ویژهیادداشت

سه ویژگی مشاوره تلفنی وکیل دادگستری با موکل

وکلاپرس- دکتر عمارتی چهارمین بخش از مجموعه آیین همکاری وکیل و موکل با موضوع ویژگی‌های گفت و گوی تلفنی وکیل با موکل را همراه با ۳ توصیه مهم منتشر کرد.

به گزارش وکلاپرس، وکیل محمد کاظم عمارتی(مشاور رییس کانون وکلای خراسان) در چهارمین بخش از مجموعه یادداشت‌های صنفی خود با عنوان «آیین همکاری وکیل و موکل» ، به ویژگی‌های پاسخگویی تلفنی وکیل به موکل پرداخته است.

وی این یادداشت‌ها را از سویی به منظور داشتن وکالت کم حاشیه و از سوی دیگر حفظ شأن و حرمت وکیل دادگستری نگاشته و منتشر کرده است.

یادداشت های پیشین دکتر عمارتی را در لینک های زیر می توانید دنبال کنید:

متن یادداشت جدید این وکیل دادگستری با موضوع آداب مورد نیاز برای گفت و گوی تلفنی وکیل با موکل به شرح زیر است:

آیین همکاری وکیل و موکل (۴)

آموزه هایی برای وکالت کم حاشیه

در گفتارهای پیشین، در باب آیین رایزنی وکیل با مراجعان، ابتدا به «محل رایزنی» پرداختیم به این ترتیب که خدمات مشاوره ی وکیل، در دفتر ارائه شود، دفتر وکیل در طبقات ساختمان و در غیر همکف واقع و از اطاق مناسبی برای انتظار برخوردار و تابلوی معرف نام و شهرت وکیل و درجه وکالت او در بیرون و پروانه وکالت در داخل دفتر در محل دید باشد.

سپس به «زمان رایزنی» اشاره کردیم و گفتیم باز بودن همه روزه ی دفتر، پذیرش با تعیین وقت قبلی و متعارف بودن مدت رایزنی، از نکات اساسی در مورد زمان مشاوره است. در ادامه، «شیوه رایزنی» موضوع گفت ‌و‌گو قرار گرفت و از این که رایزنی حضوری، با اجرت، آگاهانه و صادقانه باشد، سخن گفتیم.

در قسمت لزوم حضوری بودن رایزنی، گفت و گوی تلفنی با موکلین برای پرهیز از مراجعات غیر ضرور ایشان به دفتر استثنا شد؛ اما گفت و گوی تلفنی وکیل با موکل نیز دارای آدابی است:

۱- تماس ها با تلفن ثابت دفتر باشد.

اگرچه دلایلی مانند علاقه مندی شخصی برخی از همکاران، اشتراکی بودن تلفن ثابت دفتر و منشیان مشترک و نگرانی از عدم انتقال تماس ها و پیام ها، اجاره ای بودن دفاتر و جا به جایی ها و مانند آن، موجب شده است همکاران محترم، نوشتن شماره تلفن همراه خود را از سربرگ ها به روی کارت های ویزیت و حتی تابلوهای بیرونی دفتر گسترش دهند؛ اما نباید فراموش کرد که:

یکم) تلفن همراه برای وکیل، بیش و‌ پیش از آن که وسیله ی کار باشد، وسیله رفع نیازهای شخصی اوست.

دوم) وکیل، اورژانس اجتماعی نیست و موارد اورژانسی حقوقی موکلین، کمتر از پنج درصد است.

سوم) اجازه تماس موکل با تلفن همراه، آسایش وکیل را سلب می کند؛ زیرا موکل را قادر می سازد در هر ساعت از شبانه روز و در اوقات فراغت خود، بی هیچ ملاحظه ای به فکر خبرگیری از روند پرونده بیفتد و افزون بر این، رایزنی خود را به شبکه های اجتماعی فعال با شماره وکیل بکشاند.

چهارم) عدم پاسخگویی به تماس موکل به هر دلیل و عدم پیگیری تماس او پس از مشاهده شماره تماس، موجب نارضایتی موکل می شود.

پنجم) پاسخگویی وکیل با تلفن همراه که بیشتر اوقات خارج از ساعت کاری دفتر است، به افشای اسرار موکل دامن می زند.

ششم) رایزنی با تلفن همراه و در خارج از دفتر، زمانی که وکیل در حال رانندگی، خرید، مهمانی و مانند آن است و به پرونده موکل نیز دسترسی ندارد، اجازه تمرکز کافی را به وکیل نمی دهد و از کیفیت و دقت گفت و گو می کاهد.

هفتم) خانواده وکیل در خانه، دوستان او در مهمانی ها، مسافران وسایل نقلیه عمومی و مانند آن، فروشندگان کالاها و دیگران، تمایلی به شنیدن چنین مکالماتی که همیشه طولانی و گاه برایشان آزار دهنده نیز هست ندارند و این گونه گفت و گوها، تجاوز به حقوق آنان و موجب نارضایتی است.

هشتم) دسترسی آسان موکل به تلفن همراه وکیل، می تواند میزان ایمنی تلفن همراه وکیل را کاهش دهد.

بنابر جهات یاد شده، حتی اگر ناگزیر از انتشار تلفن همراه خود هستیم، بهتر است:

الف- شماره تلفن همراه کاری را از تلفن همراه شخصی خود جدا کنیم تا بتوانیم با خاموش نمودن تلفن کاری، تماس ها و پیام های موکلین را مدیریت کنیم.

ب- تلفن همراه دفتر را پس از آموزش کافی، در اختیار منشی دفتر قرار دهیم تا تماس های موکلین را مدیریت کند.

ج- همزمان با تنظیم وکالتنامه، موکل را آگاه سازیم که تماس های او جز در موارد ضروری، باید با تلفن ثابت دفتر باشد و اگر این مهم را رعایت نکند، از پاسخگویی معذور خواهیم بود.

۲- پاسخگویی تلفنی در خلال مشاوره حضوری دیگران نباشد

حقوق موکلین و متقاضیان مشاوره ی حضوری و حفظ تمرکز کافی ایجاب می کند در زمان رایزنی با اشخاصی که در اطاق وکیل حضور دارند، منشی دفتر از ارتباط دادن تماس های تلفنی خودداری کند.

۳- تماس های ناموفق پیگیری شوند

تکریم موکل، ایجاد آرامش در او و افزایش اعتماد به وجدان کاری، باید وکیل را به تماس با موکلینی که در زمان مشاوره او با دیگران یا هنگام عدم حضورش در دفتر، تماس گرفته اند، وادارد.

«ادامه دارد»

منبع: کانال تلگرام دکتر عمارتی

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا