اخبار صنفیاخبار قوه قضاییه

علیزاده طباطبایی: پرونده‌های کلان اقتصادی در انحصار عده‌ای وکیل و کارشناس قرار گرفته است

وکلاپرس- محمود علیزاده طباطبایی، وکیل دادگستری با اشاره به فساد اداری، از قرار گرفتن انحصاری برخی پرونده های اقتصادی در دست وکلا و کارشناسانی خاص گلایه کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، وکیل محمود علیزاده طباطبایی از اعضای اسبق هیأت مدیره کانون وکلای مرکز، در خصوص فساد اداری گفت: بر خلاف قانون، قضات پرونده‌ها کارشناسانی را که مورد اعتماد خودشان هستند را انتخاب می‌کنند که این امر رانت گسترده‌ای برای عده‌ای کارشناس ایجاد کرده است.

پرونده‌های کلان اقتصادی در انحصار عده‌ای کارشناس خاص قرار گرفته است

علیزاده در ارتباط با انتقاد رئیس قوه قضائیه از رانتی‌شدن برخی از کارشناسی‌ها گفت: پرونده‌های قضایی بخصوص پرونده‌های اقتصادی عمدتا تخصصی شده است اما متاسفانه پرونده‌های کلان اقتصادی در انحصار عده‌ای کارشناس خاص قرار گرفته است همان‌طور که در انحصار عده‌ای وکیل خاص قرار گرفته است.

همه وکلا می‌توانند در پرونده‌های اقتصادی حضور داشته باشند

اخیرا بحث حضور وکلا را حل کردند و گفتند همه وکلا می‌توانند در پرونده‌های اقتصادی حضور داشته باشند در حالی که قبلا می‌گفتند تنها وکلای تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری می‌توانند در این پرونده‌ها وکالت کنند.

رانت گسترده‌ برای عده‌ای از کارشناسان

وی با بیان این‌که انحصار کارشناسان در یک سری پرونده‌ها وجود دارد گفت: برخلاف آن‌چه در قانون گفته شده است که کارشناس به قید قرعه انتخاب می‌شود، قضات پرونده‌ها کارشناسانی را که مورد اعتماد خودشان هستند را انتخاب می‌کنند که این امر رانت گسترده‌ای برای عده‌ای کارشناس ایجاد کرده است و گروه عظیمی از کارشناسان از این امتیازات بی‌بهره هستند.

بیشتر بخوانید: ۱۶۱ وکیل و کارشناس دادگستری متخلف را در سال ۹۹ شناسایی و بازداشت کردیم

میزان بالای تعرفه کارشناسی

این وکیل دادگستری با اشاره به تعرفه کارشناسی گفت: چون رقم‌ها بالا رفته است، تعرفه کارشناسی بالا به نظر می‌رسد و گرنه تعرفه بالا نیست و این اتفاق وقتی رقم بالا باشد میوفتد و حق کارشناسی بالا می‌رود.

کارشناسی بدون دریافت هزینه برای نیازمندان

علیزاده طباطبایی گفت: کارشناسی باید در اختیار همه قرار بگیرد و قوه قضائیه باید به تحقق این موضوع کمک کند. همان‌طور که ما وکالت تسخیری داریم، قوه قضاییه از تعدادی کارشناس چه وابسته به خود و چه وابسته به کانون کارشناسان باید بخواهد که در پرونده‌های افراد نیازمند بدون دریافت هزینه، کارشناسی را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: ضرورت بهره مندی از کارشناسان حقوقی زبده در دعاوی

منشا تخلفات وکلا و کارشناسان فساد در خود قوه قضائیه است

وی در پایان در ارتباط با تخلف کارشناسی گفت: تخلفات در همه جا وجود دارد اما منشا تخلفات وکلا و کارشناسان فساد در خود قوه قضائیه است. اگر فساد در تشکیلات قضایی وجود نداشته باشد نه کارشناس می‌تواند فساد ایجاد کند و نه وکیل.

رسیدگی به تخلفات کارشناسان در دادسرا و دادگاه کارشناسان

باید فساد در قوه قضائیه حل شود وگرنه کارشناسان دادسرا و دادگاه دارند و قانونا به تخلفاتشان در آن‌جا رسیدگی می‌شود و نیاز به مرجع جدیدی برای رسیدگی وجود ندارد.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا