اخبار کانون هاویژه

کانون وکلا بی شک در آینده راه هموارتری را خواهد پیمود

وکلاپرس- رییس کانون وکلای مطقه فارس گفت: وکلا در جایگاه معاضدِ دستگاه قضا‌ قادر خواهد بود به تحقّق عدالت و استقرار نظم کمک کند و کانون وکلا بی شک در آینده راه هموارتری را خواهد پیمود.

پایگاه خبری وکلاپرس به مناسبت روز وکیل درصدد بررسی چالش های درونی و بیرونی نهاد وکالت و آسیب شناسی آن با مطالعه موردی هر کانون برآمده است.

دکتر علی مندنی پور، رییس کانون وکلای دادگستری فارس، کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گوی اختصاصی با وکلاپرس به بررسی مسائل مرتبط با نهاد وکالت در کانون فارس پرداخته است که شرح ان در ادامه آمده است.

به باور شما چالش های نهاد وکالت کدامند؟

این پرسش از دو منظر قابل ارزیابی است:

الف- چالش هایی که کانون ها از بیرون با آنها دست به گریبان اند و انگار که تمامی ندارند.

در زمره چالش هایی که فکر و ذکر کانون ها را به خود مشغول و وقت و انرژی آنان را به خود معطوف و بهتر بگویم چرخ حرکت کانون ها را کُند کرده است، همانا نامهربانی هایی است که تا امروز به خود دیده و رعد وبرق و طوفان هایی است که از سر گذرانده اند. این چالش ها از سال ۱۳۷۶ با قانون کیفیّت اخذ پروانه وکالت آغاز و آسیب های وارده از قِبَلِ آنها تا این زمان بر پیکر کانون ها خود را نشان داده و می دهند!

در زمره این چالش ها می توان از نگاه خاصّ پاره ای از مسئولان به شأن، جایگاه و قاعده به رسمیت شناخته شده مصونیت وکیل در انجام وظائف وکالتی، به کار گیری سیاستِ کمیّت پروری، اِعمال تبصره تبعیض آمیز ماده ۴۸ قانون آئین دادرسی کیفری، کشمکش  بر سرِ “آیین نامه جدید وکالت “، پیچیدن نسخه ناخوانای “دخالت” در زرورقِ “نظارت”، نگاه کاسب کارانه به حرفه وکالت و ایجاد موانع مالیاتی و در نتیجه بیکاری همکاران وکیل و به ویژه وکلای جوان نام برد.

ب- اندک موانع و مشکلات درون کانونی.

نبودِ ساختار تعریف شده و جا افتاده در اداره امور کانون ها، کوتاهی عمر مدیریت هیأت مدیره ها و پیاده کردن رگه هایی از گروه گرایی در این نهاد مدنی در یک دهه گذشته است که با ذات و فلسفه وجودی این نهاد خدمتگذار همخوانی نداشته و به تجربه می توان از آن  به “آسیب” حال و آینده در این صنف یاد کرد.

کانون وکلای فارس به طور خاص با چه چالش‌ هایی مواجه است؟

کانون وکلای دادگستری منطقه فارس در ارتباط با چالش های برون کانونی از همان چالش هایی در رنج است، که دیگر کانون های کشور.

خوشبختانه در زمینه اداره امور کانون به نسبت هماهنگی و همکاری در خورِ انتظاری بر روابط اعضای هیأت مدیره ها در دوره های مختلف حاکم بوده و هست.

بیشتر بخوانید:

عملکرد کانون ‌های وکلا را از سال ۱۳۳۱ تاکنون چگونه ارزیابی می ‌کنید؟

در حال حاضر که سی و دومین دوره این کانون را سپری می کنیم با توجه به وجود موانع و مشکلات پیش رو، عملکرد خوبی در کارنامه خود بجای گذاشته است. کانون فارس دومین کانون به لحاظ تعداد اعضا محسوب می شود و از قدیمی ترین کانون های وکلا محسوب می شود.

برنامه و چشم ‌انداز کانون فارس برای سال آتی چه خواهد بود؟

با همه چالش هایی که حرفه وکالت با آنها دست به گریبان بوده و هست، چشم انداز امیّدوار کننده را پیش روی کانون وکلای کشور و در این میان کانون وکلای دادگستری فارس در جایگاه یکی از قدیمی ترین کانون های کشور می بینم.

این کانون در سال جاری چه اقدامات موثر و خاصی را به انجام رسانده است؟

در سال جاری به مانند همه کانون های کشور کرونا در بسیاری از برنامه های این کانون وقفه ایجاد کرد. آموزش آنلاین، برگزاری دو اختبار، تعامل با مسئولان دادگستری استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد، انجام خدمات حمایتی در قالب مشاوره رایگان، وکالت های تسخیری و معاضدتی و اتّفاقی، تسهیل درنقل و انتقال همکاران وکیل در چارچوب ضوابط، فعّال کردن کمیسیون میانجی گری و سازش، رسیدگی به تخلّفات همکاران در ۳۰ شعبه دادیاری و ۶ شعبه دادگاه انتظامی، حمایت های حقوقی از مددجویان کمیته امداد، انعقاد تفاهم نامه در حمایت از زندانیان، و نهادهای مردمی، حمایت از آسیب دیدگان سیل و زلزله در سطح کشور و.‌‌‌.. ازجمله این اقدامات بوده است.

سرنوشت نهاد وکالت و کانون‌ ها را چگونه ارزیابی می ‌کنید؟

کانون وکلا نهادی است مستّقل، خودگردان، خود انتظام و خدمتگذار با همه سنگ اندازی های پیش رو، آینده بهتری را برای این نهاد مردمی پیش بینی می کنم.

چه هماره بر این باور بوده و هستم که وکیل نیاز جامعه، مدافع حقوق مردم و در جایگاه معاضدِ دستگاه قضاء‌ قادر خواهد بود به تحقّق عدالت و استقرار نظم کمک کند و مسیری که با همه دست اندازی ها تاکنون پیموده و بی شک در آینده به گونه ای هموارتر خواهد پیمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا