دیدگاه

علیزاده جواهری: وکلای جوان بیش از آنکه از سخنان ما یاد بگیرند، از رفتار ما می آموزند

وکلاپرس- وکیل علیزاده جواهریدر واکنش به حواشی “معرفی یک وکیل دادگستری به دادسرای انتظامی به علت تخلف از سوگند وکالت” در یادداشتی استفاده از ابزار قدرت برای تنبیه منتقدان را اقدامی ناشایست توصیف کرد.

به گزارش وکلاپرس دکتر سید مرتضی علیزاده جواهری(عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان) در این یادداشت  با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق حرفه ای توسط مدیران کانون وکلا عنوان کرده است: وکلای جوان بیش از آنکه از سخنان ما یاد بگیرند از رفتار ما می آموزند.

بیشتر بخوانید:

این وکیل دادگستری “سکوت مدیران در برابر توهین ها و بی احترامی ها” و در مقابل “استفاده از جایگاه و ابزار قدرت در برابر انتقادات” را نوعی پارادوکس برشمرده است.

متن یادداشت وکیل علیزاده جواهری به شرح زیر است:

بحث نقد سازنده و مخرب و توهین امیز همه جا مطرح است و در آخر هم معلوم نیست که چه نقدی می سازد و کدام نقد خراب می کند؟! آنچه مسلم است این که نقد درد دارد، آزاردهنده است، تلخ است و به واسطه نهیبی که برای فرد خاطی ایجاد می کند و قضاوت دیگران را به همراه دارد دردناک است.

با این مقدمه:

اولا: بهتر است مدیران کانون ها به جای استفاده از ابزار قدرت و معرفی منتقدینشان به دادسرای انتظامی و اعلام تخلف که به هیچ عنوان شایسته و زیبنده بزرگترین نهاد مدنی مستقل جامعه نیست، در فضایی برابر به موکلین خود پاسخ دهند و آنگاه قضاوت در خصوص منصفانه بودن نقد یا توهین آمیز بودن آن و قانع کننده بودن پاسخ را به هیات عمومی وکلا و صاحبان اصلی آن واگذار کنند.

ثانیا: این که در برابر اقسام توهین ها و بی احترامی های صاحبان قدرت سکوت کرده و همزمان تحمل یک نقد ساده موکلین خود را نداشته باشیم، پارادوکسی است که قطعا از دید تیزبین وکلای عدالت خواه و مستقل پوشیده نخواهد ماند.

ثالثا: احترام به دست آوردنی است پس بهتر است به جای موعظه وکلای جوان به رعایت اخلاق با رفتار توام با احترام و کرامت، اخلاق حرفه ای را بدیشان آموزش دهیم چه آنکه وکلای جوان بیش از آنکه از سخنان ما یاد بگیرند از رفتار ما می آموزند.

و نهایت این که مدیران نهاد وکالت ضمن این که می بایست با سعه صدر و گذشت تحمل نقد را داشته باشند، شایسته است هیچ شانی بالاتر از خدمتگزاری همکاران برای خود قائل نباشند‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا