اخبار صنفیویژه

نامه قضات بازنشسته دیوان عالی کشور به رییس قوه قضاییه

وکلاپرس ـ تعدادی از قضات بازنشسته دیوان عالی کشور در نامه‌ای به حجت الاسلام رییسی، رییس قوه قضاییه، درباره به خطر افتادن دادرسی عادلانه در صورت تصویب آیین نامه پیشنهادی معاونت حقوقی این قوه هشدار دادند. در بخشی از نامه این قضات با سابقه که در حال حاضر در کسوت وکالت می‌باشند، آمده است: «بی شک اقدام به موقع جنابعالی، نام شما را به عنوان حافظ استقلال کانونهای وکلا و مانع خدشه بر این نهاد مدنی در تاریخ حقوق و عدالت این مرز و بوم ماندگار خواهد کرد.»
متن نامه بدین شرح است:

با سلام
احتراماً، اینجانبان با سابقۀ قضایی و با امضای این نامه به استحضار آن مقام عالی می‌رساند:

آنچه موجب شد این نامه را خدمت جناب‌عالی تقدیم کنیم عشق و علاقۀ اینجانبان به دادگستری کشور به‌عنوانِ مرجع تظلم‌خواهی مردم شریف این کشور بزرگ است که اقتدار آن را در احترام به قانون و اصول دادرسی منصفانه می‌دانیم. تجربۀ تاریخی دادگستری ایران و ‌جهان نشان می‌دهد که دادرسی عادلانه و اعتماد مردم به دادگستری رخ نخواهد داد مگر با داشتن دادگستری مستقل و کانون وکلای دادگستری مستقل و احترام به قانون.

در این راستا، توجه جناب‌عالی را به بزرگ‌ترین دغدغۀ جامعۀ حقوقی در این ده سال به تزلزل جدی در زوال استقلال کانون وکلای دادگستری در اقدام پیش روی معطوف می‌داریم:

مادۀ ۲۲ لایحۀ قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری (مصوب ۱۳۳۳) بر اساس اصل استقلال کانون‌ وکلای دادگستری و نیز تضمین استقلال آن، تدوین و تنظیم آیین‌نامه و یا اصلاح آن را در صورت لزوم و مطابق اصول حقوقی، در اختیار کانون وکلا گذاشته است و پس از تدوین آیین‌نامه مطابق نص ماده مزبور از لایحه قانونی مصوب۱۳۳۳، تصویب آن با وزیر دادگستری است.

این تشریفات قانونی ریشه در تضمین استقلال کانون وکلا و وکیل دادگستری و در راستای حفظ اصول دادرسی منصفانه، حاکمیت قانون و پاسداری از حق دفاع آزادانۀ شهروندان و اعتبار جایگاه بیطرفانه و مستقل قاضی دادگستری است.

اقدام اخیر معاونت محترم حقوقی آن قوه در تدوین آیین‌نامۀ اصلاحی بر لایحه قانونی مزبور بجای اعلام نیاز و پیشنهاد از سوی نهاد متولی و فراخوان در خصوص آن، برخلافِ قانون و موجب دغدغۀ فراگیر شده است ونقد اینجانبان و قاطبۀ جامعۀ حقوقی کشور و در راستای اعتبار نظام قضایی ایران نخواهد بود.

اینجانبان که همگی دارای سابقه قضایی در بالاترین سطوح قضایی بوده ایم و سالها در کسوت قضاوت به مردم و دستگاه قضایی خدمت کرده ایم، بیش از تمامی افراد به ضرورت استقلال نهاد وکالت از قضاوت اعتقاد داریم چرا که هم در کسوت قضاوت و هم در کسوت وکالت این مهم برای ما به اثبات رسیده است که مداخله این دو نهاد با هم، مآلاً خدشه به عدالت را در پی خواهد داشت.

به عنوان همکاران سابق و فعلی حضرتعالی و دوستان آن مقام عالیرتبه بدین وسیله استدعای دستور توقف تدوین آیین‌نامۀ مزبور و مداخله حضرتعالی در حمایت از استقلال نهادهای مدنی کشور خصوصا کانون‌وکلای دادگستری جهت حفظ جایگاه والای داخلی و بین المللی نظام قضایی را داریم.

بی شک اقدام به موقع جنابعالی، نام شما را به عنوان حافظ استقلال کانونهای وکلا و مانع خدشه بر این نهاد مدنی در تاریخ حقوق و عدالت این مرز و بوم ماندگار خواهد کرد.

با احترام

اسامی امضاکنندگان:

۱-نادر دیوسالار؛ قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور
۲-دکتر منصور پورنوری؛ قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور
٣-محمد على ابراهیم خانى؛ دادیار سابق دیوان عالى کشور
۴-محمد عشقعلی؛ قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور
۵-حمید پورفلاح قاضی؛ بازنشسته دیوان عالی کشور
۶-محمد رضا سلطانیان؛ قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور
٧-امراله حکیمى نژاد؛ قاضی بازنشته دیوان عالى کشور
۸-رسول دوبحرى بندرى؛ قاضى بازنشسته دیوانعالى کشور
۹_ عزت اله مجدی نسب؛ قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور
۱۰_محسن مشهدی؛ قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور
۱۱_ رضا صفر پور؛ قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور
۱۱_ایرج میر قائمی قاهانی؛ قاضی سابق دیوان عدالت اداری
۱۲_ محمد حسین ساکت؛ مستشار بازنشسته دیوان عالی کشور

بیشتر بخوانید: نامه اساتید حقوق دانشگاه‌های شیراز به رییس قوه قضاییه

یک دیدگاه

  1. البته در مورد تیتر خبر باید عنوان می شد که قضات بازنشسته و وکلای فعلی. این که قاضی بازنشسته هستند جندان مهم نیست این مهم است که ایشان وکیل هستند. ضمن این که بسیاری از جوانان این قضات بازنشسته وکیل شده را در عین دریافت حقوق بازنشستگی، اشغال کننده ی یک فرصت شغلی می دانند؛ همچنین شنونده ممکن است گمراه شده و نداند که این بزرگواران به عنوان یک طرف دعوا چنین بی طرف نمایانه اظهار نظر می کنند و هندوانه به زیر بغل رییس قوه قضاییه هدایت می کنند. بهتر است خبر تصحیح شود تا مردم با خیال بی طرفی آنها گمراه نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا