گفت و گوویژه

عضو انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان: نه شغل داریم و نه امنیت جانی

فهرست

وکلاپرس– عضو انجمن مستقل وکلای افغانستان با اشاره به وضعیت وکلای این کشور در مواجهه با طالبان اعلام کرد ما از وزارت عدلیه جواز فعالیت نمی گیریم و این نهاد باید مستقل بماند.

به گزارش وکلاپرس، شماری از اعضای انجمن وکلای مدافع افغانستان اعلام کردند از ۲ آذر سال جاری این انجمن از سوی طالبان مهر و موم شده و به آنان اجازه کار داده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: انجمن وکلای مستقل افغانستان توسط حکومت طالبان تعطیل شده است

وکیل لینا احمدی، عضو انجمن مستقل وکلای افغانستان، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس به تشریح وضعیت وکلای این کشور در برخورد با طالبان پرداخت که در ادامه مشروح این مصاحبه را خواهید خواند:

در ابتدا بفرمایید که در حال حاضر کجا مستقر هستید؟

فعلا افغانستان هستم.

در مورد شروع به کار انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان و وضعیت فعلی این نهاد کمی توضیح دهید.

انجمن وکلای مدافع افغانستان در سال ۱۳۸۷ تاسیس شد و در همین سال عضویت انجمن بین المللی وکلای را نیز کسب کرد.

انجمن وکلای مدافع افغانستان یک نهاد غیرسیاسی و غیر دولتی بوده است و باید همچنان همان گونه باقی می ماند که متاسفانه طالبان آن را مصادره و انجمن را با وزارت عدلیه ادغام کردند؛ این ادغام در نظام حقوقی یک کشور نواقض و عواقب زیادی را به بار می آورد.

با این اقدام طالبان چه خطراتی وکلا را تهدید می کند؟

وکلای مدافع در وضعیت خیلی نگران کننده ای به سر می برند؛ چرا که شغل و مسلک شان از آنها سلب شده است و زحمات دو دهه شان در هوا پر پر شد.

ما نان آور فامیل بودیم، به پول شخص خود دفتر ساختیم و در اجتماع برای خود به این امید که نهاد ما غیر سیاسی است و با زد و بندهای سیاست کاری ندارد، جایگاه ایجاد کردیم.

بیشتر بخوانید: وکیل افغانستانی عبدالظاهر محمدی در ولایت فراه ترور شد

اما همه چیز تمام شد و آرزوهای ما نابود شد. ما در کشور خود امنیت نداریم؛ رها شدن مجرمین به ویژه مجرمین سیاسی -که همین طالبان بودند- برای وکلای مدافع خطری بسیار جدی است؛ چرا که طالبان تمام زوایای حبس و محکومیت را از زاویه وکیل می بیند.

گویا جرم من، وکیل بودن است و باید محکوم شوم. زندگی برای ما کابوس شده است و در خانه ها حبس شده ایم. دردها و مشکلات ما زیاد است و هر قدر بگویم کم نمی شود.

طالبان تا امروز برای وکلای دادگستری چه محدودیت هایی ایجاد کرده است؟

طالبان انجمن وکلای مستقل افغانستان را با وزرات عدلیه ادغام کرده است. متاسفانه انجمن را به طرز وحشتناکی غصب کردند و کارمندان را تا چندین ساعت گروگان گرفتند و به آنان اجازه خروج ندادند.

علاوه بر این طالبان جواز ما وکلا را لغو و اعلام کردند تا زمانی که وکلا از وزارت عدلیه جواز نگیرند نمی توانند کار کنند.

انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان تقریبا چه تعداد وکیل داشت؟

۶ هزار وکیل در این انجمن فعالیت می کرد و از این تعداد ۱۵۰۰ نفر، خانم ها بودند.

در حال حاضر طالبان اگر زنان وکیل جواز وزارت عدلیه را بگیرند امکان فعالیت و وکالت دارند؟

خیر؛ زنان وکیل اجازه جواز گرفتن ندارند.

رویکرد طالبان نسبت به وکلا و استقلال انجمن را چگونه ارزیابی می کنید؟

اقدام طالبان یک حرکت غیر مسئولانه است؛ آنها به نظام حقوقی باور ندارند و آن را نمی پذیرند.

در حال حاضر تصمیم وکلا و انجمن وکلای مستقل افغانستان به دریافت جواز از وزارت عدلیه است یا قصد دارند از استقلال خود دفاع کنند؟

دادخواهی ما بر همین خاطر است که استقلال انجمن حفظ شود؛ چرا که طالبان بار ها اعلام کرده بودند که بر تعهدات بین المللی استوار خواهند بود. پس باید بپذیرند که انجمن مستقل وکلای افغانستان عضو انجمن بین المللی وکلا است و این انجمن بین المللی درباره استقلال انجمن وکلای افغانستان یک نامه نیز صادر کرده است که این نهاد در افغانستان باید مستقل بماند.

شعار ما این است که ما از وزارت عدلیه جواز فعالیت نمی گیریم و این نهاد باید مستقل بماند.

به نظر شما با ادامه این روند، چقدر امکان مهاجرت و خروج وکلا از افغانستان وجود دارد؟

بسیار زیاد؛ زیرا وکلا دیگر نه شغل دارند و نه امنیت جانی.

شأن و جایگاه این انجمن را قبل و بعد از حضور طالبان چگونه ارزیابی می کنید؟

در تمام جهان انجمن وکلای مدافع مستقل است و رویه حقوقی و قضایی ایجاب می کند که مستقل باشد؛ چرا که در قضایای جزایی وظیفه دولت کشف جرم، تحقیق و محاکمه است.

حال اگر انجمن وکلا هم جزئی از دولت باشد، به این معنی است که دولت هم علیه فرد مظنون یا مجرم دعوا طرح می کند و هم از او دفاع می کند. بنابر این عدالت از بین می رود.

بیشتر بخوانید: سرگردانی ۲۰۰ قاضی و وکیل زن افغانستانی در این کشور از ترس طالبان

در این حالت تفاوتی بین سارنوال (دادستان) و وکیل وجود ندارد و هر دو جزئی از دولت هستند و به نفع دولت کار می کنند؛ بنا بر این ملحوظات خواست ما این است که انجمن را به سیاست ربط ندهند و بگذارند هر کس در جایگاه خود کار خود را انجام دهد.

بر همه هویدا است که نظام های استبدادی و توتالیتر در ذات شان هک شده است که جز خودشان کسی را قبول ندارند و تنها خودشان باید باشند. بر همین اساس انجمن را هم مستثنا قرار نداده و ایدئولوژی خود را عملی و ۶ هزار وکیل را بی سرنوشت کرده اند. در حدی که خانم ها اصلا دیگر نمی توانند کار کنند. زن در دیدگاه آنان فقط برای ازدواج و تولید نسل زاده شده است.

بیشتر بخوانید:

تهیه و تنظیم: فرناز محمدیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا