گفت و گوویژه

معاون حقوقی رئیس جمهور: نمی‌شود دید صفر و صدی به تبصره ماده ۴۸ داشت

جزئیاتی از دیدار مدیران کانون وکلای مرکز با معاون حقوقی رییس جمهور و معاون اول قوه قضاییه

وکلاپرس- نایب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز به ارائه گزارشی از جلسات دیدار مدیران این کانون با معاون اول قوه قضاییه و معاون حقوقی رییس جمهور پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، مدیران کانون وکلای دادگستری مرکز ۱۸ آبان‌ماه ۱۴۰۱ با معاون اول قوه قضاییه و ٢٣ آبان ١۴٠١ نیز با معاونت حقوقی رئیس جمهور دیدار کردند. وکیل محمد شاه‌محمدی در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس به ارائه گزارشی از این دو جلسه پرداخت.

جزئیات دیدار اعضای هیات مدیره کانون وکلای مرکز با معاونت حقوقی رئیس جمهور

نایب رییس کانون وکلای مرکز با اشاره به حاضرین در این جلسه گفت: در این جلسه که اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز و دکتر محمد دهقان (معاون حقوقی قوه مجریه)، دکتر مشهدی‌زاده (معاون حل اختلاف دستگاه های اجرایی)، دکتر رضایی و دکتر قوامی حضور داشتند، مسائل متعددی مطرح شد.

ضرورت تشکیل کارگروه برای بررسی پیش نویس لوایح و آیین نامه های مختلف مرتبط با نهاد وکالت

وی ادامه داد: دکتر حسن صفادوست (رییس کانون وکلای دادگستری مرکز)، با اشاره به پتانسیل علمی و عملی وکلا در زمینه‌های مختلف تخصصی، پیشنهاد داد، دولت از خدمات حقوقی وکلا استفاده کند. او شرط دادرسی عادلانه را دسترسی آزادانه به وکیل دانست و بر ضرورت حذف تبصره ماده ۴۸ تاکید کرد. در همین راستا و باتوجه به وجود لایحه ای در دولت درخصوص حذف تبصره ماده ۴۸ پیشنهاد کرد کارگروهی متشکل از نمایندگان کانون وکلا و معاونت حقوقی ریاست جمهوری، پیش نویس لوایح و آیین نامه های مختلف را از جمله موضوعات مرتبط با نهاد وکالت، بررسی کنند تا متن هیچ لایحه ای بدون نظر وکلا به مجلس ارسال نگردد و از بروز آسیب برای کانون‌ها و ایجاد هزینه و خسارت برای مردم و حاکمیت جلوگیری شود.

 

پیشنهاد رتبه‌بندی و درجه‌بندی وکالت و کارآموزی در مراجع شبه قضایی

شاه‌محمدی ضمن تشریح پیشنهادات ارائه شده از سوی اعضای هیات مدیره گفت: همه اعضای هیات مدیره صحبت‌های خود را مطرح کردند‌.

وی ادامه داد: باتوجه به برگزاری دوره‌های تخصصی از سوی کانون مرکز، پیشنهاد شد با مساعدت دولت و دستگاه های اجرایی شرایطی فراهم شود تا وکلا و کارآموزان بتوانند همزمان با سپری کردن دوره تخصصی، در مراجع شبه قضایی همانند هیات های حل اختلاف مالیاتی، شورای عالی مالیاتی و …حضور یابند و در حوزه تخصصی مربوطه، به صورت عملی و پرونده محور آموزش ببینند.

نایب رییس کانون وکلای مرکز افزود: باتوجه به تعداد بالای پذیرش کارآموزان و بمنظور کاهش آثار سوء قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، پیشنهاد شد لایحه‌ای با موضوع رتبه‌بندی و درجه‌بندی وکالت مطرح شود تا صلاحیت وکلا متناسب با تجربه و تخصص و سوابق حرفه ای، تعیین شود .
او افزود: در ادامه دکتر غلامرضا امینی مشکلات مربوط به موسسات حقوقی را به طور مفصل تشریح کرد. سپس وکیل حسین طالع چند موضوع از جمله مشکلات ناشی از تصویب احتمالی لایحه نحوه بهره برداری از اماکن مسکونی را مطرح کرد.

معاون حقوقی رییس جمهور: دید صفر و صدی به تبصره ماده ۴۸ راهگشا نیست

وی با اشاره به صحبت‌های معاون حقوقی رییس جمهور گفت: دکتر دهقان در ادامه جلسه ضمن تبریک انتخاب هیات مدیره جدید، اعلام کرد آمادگی همکاری با کانون های وکلا به صورت مستمر در همه حوزه‌ها (اعم از تنظیم آیین‌نامه‌ها، امور بین‌الملل و…) را دارد. قرار شد با تشکیل کارگروه‌های مشترک، پیشنهادهای مشترکی درخصوص مسائل نهاد وکالت مطرح شود.

این وکیل دادگستری گفت: معاون حقوقی رییس جمهور تاکید داشت که وکلا و مدیران نهاد وکالت باید تدابیری بیاندیشند تا نگرش بخشی از جامعه نسبت به نهاد وکالت اصلاح شود و بهبود یابد. به عقیده او، تقویت نهادهای مدنی مثل نهاد وکالت ضروری است. او خود را از منتقدین تبصره ماده ۴۸ دانست اما گفت دید صفر و صدی به موضوعاتی ازجمله تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری راهگشا نیست.

رسیدگی به موضوع موسسات حقوقی؛ در دستور کار کمیته مشترک

وی در پایان گفت: بخش دوم جلسه که عصر همانروز با حضور دکتر درویشوند، معاون دکتر دهقان، برگزار شد، مسایل و موضوعات مختلفی مطرح و بررسی شد و طرفین آمادگی کامل خود را برای همکاری در زمینه های مختلف اعلام داشتند و توافق شد از میان موضوعات مطرح شده، موضوع موسسات حقوقی به زودی در دستور کار کمیته مشترک قرار گیرد و پیگیری شود.

بیشتر بخوانید:

جزئیات دیدار هفته گذشته اعضای هیات رییسه با معاون اول قوه قضاییه

شاه‌محمدی با اشاره به افراد حاضر در این دیدار گفت: در این جلسه رییس و نواب رییس هیات مدیره کانون وکلای مرکز با دکتر محمد مصدق (معاون اول قوه قضاییه) در ساختمان معاونت قوه قضاییه دیدار داشتند.

درخواست کانون: تبصره ماده ۴۸، همکاری دادگستری در پذیرش کارآموزان وکالت و تسریع در اصلاح آیین نامه اجرایی لایحه استقلال ۱۴۰۰

وی ادامه داد: در این دیدار ابتدا وکیل حسن صفادوست استقلال وکیل و نهاد وکالت را ضرورتی انکارناپذیر و حفظ آن را اولین مطالبه جامعه وکالت عنوان کرد. او همچنین خواستار رعایت شأن وکلا از سوی دادگستری به ویژه در زمان ورود به مراجع قضایی از طریق اصلاح آیین نامه و ابلاغ آن شد. ریاست کانون وکلای مرکز همچنین خواستار اتخاذ تدابیری درخصوص تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری شد.

نایب رییس کانون وکلای مرکز افزود: در ادامه جلسه به موضوع عدم همکاری دادگستری در پذیرش کارآموزان وکالت برای انجام تکالیف کارآموزی و پیامدهای منفی آن پرداختم و گفتم وکلا، دادگستری را همانند کانون، خانه دوم صنفی خود می دانند و انتظارشان از قوه قضاییه، نگاه و رفتار شایسته تری است.

او افزود: در ادامه جلسه، دکتر سهیل نظری (نایب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز) ضمن درخواست تسریع در اصلاح آیین نامه اجرایی لایحه استقلال ۱۴۰۰، بر ضرورت برقراری تعامل مجدد و بیش از پیش در زمینه انفورماتیک، میان قوه قضاییه و کانون وکلا تاکید کرد. ویی همچنین خواستار تسهیل تردد همکاران وکیل به مراجع قضایی شد.

دکتر محمد مصدق: قوه قضاییه به هیچ عنوان قصد مداخله در امور داخلی کانون وکلا را ندارد

شاه محمدی ادامه داد: در پایان جلسه دکتر محمد مصدق با اشاره به اصل استقلال کانون های وکلا و استقلال وکیل، اعلام کرد که نهاد وکالت قوی، قانونمدار و مستقل میتواند پشتوانه قوی برای نظام جمهوری اسلامی ایران باشد و هیچ مرجعی نباید این استقلال را نقض کند. وی همچنین بیان کرد که همه وکلا، کانون ها و قوه قضاییه باید تلاش کنند که نوع نگرش شهروندان به وکیل در کشور ارتقاء یابد.

وی افزود: معاون اول قوه قضاییه آمادگی خود را برای همکاری و تعامل بیشتری با کانون های وکلای دادگستری در موضوعات مختلف از جمله حل مسائل و مشکلات مربوط به کارآموزی در محاکم، توجه به رویکردهای نوین فناوری های الکترونیکی و اصلاح آیین نامه ها و قوانین موجود در حوزه وکالت اعلام و تاکید کرد قوه قضاییه به هیچ عنوان قصد مداخله در امور داخلی کانون وکلا را ندارد.

این وکیل دادگستری افزود: هیات رییسه کانون وکلای دادگستری مرکز نیز آمادگی خود را برای بررسی و حل مشکلات بیان شده اعلام کرد و پیشنهاد برگزاری جلسات منظم ماهیانه را ارائه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا