و همراهی با شما در محل دادسرا حضور پیدا کرد؟

 غالب همکاران احضار شده به همراه همکارانی از کانون متبوع خویش حضور داشتند که لازم به تشکر و البته قابل توجه مدیران نهاد وکالت است. در برخی کانون ها مانند فارس دوستان عضو کمسیون حمایت پیگیر مسئله بودند که لازم به تشکر ار این عزیزان است.

آیا گفت و گویی با سایر وکلای احضار شده در تهران انجام شد؟

تمام همکاران احضار شده پس از جلسه، در محیطی صمیمی به گفتگو و نقل شیوه حمایت کانون متبوع خویش پرداختند که متفق از مدیران نهاد وکالت گلایه داشتند.

بیشتر بخوانید:

انتظار شما از هیات مدیره کانون ها در حمایت از وکلای احضار شده چه بود؟

حداقل اقدام ایشان یک تماس تلفنی یا معرفی یکی از همکاران به طور مشخص جهت پیگیری و ارتباط با همکاران بود

می‌شد یکی از دستور جلسات هیات مدیره ها در هفته گذشته به این امر اختصاص می‌دادند ولو به صورت ظاهری و بدون هیچ اقدام عملی. تعریف چنین دستوری در هیات مدیره ها سبب اتحاد و همدلی همکاران و دلگرمی دوستان احضار شده می‌شد.

اینکه من خودم صدای هیات مدیره را بشنوم و مستقیم با من صحبت کنند خیلی موثر تر است.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا