یادداشت

«هنر در خطر زندگی کردن»؛ مستندی درباره زنان قربانی خشونت خانگی

مستندی است از مینا کشاورز که سعی دارد در فضایی ساده تلاش چند فعال و وکیل زن را به نمایش بگذارد

وکلاپرس– مستند «هنر در خطر زندگی کردن» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره بین المللی فیلم بوسان و واجد شرایط اولیه برای دریافت بهترین مستند بلند اسکار ۲۰۲۱ شد.

به گزارش وکلاپرس، هنر در خطر زندگی کردن(The Art of Living in Danger) عنوان مستندی است از مینا کشاورز که سعی دارد در فضایی ساده تلاش چند فعال حقوق زن و وکلای زن را جهت به تصویب رساندن قانونی برای حمایت از زنان قربانی خشونت خانگی به تصویر بکشد که با مشکلات مختلفی رو به رو هستند.

جوایز کسب شده مستند The Art of Living in Danger

این فیلم که تولید امسال و محصول مشترک ایران و آلمان است، در ماه اکتبر اولین نمایش جهانی اش را در جشنواره فیلم شفیلد انگلستان پشت سر گذاشت و بعد از آن در جشنواره بین المللی فیلم بوسان در کره جنوبی و جشنواره فیلم Inconvenient در کشور لیتوانی به نمایش در آمد. این فیلم به تازگی برای نمایش در بخش «بهترین های جشنواره ها» در جشنواره بین المللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) انتخاب شد.

علاوه بر این، مستند «هنر در خطر زندگی کردن» واجد شرایط اولیه برای دریافت بهترین مستند بلند اسکار ۲۰۲۱ نیز شده است. پیشتر نیز این فیلم  موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره بین المللی فیلم بوسان شده بود.

بیشتر بخوانید: سازنده و بودجه ساخت مستند «وکیل» مشخص شد

نگاهی به محتوای فیلم «هنر در خطر زندگی کردن»

فیلم با یک نوشته آغاز می شود: «ایران یکی از دوازده کشوری است که قانونی برای مقابله با خشونت خانگی علیه زنان ندارد».

فیلمساز سعی دارد مشکلات اجتماعی-سیاسی روز را به نسل ‌های قبل پیوند بزند. از مادر بزرگ خود به نام نوری جان می‌ گوید که پنجاه سال پیش خودکشی کرده و تنها یک عکس از او باقی مانده است. عکسی که آغاز و پایان فیلم را رقم می ‌زند.

در این فیلم تلاش های فعالان حقوق زنان و بانوان وکیلی که برای اصلاح قوانین و تلطیف مقررات مربوط به حقوق و وظایف زنان تلاش کرده اند، به نمایش گذاشته شده است.

فیلمساز در گفتار فیلم با مادربزرگ خود حرف می‌زند و سعی دارد به شباهت ‌های مادربزرگش با زنان امروز بپردازد. در حرف‌ های او رفته رفته سرنوشت تلخ مادربزرگ هویدا می‌ شود: زنی که زیر فشار خشونت خانگی با داشتن ۸ فرزند و یکی هم در رحم، در سی و پنج سالگی خودکشی می ‌کند.

بیشتر بخوانید:

در نهایت فیلم با یک نوشته تلخ تمام می شود: پس از ۴ سال از شروع ساخت این فیلم، لایحه آن ها برای تامین امنیت زنان در برابر خشونت، همچنان در انتظار بررسی و تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی است.

گفتنی است مینا کشاورز، متولد ۱۳۶۳ شیراز و دانش آموخته مهندسی صنایع از دانشگاه آزاد شیراز است. وی از سال ۱۳۸۳ به عنوان نویسنده مقاله های سینمایی فعالیتش را با بخش مستندنگاری ماهنامه فیلم نگار و روزنامه های شرق، اعتماد و کارگزاران شروع کرد و در سال ۱۳۸۸ به همراه تعدادی از مستندسازان، وبسایت تخصصی سینمای مستند «و مستند» را راه اندازی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا