اخبار کانون هاویژه

تأکید مجدد کانون وکلای فارس بر عدم اجرای آیین نامه جدید لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری

وکلاپرس- هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری منطقه فارس در پاسخ به درخواست معاون منابع انسانی دادگستری این استان مبنی بر اجرای آیین نامه جدید لایحه استقلال، مجددا بر غیر قابل اجرا بودن این آیین نامه تأکید کرد.

به گزارش وکلاپرس در پی درخواست معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان فارس از رییس کانون وکلای منطقه فارس درخصوص اجرای آیین نامه جدید لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری، هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری منطقه فارس با تشکیل جلسه ای فوری از بیانیه روز ۱۱ تیر کانون های وکلای دادگستری حمایت کرده و سند مذکور را که بیش از ۵۰ ماده آن بدون هماهنگی با کانون های وکلا تنظیم و تصویب شده، غیر قابل اجرا دانستند.

بیشتر بخوانید: بیانیه کانون‌های وکلای دادگستری: مخالفت صریح خویش را با آیین‌نامه ناقض استقلال کانون وکلا اعلام می‌کنیم

نامه معاون منابع استانی دادگستری استان فارس به رییس کانون وکلای منطقه فارس
نامه معاون منابع استانی دادگستری استان فارس به رییس کانون وکلای منطقه فارس

بیشتر بخوانید:

متن کامل بیانیه هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری فارس در ادامه آمده است:

درود همکاران ارجمند

همانگونه که در کورانِ کار قرار دارید، بابرنامه ای از پیش تنظیم شده و هماهنگ، دیروز شنبه ۱۹ تیر ماه هم زمان ،چنانچه پیش بینی می شد، دستور اجرای آیین نامه جدید تنظیمی از جانب معاونت حقوقی قوّه قضاییّه به کانون ها صادر و از این نهاد مدنی ،خواسته شده که به مفادِ آن عمل نماید!

هیات مدیره کانون وکلای دادگستری منطقه فارس (فارس و کهگیلویه و بویر احمد)، ضمن سپاس از همکاران وظیفه شناس در پهنه ایران زمین به ویژه وکلایِ زیر مجموعه این کانون در حمایتِ بجا و قانونی ازکیان و استقلال این نهاد دیر پا و خدمتگذار ونیز امانت داران خویش در جایگاه هیات مدیره وابرازِ تاسّف فراوان از صدور دستور مبنی بر اجرای آئین نامه مغایر قانونِ یاد شده، در جلسه امروز یکشنبه، دگر بار موضع خود را درجایگاه نماینده و امانت دارِ نزدیکِ ۳۵۰۰ وکیل و کارآموز وکالت از نادیده گرفتن حقوق قانونی همکاران در دفاع آزاد و مستّقل از حقوقِ شهروندان و نیز دخالتِ آشکار در ارکان های قانونی کانون توّسط قوّه محترم قضائیه اعلام و چونان گذشته هم نظر وهم آوا با کانون های ۲۵ گانه سراسر کشور بر موضعِ خویش در دفاع از متنِ بیانیه نشست فوق العاده جمعه ۱۱ تیرماه هیات های عمومی کانون ها پای بند بوده، و در جلسه عادی هیات مدیره این‌کانون ،برای دوّمین بار براین موضع قانونی صحّه گذاشته وآن را به تصویب رسانده است.

همکاران بزرگوار؛

دغدغه مشترک همگان سرنوشت آینده این نهادِ مدنیِ خود گردان، خودانتطام و دیرپا است، نهادی که تا این زمان در حدّ توان و امکان به وظیفه خویش که همانا دفاع از حقوق فردی و اجتماعی شهروندان بوده است، جامه عمل پوشانده.

هیات های مدیره کانون ها چنانچه در گذرِ زمان نشان داده اند، پیوسته بر رعایت قانون متّعهد بوده و طبیعی است در جایگاه معاضدِ دستگاه قضاء انتظارِ رعایت حرمت قانون را از مسئولان این دستگاه در چارچوب وظائف ذاتی و در قالبِ قانون اساسی داشته باشند!

و آن گونه که پیشنه اش نشان می دهد، هماره مایل بوده این گِره به گونه ای مسالمت آمیز، با درایت و جامع نگری از جانبِ قوّه قضاییه گشوده گردد وبه نامهربانی های وارده بر وکیل و کانون وکلاء پایان داده شود و به هیچ وجه علاقمند به کِشدار شدن این درگیری یک طرفه نبوده ودر مجموع آن را در راستای مصالح ومنافع کشور ارزیابی نکرده و نخواهد کرد.

و امّا چند نکته:

نکته‌ نخست؛

به نظر می رسد، تشکیل جلسه فردا به پیشنهادِ کانون محترم مرکز به مثابه “تحصیلِ حاصل” است، چه یکبار ما بله را گفته ایم و نیازی به تکرار آن نمی رود.

مگر نه این است که در راستای مصالح و منافع حال و آینده کانون وکلا همگی بر این نکته مشترک پای فشرده و هم آوا گشته ایم، تا زمان اصلاح این آئین نامه توّسط کانون وکلا در اجرای ماده ۲۲ آیین نامه لایحه قانونی استقلال از اجرای آن خودداری کنیم؟

با این وصف، چه چیزی را فردا می خواهیم، به متن بیانیه نشست فوق العاده ۱۱ تیر مصوّب هیات عمومی کانون ها اضافه نماییم، که در آن نیامده است؟

نکته دوم؛

ضمن قدردانی از از کارگروه مامورِ تهیّه و تنظیم اصلاحیّه آیین نامه مصوّب دوّم تیر ماه رییس محترم وقت قوّه قضاییه ارزیابی افکار عمومی همکاران وکیل این است، چرا این همه تاخیر در تهیه و تنظیم ایرادهای قانونی وارده بر آئین نامه و ارسال آن به معاونت حقوقی قوّه قضائیّه؟!

و نکته پایانی؛

انتظارِ سرعت بخشیدنِ در اعلام مواضعِ اصولی کانون های وکلای دادگستری در این مورد و موردهایی از این نوع، از جانب ریاست و اعضاء محترم هیات رئیسه اتّحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری‌ایران (اسکودا)، با توّجه به وظیفه ذاتی این اتّحادیه در جایگاه هماهنگ کننده و سخنگوی خواسته های جمعی کانون ها وکلای دادگستری.

در هر حال این کانون به روالِ پیشین، هم چنان در کنارِ دیگر کانون های کشور، همراه و همگام با آنان به وظیفه ذاتی و قانونی خویش که همانا دفاع از کیان کانون وکلا وارتقاء شان و جایگاه وکیل است، عمل کرده و خواهد کرد.

به امیّد وحدت و همدلی هرچه بیشتر در دفاع ازاستقلال کانون و نوید آینده ای بهتر برای ایرانی آزاد ، مستّقل و آباد.

با آرزوی تندرستی، بهروزی و دلِ خوش برای همه همکاران.

هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان های:
فارس و کهگیلویه و بویراحمد.

شیراز- ۲۰تیر ماه ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا