اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

عدم قبول کارآموزان وکالت توسط وکیل سرپرست موجب کمبود وکیل در کشور شده است!

وکلاپرس- ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی با تکرار کلیدواژه انحصار، مدعی شد عدم قبول کارآموزان وکالت توسط وکیل سرپرست موجب کمبود وکیل در کشور شده است.

به گزارش وکلاپرس، ابوالفضل ابوترابی، نماینده پرحاشیه مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین، از واژه مصلح برای وکلای دادگستری استفاده کرد و افزایش وکیل خوب و مصلح را در کاهش پرونده‌ ها موثر دانست.

بیشتر بخوانید: ابوالفضل ابوترابی، طراح «طرح آموزش و پذیرش وکالت» کیست؟

ابوترابی که موضع گیری های خصمانه وی علیه نهاد وکالت مشهور است، مدعی انحصار در حرفه وکالت شد و افزود: باید اجازه داد وکالت از حالت انحصاری خارج شود و ملاک علمی و اخلاقی مبنای جذب وکیل قرار گیرد.

او بدون اشاره به مفاسد توالی فاسد جذب زیاد وکیل در جامعه درباره نحوه ورود آسان به حرفه وکالت گفت: باید نحوه جذب در آزمون به صورتی باشد که هر فرد دارای صلاحیت اخلاقی، پس از آنکه ۶۰ درصد میانگین یک درصد اول آزمون را کسب کند بتواند وکیل شود.

بیشتر بخوانید: رییس اسکودا: اگر مطمئن باشیم قوه قضاییه ظرفیت آموزش کارآموزان وکالت بیشتری را دارد ما هم قبول می‌کنیم

این قاضی سابق دادگستری که چند سالی است در کسوت نمایندگی مجلس درآمده است، بدون اشاره به نبود نظام رتبه بندی بین قضات دادگستری(که برای مردم قابل مشاهده و سنجش باشد) از ضرورت ایجاد سامانه‌ای برای سنجش عملکرد وکلا سخن گفت و مدعی شد هیچ گونه سامانه‌ای برای رصد و اعتبار سنجی عملکرد وکلا و رتبه‌بندی آنها وجود ندارد.

اگرچه نبود نظام دقیق رتبه سنجی وکلای دادگستری مورد انتقاد وکلای دادگستری نیز هست، لکن دسته بندی وکلای دادگستری به کارآموز، پایه دو، پایه یک و معلق در آیین نامه های مربوط به این حرفه موجود بوده و مطلق گویی ابوالفضل ابوترابی به نظر صحیح نمی رسد.

ابوترابی در ادامه انتقاد از نبود سامانه سنجش عملکرد وکلا ادعا کرد: این موضوع باعث شده برخی وکلا با گرفتن تعداد پرونده همزمان و دریافت پول زیاد از موکلین به پرونده رسیدگی نکند و برای مردم و قوه قضاییه مشکل ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: ابوترابی در اظهارنظری کم سابقه مدعی شد: قانون وکلا یکی از بدترین قوانین است

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در اظهارنظر عجیبی دیگر عدم پذیرش کارآموز توسط برخی وکلا را بر کمبود وکیل در کشور مؤثر دانست و گفت: افراد پس از پذیرش در آزمون وکالت بایستی یک تا دو سال در کنار یک وکیل به کارآموزی بپردازند که درحال‌حاضر برخی وکلا این کارآموزان را نمی‌پذیرند. این شرایط باعث ورود اندک وکیل به حوزه وکالت کشور شده است.

این گفته اخیر ابوترابی در حالی است که بر اساس اطلاعات موجود کارآموزان وکالت در ارتباط گیری و یافتن وکیل سرپرست دچار مشکل نبوده و می توانند با رایزنی با وکلای دادگستری دوره کارآموزی خود را شروع کرده و پس از حدود ۲ سال به اتمام برسانند.

بیشتر بخوانید: اظهارنظر عجیب یک نماینده مجلس: به علت محدودیت های حوزه وکالت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار فارغ التحصیل حقوقی بیکار داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا