اخبار کانون هاویژه

محسنی اژه‌ای: در هر سمت قضایی که بودم و هستم برای جایگاه وکیل احترام قائل بوده‌ام

وکلاپرس- در دیدار اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با حجت الاسلام محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه پیرامون حفظ استقلال و سلامت و اصلاح مقررات وکالت بحث و گفت و گو شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از کانون وکلای دادگستری مرکز، عصر یکشنبه ششم آذر ماه ۱۴۰۱ رئیس و اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با رییس قوه قضاییه نشستی در نهاد قوه قضاییه برگزار کردند.

استقلال وکیل و استقلال قاضی دو رکن اساسی دادرسی عادلانه هستند

در این نشست ابتدا دکتر حسن صفادوست رئیس کانون وکلای مرکز گزارشی از وضعیت کانون وکلای مرکز و تعداد وکلای عضو این کانون و اوضاع کنونی مطالبی را بیان و اظهار داشتند: استقلال وکیل و استقلال قاضی دو رکن اساسی دادرسی عادلانه هستند و همه ما باید در راستای اعتلای این دو نهاد تلاش نماییم.

ایشان افزودند: کانون وکلا با دارا بودن ظرفیت علمی و تجربی کیفی و کمی اعضای خود می تواند در این خصوص و سایر زمینه ها با قوه قضاییه تعاملات مفیدی داشته باشد به نحوی که علاوه بر جلوگیری از افزایش ورودی پرونده های دادگستری زمینه بهبود دادرسی سریع و دقیق فراهم گردد.

ضرورت اصلاح آیین نامه ۱۴۰۰

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: موضوع ضرورت اصلاح آیین نامه۱۴۰۰ و تایید و ابلاغ آن برای کانون های وکلا امری ضروری است و اتتظار داریم این مهم در مذاکرات فی مابین به نحو مطلوب انجام پذیرد، ایشان هم چنین از اجرائی شدن پیشنهاد رئیس محترم قوه قضاییه در مورد ایجاد فضای گفتگو و شنیدن نظرات یکدیگر استقبال نمود.

در این نشست آقای دکتر شاه محمدی نائب رییس کانون مرکز نیز بر حق دسترسی آزادانه کلیه شهروندان به وکیل مورد وثوق، تاکید کرد و حذف تبصره ماده ۴۸ ق آ.د.ک که موجب تضییع حقوق مردم و نقض دادرسی عادلانه شده و امکان دسترسی آسان و ارزان از برخی مردم را گرفته است خواستار شدند.

بیشتر بخوانید:

آقای دکتر نظری دیگر نایب رییس کانون حفظ و صیانت از حقوق بازداشت شدگان اعتراضات اخیر بویژه وکلا را خواستار شدند و بر شنیدن حرف معترضین با توجه به پیشنهاد گفتگوی چند روز قبل رییس محترم قوه قضاییه، مورد تاکید قرار داد.

در این نشست برخی دیگر از اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز نیز مطالبی را بیان نمودند.

رعایت احترام و شان وکلا توسط ارگان های قوه قضاییه از موجبات توسعه قضایی است

از جمله موضوعات مهمی که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت مساله رعایت شان وکلا در دستگاه قضایی بعنوان یکی از بال های فرشته عدالت و از ارکان دادرسی منصفانه بود، از جمله تاکید شد رعایت احترام و شان وکلا توسط ارگان های قوه قضاییه از موجبات توسعه قضایی است و یادآوری گردید که کانون وکلا و اعضای آن نیز خود را مقید به رعایت شان قضات و کارمندان محترم قوه قضاییه می داند.

ترویج فرهنگ وکالت و مراجعه مردم به وکیل در جامعه و اجباری کردن حضور وکیل در بخش عمده ای از دعاوی از طریق ارائه لایحه قضایی و تعامل با قوه مقننه برای اصلاح قانون در این خصوص، از دیگر پیشنهادات هیات مدیره کانون مرکز در این جلسه بود.

بیشتر بخوانید:

در ادامه همکاری و همراهی قوه محترم قضاییه در اصلاح سریع قانون نامناسب و غیر قابل اجرای موسوم به تسهیل صدور مجوز های کسب و کار که زیان جبران ناپذیری به حقوق مردم و دستگاه قضایی و نهاد وکالت وارد خواهد نمود مورد تاکید واقع شد.

و در پایان از قوه قضایبه همراهی و مساعدت با مراجع ذیربط در تعیین هفتم اسفند به عنوان روز وکیل تقاضا گردید.

پیشنهاد حذف تبصره ماده ۴۸ به دولت و مجلس

رئیس محترم قوه قضاییه، ضمن استقبال از این نشست، اعلام داشتند به علت اینکه از مرحله دادسرا تا دیوان عالی کشور از تجربه قضایی بالا برخوردارند، به نقش بارز وکلا در حمایت از حقوق مردم و اجرای عدالت آگاه هستند، ایشان اظهار داشتند در هر سمت قضایی که بوده اند برای جایگاه وکلا احترام قائل بوده و هستند و اصلاح مقررات وکالت را لازم دانسته و اعلام داشتند در مورد اصلاحات لازم در این زمینه آماده همکاری هستند.

ایشان هم چنین بیان داشتند حذف تبصره ماده۴۸ق ادک را به دولت و مجلس پیشنهاد داده اند. رییس محترم قوه قضاییه افزودند میزان رضایت مردم از قضات و وکلا قابل قبول نیست و باید هم دستگاه قضایی و هم کانون وکلا در زمینه ارتقای سطح رضایت مردم تلاش کنند.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا