گفت و گو

نقض استقلال وکلا شبیه اشتباه حذف دادسرا است

گفت و گو با وکیل «امیرفرهاد حنیف‌زادگان»

وکلاپرس– در ادامه انتقادات وارده بر متن پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال وکلا، امیرفرهاد حنیف‌زادگان، وکیل دادگستری، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس به نقد و بررسی این پیش نویس پرداخت که شرح آن در ادامه آمده است.

امیرفرهاد حنیف‌زادگان، وکیل پایه یک دادگستری، متن پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال را به طور واضح ناقض استقلال کانون وکلا دانست و گفت: پیش نویس مذکور از چارچوب آیین نامه نویسی خارج است و در موارد متعددی قانونگذاری محسوب می شود که صرفا در صلاحیت قوه مقننه است. این متن به نحوی تنظیم شده که قوه قضاییه فارغ از وجود سایر قوانین، به این پیش نویس آیین‌نامه استناد کند.

شورای عالی نظارت؛ جلوه ای از نقض استقلال کانون ها

این وکیل دادگستری درخصوص شورای عالی نظارت پیش‌بینی شده در متن اظهار کرد: شورای مذکور برای همان نقشی در نظر گرفته شده که اکنون اتحادیه سراسری کانونهای وکلا عهده دار آن است. از سوی دیگر هماهنگی بین وکلا و همچنین هماهنگی بین کانون های وکلا ارتباطی با قوه قضاییه ندارد. لذا تشکیل شورای مورد نظر در متن پیش نویس آیین‌نامه جلوه‌ای از نقض استقلال کانون های وکلا محسوب می شود.

عدم فایده عملی نکات مربوط به شئونات وکلا

حنیف‌زادگان با تاکید بر اینکه کلیه قوانین و ضمانت اجراهایی که توسط قانونگذار برای عموم مردم وضع شده، درمورد وکلا نیز جاری است، افزود: علاوه بر این، حرفه وکالت دارای شئونی است که به همین جهت در قوانین خاص و مصوبات هیات مدیره کانون های وکلا رعایت موارد خاصی از سوی وکلای دادگستری مورد توجه قرار گرفته است. تکلیف وکلای دادگستری به رعایت و التزام به این موارد روشن است و ذکر این قبیل موارد ازجمله نحوه رفتار وکلا در دفتر و پوشش آنان در این پیش نویس فایده عملی ندارد.

 نقض استقلال کانون و حق دفاع ملت؛ مهمترین نقطه ضعف متن

او باتوجه به غیر قانونی بودن پیش نویس آیین نامه پیشنهادی، تحلیل متن آن از حیث حقوقی را فاقد اهمیت عنوان کرد و افزود: موارد متعدد نقض استقلال وکیل دادگستری و کانونهای وکلا که حق دفاع مردم را مورد خدشه قرار می‌دهد مهمترین نقطه ضعف متن پیش نویس آیین نامه است.

این وکیل دادگستری فرض تصویب متن مذکور را اشتباهی مانند حذف دادسراها دانست و افزود: اگرچه تصویب این قبیل موارد بعید به نظر نمی رسد، معتقدم درصورت تصویب، دیر یا زود این اشتباه جبران خواهد شد و نهاد وکالت سرانجام مستقل باقی خواهد ماند؛ همانطور ‌که در قضیه حذف دادسرا و احیای مجدد آن شاهد بودیم.

 تلاش مدیران نهاد وکالت برای تاثیر گذاری بر مدیران دستگاه قضا

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای عدم تصویب این متن گفت: شخصا تصور می کنم تمام راهکارهای موجود در حال پیگیری است. از سویی شاهد تلاش معمرین و مدیران نهاد وکالت به منظور تأثیرگذاری بر مدیران قوه قضاییه هستیم، از سوی دیگر بسیاری از اساتید و وکلای اهل علم در این مدت در خصوص غیر قانونی بودن تصویب این آیین‌نامه و لزوم استقلال نهاد وکالت قلم‌فرسایی و استدلال و آگاهی بخشی کرده اند و در نهایت جمع بزرگی از وکلای دادگستری با امضای نامه به رییس قوه قضاییه، صدای خود را هم به گوش مدیران نظام عدالت و هم به گوش جامعه حقوق دانان کشور رسانده اند.

تهیه و تنظیم: فرناز محمدیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا