اخبار صنفیویژه

وکیل عرفانیان راجع به بازداشت وکلای دادخواه سلامت: حتی دادخواستی هم تنظیم نکرده بودیم

وکلاپرس– وکیل محمدهادی عرفانیان یکی از وکلای بازداشتی دادخواه سلامت که در همان شب اول آزاد شد، در خصوص دلیل بازداشتش توضیحات مفصلی را بیان کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روزنامه شرق وکیل محمدهادی عرفانیان کاسب که در ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ همراه ۶ نفر دیگر از همکارانش در حال تبادل نظر در خصوص قصور افزایش آمار مرگ ومیر ناشی از کرونا به بازداشتگاه منتقل شدند، نسبت به حکم دادگاه آرش کیخسروی، مهدی محمودیان و مصطفی نیلی، مریم افرافراز و محمدرضا فقیهی که در بیست و یکم مهرماه برگزار خواهد شد، ابراز امیدواری کرد.

جلسات بصورت مجازی و در حد تبادل نظر بود

این وکیل دادگستری که در شب بازداشت در کنار وکلا حضور داشت، گفت: «ما هفت وکیل بودیم که درباره احتمال وجود قصور و تقصیر در مدیریت بحران کرونا و افزایش آمار مرگ و میر هم وطنان مان و مسئولیتی که متوجه افراد و سازمان های مختلف بود، تبادل نظر می کردیم.

ما تلاش داشتیم بدانیم راه قانونی بررسی و برخورد با تخلفات یا قصور رخ داده چگونه خواهد بود، جلسات ما در فضای مجازی هم در حد تبادل نظر و پرسش و بحث حقوقی بود.»

حتی اقدامی مبنی بر تنظیم دادخواست هم انجام نداده بودیم

وکیل عرفانیان ادامه داد: برای جمع بندی ابعاد مختلف حقوقی نحوه قصور یا تقصیر رخ داده و اینکه با کدام مواد قانونی و چه مستنداتی می توان اقدام قضائی کرد، یک جلسه حضوری داشتیم. ما حتی اقدامی مبنی بر تنظیم دادخواست هم انجام نداده بودیم و فقط به تبادل نظر حقوقی پرداخته بودیم.

بیشتر بخوانید: ۲۱ مهر شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب؛ رسیدگی به اتهامات آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، محمدرضا فقیهی، مهدی محمودیان و مریم افرافراز

عرفانیان خاطرنشان کرد: البته همان شب چهار نفر از افراد بازداشتی از جمله خود بنده آزاد شدیم. در نهایت هم فقط سه نفر تاکنون در بازداشت موقت مانده اند و به تازگی به بند عمومی منتقل شده اند.

دادستان به عنوان مدعی العموم باید به این مسئله ورود کند و به ابهام زدایی بپردازد

عرفانیان ادامه داد: تا کنون هم اخبار و اطلاعات مختلفی درباره انواع قصور و تقصیر در افزایش موج همه گیری کرونا و مرگ و میر هم وطنانمان منتشر شده که دادستان به عنوان مدعی العموم باید به این مسئله ورود کند و به ابهام زدایی بپردازد. او افزود: در حقیقت ما هم کاری جز کمک از دستگاه قضا برای تحقق عدالت قرار نبود انجام دهیم که اگر هم شکلایت خود را ثبت می کردیم، از مرجع قضائی تظلم خواهی کرده بودیم که رفتاری عین قانون است.

تصمیم عملی خلاف شرع و قانون و امنیت ملی نبود!

این وکیل توضیح داد: تصمیم ما اگر به بوته عمل هم می رسید، عملی خلاف شرع و قانون و امنیت ملی نبود؛ بلکه قرار گرفتن در مسیری قانونی برای ابهام زدایی از اخبار مرتبط با افزایش فوت کرونایی ها بود. مرجع قضائی هم صالح رسیدگی بود که ملجا و پناه همه کسانی است که به دنبال عدالت هستند، ما که قرار نبود خود قانونی را اجرا کنیم.

بیشتر بخوانید: تشریح پرونده وکلای بازداشت شده توسط وکیل محمد رضا فقیهی

به علت امنیتی بودن پرونده، امکان حضور وکلای تعیینی میسر نیست

این وکیل توضیح داد: با ارسال پرونده به دادگاه وکلای تعیینی می توانند با مطالعه پرونده در دادگاه به دفاع از موکلان خود بپردازند؛ زیرا به علت امنیتی بودن پرونده، امکان حضور وکلای تعیینی طبق تبصره ماده ۴۸ فراهم نبود؛ بنابراین فعلا وکلا از عناوین دقیق اتهامی و مستندات پرونده اطلاعی ندارند و فقط وکلای بازداشتی خود در جریان عناوین اتهامی هستند.

نگاه قضات معمولا از ظابطان متفاوت است

عرفانیان گفت: نگاه قضات به علت استقلال رای و نظری که دارند، معمولا از ظابطان متفاوت است و با بررسی همه مدارک و مستندات و البته دریافت دفاع متهمان و وکلای شان، حکم را صادر می کنند؛ به همین دلیل به نتیجه مثبت دادگاه امید داریم. در ادامه او ابراز امیدواری کرد با تغییر قرار، این وکلا به زودی آزاد شوند.

پیش از این نیز وکیل بابک پاک نیا، در توییتی نوشته است که تاریخ دادگاه آرش کیخسروی، مهدی محمودیان و مصطفی نیلی در بیست ویکم مهرماه تعیین شده است.

منبع: شرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا