اخبار کانون هاویژه

کانون های وکلا در معرفی درست حرفه وکالت کوتاهی کردند

وکلاپرس ـ رییس کانون وکلای اصفهان در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت این استان گفت: کوتاهی کانون های وکلا موجب عدم معرفی صحیح حرفه وکالت شده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای اصفهان، دکتر لیلا رئیسی، رییس کانون وکلای اصفهان، در چهل و چهارمین آیین تحلیف کارآموزان وکالت، درباره هجمه ها بر نهاد وکالت سخن گفت و از عدم تعرفه به موقع و صحیح حرفه وکالت توسط کانون های وکلای دادگستری و رسانه ملی انتقاد کرد.

حرفه وکالت به این دلیل مقدس است که موکل گرانبهاترین امور زندگی خویش را به ما می سپارد

دکتر رییسی درباره هجمه های ویژه علیه نهاد وکالت اظهار داشت: همه ما می دانیم که در شرایط بسیار سختی قرار داریم، شرایطی که همواره از آن به عنوان سالهای سخت نهاد وکالت یاد کرده ایم. زمانی برای حفظ استقلال خود فریاد می زدیم و تلاش می کردیم که هم استقلال را تفهیم کنیم به کسانی که درک درستی از نهاد وکالت نداشتند و هم تلاش نمودیم که به هر شکل، این عنصر ذاتی حرفه مقدس نهاد وکالت را حفظ نماییم. اما امروز نه تنها استقلال ما در معرض تضییع، تضعیف و تهدید قرار گرفته، بلکه مشکلات جدیدی نیز به مشکلات پیشین افزوده شده است.

بیشتر بخوانید: سرشت حرفه وکالت دادگستری چیست؟

این استاد دانشگاه افزود: استحاله ای که این روزها در مفهوم وکالت در قوه مقننه که اساسا مرکز قاعده گذاری و قانون گذاری است و بیشترین انتظار از آن می رود، اتفاق افتاده، همه ما را نگران ساخته است. اینکه نماینده محترم مجلس ما تصور کند که حرفه مقدس وکالت که با جان و مال و ناموس مردم در ارتباط مستقیم است، یعنی کسب و کار، حقیقتا جای تأسف دارد. مقدس نه به معنای امتیازی ویژه بر دیگران، خیر؛ بواسطه اینکه افرادی که ما با ایشان سر و کار داریم گرانبهاترین امور زندگی خویش را به ما می سپارند و ما مکلف هستیم به عنوان یک امر مقدس با آن برخورد نماییم

رسانه ملی و کانون های وکلا به تعرفه درست حرفه وکالت نپرداخته اند

رییس کانون وکلای اصفهان درباره معرفی صحیح نهاد وکالت به جامعه به انتقاد از کانون های وکلا پرداخت و گفت: اینکه نهاد وکالت را در کمیسیون جهش تولید ببرند و برای آن تصمیم بگیرند، اینکه افرادی که اقتصاددان یا اقتصادخوان هستند برای حرفه وکالت، تصمیم بگیرند، اینکه مالیاتی که برای وکیل دادگستری به عنوان یک تکلیف شهروندی وضع کردند به یکباره ضمانت اجرایی بسیار متفاوت تر و شدیدتر نسبت به دیگران دارد، اینها همه گویای آن است که حرفه وکالت در جامعه ما درست تفهیم و تعرفه نشده است.

بیشتر بخوانید: بیانیه کانون وکلای یزد در اعتراض به تضعیف نهاد وکالت در رسانه ملی

بخشی از آن مربوط به رسانه ملی است که ما مرتب با شلاق هجمه های این رسانه نوازش می شویم و نتیجه آن مسلما فقط ناراحت کردن ما نیست، بلکه سالب اعتماد مردم به این نهاد حمایتی است و بخشی دیگر به دلیل کوتاهی خود کانون های وکلای دادگستری بوده است. ما به تعرفه درست حرفه وکالت نپرداختیم، اینکه اساسا وکیل یعنی چه؟ اینکه وکیل را شخصی بدانیم که پول دریافت می کند و رأی می گیرد، صحیح نیست.

اینکه انتظار داریم وکیل معجزه کند، درست نیست. ما جایگاه کانون های وکلا را درست به مردم معرفی نکردیم تا امروز همه بدانند که متولی نهاد وکالت، کانون های وکلا هستند و قوه مقننه، قوه قضائیه و سایر ارگان های حاکمیتی بدون مشورت با این متولی نمی توانند و نباید برای این حرفه قاعده گذاری نمایند.

اگر پایبند به قانون نباشیم کمک به تخریب نهاد وکالت کرده ایم

رئیسی در ادامه خطاب به وکلایی که به تازگی در جرگه وکالت وارد شدند، گفت: من از شما عزیزان استدعا دارم از این لحظه که وارد عرصه وکالت پایه یک دادگستری می شوید، در سه حوزه دستگاه قضایی، موکلان خود و کانون وکلا پایبند به قانون باشید و نظامات را جدی بگیرید. هریک از ما اگر نسبت به این سه حوزه درست عمل نکنیم، کمک به تخریب نهاد وکالت کرده ایم. پس اولین قیدی که باید برای خود بگذاریم آن است که پایبند به قانون، نظامات کانون وکلا و نظامات دادگستری باشیم. سعی نکنیم مفهوم غلطی که امروز در جامعه القا می کنند، خود پیاده و نقش آن را بازی نماییم. مبادا خودمان در این تخریب سهمی داشته باشیم. مبادا کمک کنیم به کسانی که خواسته یا ناخواسته در حال نابود کردن نهاد وکالت در این کشور هستند.

بیشتر بخوانید: اداره نظارت کانون وکلای مرکز شروع به کار می کند

دکتر رئیسی در ادامه اظهار داشت: استقلال به نحوی، ماهیت حرفه وکالت به نحو دیگر، قواعد و مقررات سختگیرانه، انتظارهای عجیب و غریب از وکلا و…، همه اینها بیانگر آن است که اگر واقعا به صنف خود علاقمند هستیم و باور داریم که حرفه ما مقدس است، باید هوشیار باشیم. اگر حقیقتا به سوگندی که یاد کردیم پایبند هستیم، در راستای برطرف کردن این شائبه ها از حرفه وکالت تلاش نماییم و دغدغه ما این باشد که سهمی در شعله ورتر کردن آتشی که به جان نهاد وکالت افتاده، نداشته باشیم.

به وکلای جوان و با انگیزه صنفی نیاز داریم

ریاست کانون وکلای اصفهان در پایان سخنان خود عنوان نمود: وکلا به دوگ ونه می توانند عمل نمایند؛ یکی آنکه کیف به دست به دنبال پرونده و صرفا کسب درآمد باشند و نسبت به مسائل صنفی کاملا منفعل و دیگر آنکه نسبت به مسائل صنف خود حساس و به شدت تعقیب کننده و واکنش نشان دهنده باشند. مبادا فرزندان کانون وکلای دادگستری اصفهان از گروه اول باشند. ما به وکلای جوان و باانگیزه صنفی نیاز داریم. اکنون نوبت شماست که در راستای صیانت از نهاد وکالت، قلم بزنید و با حساسیت و توجه به مسائل صنفی، خود را با نهاد وکالت آمیخته کنید. قدردان افتخاری باشید که از بین هزاران نفر، نصیب شما شده است. می دانم مشکلات بسیاری دارید اما ارزش این حرفه به واقع بالاست و با جان و مال انسانها در ارتباط است. این حرفه یکی از مصادیق حقوق بنیادین حوزه حقوق بشر است؛ نه فقط یک حقوق بشر ساده، حقوق بنیادین و زیربنایی که اگر نباشد، هیچ‌ چیز نیست و این بسیار ارزشمند است؛ پس قدر آن را بدانید و اولویت خود را همواره اجرای قانون و تحقق عدالت در نظر بگیرید.

منبع: کانون وکلای اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا