ویژهیادداشت

رئیس کانون وکلای گیلان: استفساریه مجلس درباره قانون تسهیل نشان داد آنچه بی اهمیت است شایسته سالاری است

وکلاپرس– رئیس کانون وکلای گیلان در پستی اینستاگرامی  تصویب طرح استفساریه مواد ۳ و ۴ و ۵ قانون تسهیل را مغایر با حاکمیت قانون و شفافیت و شایسته سالاری دانست.

به گزارش وکلاپرس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز (۱۴۰۱/۶/۲) علنی مجلس طرح دو فوریتی استفساریه مواد ۳ و ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را تصویب کردند.

در این راستا دکتر نظری نژاد با انتشار پستی اینستاگرامی عملکرد نمایندگان را نقد کرد و نوشت: ملاک قرار گرفتن تراز در آزمون ورودی وکالت سبب خواهد شد که با نمره صفر یا حتی منفی در چند درس نیز امکان قبولی در آزمون وجود داشته باشد.

متن کامل یادداشت دکتر نظری نژاد به شرح زیر است:

در این چند روز با تکیه بر آمار محرز شد که ملاک قرار گرفتن تراز در آزمون ورودی وکالت سبب خواهد شد که با نمره صفر یا حتی منفی در چند درس نیز امکان قبولی در آزمون وجود داشته باشد.

کسانی که اینگونه انذار و هشدار دادند، پیش‌فرضشان این است که تأکید بر شایسته‌سالاری و توانمندی علمی و تقبیح پذیرش بی‌قاعده، تصمیم‌گیران را از خر شیطان پایین خواهد آورد، اما اصرار بر تراز و اعمال فشار بر سازمان سنجش برای عدم اعلام نتایج تا رفو کردن قانون تسهیل از سوی مجلس با تصویب قانونی تفسیری_برخلاف بدیهیات حقوقی به نحوی که به بهانه تفسیر، قانون جدیدی وضع نموده اند_نشان می‌دهد که آن‌چه اهمیت ندارد، شایسته‌سالاری است و از این رو نقد رفتارهای ناروا با معیار ها و مفاهیمی مانند حاکمیت قانون، شفافیت، شایسته‌سالاری، ککِ حضرات را نمی‌گزد؛

از آن رو که جدای از بی اعتقادی به دانش، سواد و توانمندی علمی و بلکه مخالفت با آنها، آنچه اهمیت دارد، نمایش کارآمدی است با هدف جلب رضایت رأی‌دهندگان با تکیه بر آمار اشتغال‌های کاذب و عوام‌فریب.

بیشتر بخوانید:

فرید زکریا در کتاب جهان پساآمریکایی از همین منظر، لابی‌ها و رفتارهای پوپولیستی برای جلب‌رضایت متنفذین و رأی‌دهندگان را سبب ابتذال نهادهای انتخاباتی و فشل شدن آنان دانسته و در امریکا نهادهای غیرانتخابی مانند قوه قضائیه و یا ارتش را به جهت تخصص‌گرایی حاکم بر آنها بسیار کارآمدتر می‌داند.

ایراد و انتقاد وی در این فقره بر نظامی است که از انتخابات آزاد برخوردار است و رأی‌دهندگان از آزادی انتخاب برخوردارند و نظارت استصوابی گستره انتخاب، آنان را محدود نیر ننموده است!

‫۶ دیدگاه ها

  1. من حاضرم با همین اقای وکیل در شرایط مساوی امتحان ومسابقه بدم .ببینیم چه کسی شایستگی علمیش بیشتره و چه کسی درصدهاش بیشتر میشه
    بیش از ٧٠ درصد وکلایی که مشغول کار وکالت هستند الان در این ازمون امتحان بدهند قبول نمی شوند .
    انقدر صحبت از صلاحیت علمی نکنین که خود شما رسوا میشید که یا با سهمیه قبول شدید یا با امتیازات بدون ازمون .خجالت بکشید همه چیزرو انحصاری کردید.

    1. سلام
      این حرف عده ای که خود را توانمتد میدانند عجیب است.
      ظاهرا متوجه عمق فاجعه نشدید. قبولی افراد با میانگین زیر ۵ ؟
      ۴ سال در دانشگاه و این مدت پشت کنکور هنوز به سواد این اشخاص اضافه نشد
      میخواهید آبروی ایران و ایرانی در سایر کشور ها برود؟
      بعد مدعی انحصار هستند!! حتی نمره ۸ هم نتوانستند کسب کنند
      مشکل ظرفیت بود برداشته شد
      مشکل ۷۰ درصد بود حل شد.
      حالا مدعی تراز و…
      البته قطعا در شورای نگهبان رد خواهد شد.
      حالا جالب این است افرادی که توانایی کسب یک پنجم نمره را نداشتند قبول شدگان رابه رقابت دعوت میکنند
      رقابت رفتید و باختید آن هم هر سال در ۲ ازمون

      1. واقعا موندم در سطح سواد علمی شما وکیل محترم که دایما دم از سواد میزنید و میگید قطعا در شورای نگهبان رد خواهد شد اما اینقدر نمیدونید که طبق قانون وظیفه تفسیر قوانین عادی به عهده مجلس بوده و وظیفه تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان . هم اکنون نیز این قانون عادی توسط مجلس با حدود ۱۹۰ رای مثبت تفسیر شده . چگونه هست که میگید قطعا در شورا رد میشه؟ نکنه برای موکلاتون هم اینجوری و با قطعیت قول پیروزی میدید؟ و حق الوکاله های میلیاردی میگیرد؟

    2. دقیقا

      اصلا اگر این آقایان مدعی راست میگن:
      ۱. تمامی سهمیه ها حذف بشه
      ۲. سایر روش‌های زیرمیزی مثل قاضی بودن یا سابقه کار قضایی در دستگاه‌ها و غیره برداشته بشه
      ۳. تمامی وکلای موجود هم در آزمون مجدد شرکت داده بشن

      اصلا درصد هم بشه ۸۰ درصد

      از قدیم گفتن مرگ خوبه ولی واسه همسایه؟!

      سهمیه چون به نفع اونها بوده، خوب بود؟
      باقی موارد هم همینطور؟

      حالا که به ما رسید، آسمون تپید؟

      با معدل ۱۲ در لیسانس و با چهارتا تست و داشتن سهمیه، طرف ۲۰ سال قبل که تعداد شرکت کنندگان ناچیز بوده، قبول شده و الآن با ایم سطح سئوالات به سایرین توهین می کنه که بیسوادی و ادعای فضل می کنه که من باسوادم؟

      چرا در گذشته وه با معدل ۱۲ و با سهمیه و با سئوالات آبکی قبول شدند، قانونگذار حکیم بود اما الآن که خود طراحان سئوال تو جواب سئوالات شک دارند، قانونگذار و داوطلبین همه کوته فکر محسوب شدن؟

      واقعا مردم رو چی فرض کردن؟

  2. به داوطلب ازمون وکالت
    زیاد به خودت مغرور نباش نمی خواد با دکتر نظری نژاد امتحان بدی توکه صلاحیت و شایستگیت برای ما مسلم و ثابته پس بهتره با همین ۸۰ هزار داوطلب امتحان بدی و قبول بشی ان شاء اله ….

  3. همه تو گیلان این آقای نظری نژاد رو می شناسند و از شرایط علمی ایشون هم که به طبل توخالی شباهت داره، آگاه هستند و برای بررسی حرف من میشه یه نگاه به پایان نامه های ایشون انداخت که چه وضعیتی دارند؟

    فقط کسی نمی دونه که چطور در این جایگاه قرار گرفته اند؟

    از قدیم هم میگن مرگ خوبه ولی واسه همسایه!

    آخه چرا بعضیا یادشون میره کی هستند و فکر می کنند بخاطر شایسته سالاری هست که در جایگاه فعلی خودشون قرار گرفتند؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا