اخبار صنفیویژه

مدیران صندوق حمایت: افزایش سهم بیمه وکلا پیشنهاد کانون‌های وکلا بود / ما هیچ نقشی نداشتیم

وکلاپرس ـ مدیران صندوق حمایت وکلا در نوشته‌ای افزایش سهم بیمه وکلا را ناشی از پیشنهاد مدیران کانون‌های وکلا در سال گذشته و موافقت هیأت دولت دانسته و ابراز کردند صندوق حمایت هیچ نقشی در این افزایش نداشته است.

به گزارش وکلاپرس، مدیران صندوق حمایت در بیانیه‌ای که در حساب رسمی اینستاگرامی صندوق حمایت منتشر شده است، متذکر شدند افزایش سهم بیمه وکلا از ۸ به ۱۱ درصد ناشی از تصمیم هیأت وزیران بوده است و صندوق حمایت ملزم به اجرای قانون است.

بیشتر بخوانید: سهم وکلای دادگستری از حق بیمه صندوق حمایت از ۸ به ۱۱ درصد افزایش یافت

در بخشی از این بیانیه که به قلم وکیل سنجر فخری و وکیل سلیمان جعفری و‌ وکیل طیب افشار نیا به ترتیب رییس هیأت مدیره، نایب رییس و خزانه دار صندوق حمایت وکلای دادگستری نوشته شده است، درباره دیدگاه مدیران کانون‌های وکلا نسبت به سهم بیمه وکلای دادگستری آمده است: «وکیل برای خودش کار می کند و شغل و درآمد مستقل دارد و خود ‌و خانواده او از مزایای صندوق که شامل بازنشستگی و غیره است برخوردارند و کانونها نباید حق بیمه ای را پرداخت کنند.»

در ادامه متن کامل نوشته هیأت مدیره صندوق حمایت م را خواهید خواند:

درمورد مطالب عنوان شده در بعضی از کانالهای فضای مجازی علیه صندوق حمایت که بعضا از سوی برخی همکاران مطلع که ازاعضای محترم هیات مدیره های کانون هستند، جهت روشن شدن موضوع افزایش سهم بیمه اعلام میداریم بموجب ماده ۸ قانون تشکیل صندوق مصوب ۵۵ تعیین نرخ حق بیمه وشرایط پرداختش را به آیین نامه اجرایی محول کرده است. در ماده ۱ آیین نامه ۷۷ حق بیمه را ۱۲ درصد  تعیین کرده که ۸ درصد سهم وکیل و ۴ درصد آن را سهم هریک از کانون های متبوع قرارداده است. ‌

براساس این ماده کانون های وکلا همیشه به صندوق بدهکار بودند ‌و بواسطه عدم توانایی مالی نمی توانستند بدهی خویش را به صندوق پرداخت نمایند و الان هم صندوق از کانون ها طلبکار است و خیلی از کانونها مخالف این موضوع بودند؛

چراکه معتقد بودند و هستند که وکیل برای خودش کار می کند و شغل و درآمد مستقل دارد و خود ‌و خانواده او از مزایای صندوق که شامل بازنشستگی و غیره است برخوردارند و کانونها نباید حق بیمه ای را پرداخت کنند و ‌مدعی بودند کانون ها منبعی برای پرداخت حق بیمه ندارند و سالی ۶۰۰ هزار تومان حق عضویت از وکلا دریافت می‌کنند و باید حداقل دو برابرش را به صندوق پرداخت کنند ‌که نمی توانستند پرداخت نمایند.

در جلسات متعدد این مطالب عنوان گردید. ‌در نهایت تصمیم گرفتند که اصلاح آیین نامه را از وزیر دادگستری درخواست نمایند و این موضوع درسال گذشته اتفاق افتاد که چند ماده ازمواد آیین نامه اصلاح گردید و وزیر دادگستری تایید کردند و به هیات وزیران ارسال کردند ‌و در نهایت مصوب گردید و میزان حق بیمه صندوق تغییری نکرد، ولیکن سهم وکلا از ۸ درصد به ۱۱ درصد افزایش پیدا کرد ‌و سهم کانون ها از ۴ درصد به ۱ درصد کاهش پیدا کرد.

‌انتظار داریم همکاران به این نکته توجه کنند که در مورد حقوق صندوق تغییری ایجاد نشده همان ۱۲ درصد قبلی پابرجاست و این مسئله هیچ ارتباطی به صندوق حمایت ندارد، بلکه موضوعی بوده که کانونها تقاضا کردند ‌و دولت هم تصویب کرده و صندوق هم ملزم به اجرا است.

لازم به ذکر است وکلا در اغلب کانونها این مبلغ ۴ درصد را پرداخت کردند و تا الان نیز پرداخت می‌کردند (تحت عنوان هدیه و عناوین دیگر) که منبعد پرداخت نخواهند کرد. در نتیجه صندوق حمایت هیچگونه مداخله ای درموضوع فوق نداشته و ‌ندارد.

در آخر لازم است یادآور شویم که ما وکلا باید مرّ قانون را رعایت کنیم و تا زمانی که این قانون باقی‌ست و نسخ نشده ملزم به اجرای آن هستیم. ضمنا مدیران صندوق از این امر مستثنی نیستند و مثل بقیه همکاران ۱۱ درصد را پرداخت می‌نمایند و چنانچه همکاران محترم ابهاماتی داشته باشند می‌توانند سوالات خود را ازهرطریق ممکن با مدیران صندوق مطرح نمایند ‌و مدیران نیز دراین زمینه آمادگی خویش را اعلام می دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا