ویژهیادداشت

نگاهی به وضعیت وکلای بازداشتی حوادث اخیر کشور؛ در یک ماه گذشته حداقل ۱۴ وکیل بازداشت شده‌اند

مهر ۱۴۰۱ ماه پر حادثه و ناخوشایندی برای وکلای دادگستری به ویژه وکلای در معرض خطر بود.

وکلاپرس- براساس اخبار منتشر شده و تایید برخی از مدیران کانون‌های وکلای دادگستری، تاکنون بیش از ۱۴ وکیل دادگستری در ماه جاری بازداشت شده اند.

به گزارش وکلاپرس، در پی اعتراضات و آشوب‌های پس از درگذشت مهسا امینی، روزانه اخبار متعددی درخصوص بازداشت تعدادی از وکلای دادگستری در شهرهای مختلف ایران شنیده شد.

بیشتر بخوانید:

مدیران برخی کانون‌های وکلا اخبار مربوط به این بازداشت ها را تایید کرده‌اند و بعضاً برخی از این مسئولین درخواست مکتوم ماندن خبر دستگیری وکلای در معرض خطر را داشتند.

هرچند به احتمال زیاد تعداد وکلای بازداشت شده بیش از تعداد مذکور است، اما تلاش‌های پایگاه خبری وکلاپرس برای دریافت اطلاعات بیشتر با ممانعت‌ و عدم پاسخگویی روبرو شد؛ واکنش‌هایی که باعث شده است وکلاپرس نتواند در این زمینه آمار و اطلاعات دقیقی منتشر کند.

بر اساس اطلاعات موجود از این تعداد تا کنون وکیل مهسا غلامعلی زاده و وکیل میلاد پناهی پور آزاد شده اند.

بازداشت سه وکیل از کانون وکلای آذربایجان شرقی پس از تشکیل کمیته دفاع

۲۴ مهرماه امسال اخباری مبنی بر بازداشت وکیل سینا یوسفی، نایب رییس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی، منتشر شد. اصل خبر بازداشت این وکیل از سوی دکتر حسن پاشازاده(رئیس کانون وکلای آذربایجان شرقی) نیز تایید شد.

گفتنی است این وکیل دادگستری چند روز پیش در توییتی از تشکیل کمیته دفاع به منظور حمایت حقوقی از بازداشت شدگان حوادث اخیر خبر داده بود.

امروز (۲۵ مهرماه) نیز اخباری مبنی بر بازداشت وکیل قاسم بعدی بناب و وکیل امیر مهدی پور منتشر شد.

لازم به ذکر است وکیل حسن پاشازاده، رئیس کانون وکلای آذربایجان شرقی، در خصوص بازداشت این سه وکیل دادگستری اعلام کرده که کانون پیگیر وضعیت همکاران هست.

وکیل مهسا غلامعلی زاده ؛ فعال حقوق زن و کودک

براساس شنیده ها وکیل مهسا غلامعلی زاده از ابتدای مهرماه امسال بازداشت شد. از وی به عنوان اولین وکیل بازداشتی حوادث اخیر یاد شده است.

با این حال روز گذشته (۲۴ مهر ۱۴۰۱) اخباری مبنی بر آزادی این وکیل دادگستری مخابره شد. هنوز از جزئیات اتهامات وارده به این وکیل دادگستری و قرار تأمین احتمالی خبری در دست نیست.

بازداشت وکلای مدافع حسین رونقی ؛ سعید جلیلیان و میلاد پناهی پور

وکیل سعید جلیلیان و وکیل میلاد پناهی پور روز شنبه ۲ مهرماه امسال همراه با موکلشان(حسین رونقی) به دادسرای اوین مراجعه کرده بودند که پس از بروز آشوب‌هایی بازداشت شدند. نام این دو وکیل دادگستری در بیانیه انجمن جامعه حقوقی انگلستان و ولز و بنیاد وکلا آمده است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، وکیل میلاد پناهی پور که پس از بازداشت دست به اعتصاب غذا زده بود، اواخر هفته گذشته آزاد شده است.

بیشتر بخوانید:

در سوی دیگر همچنان خبری از آزادی وکیل سعید جلیلیان در دست نیست. پیگیری آزادی وکیل سعید جلیلیان همچنان توسط کمیسیون حقوق بشر و اداره حقوقی کانون وکلای مرکز ادامه دارد.

وکیل بابک پاک نیا؛ وکیل حقوق بشری شناخته شده

وکیل بابک پاک نیا که در حساب اینستاگرام و توییتر خود به انتشار برخی مفاد قانون آیین دادرسی کیفری می‌پرداخت، ۳ مهرماه امسال بازداشت شد.

اگرچه کمیسیون حقوق بشر و اداره حقوقی کانون وکلای مرکز در حال پیگیری مسئله از طریق دادسرای امنیت، ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و دادستان انقلاب است اما هنوز خبری از آزادی این وکیل دادگستری به دست نیامده است.

نام وکیل بابک پاک نیا نیز در بیانیه انجمن جامعه حقوقی انگلستان و ولز و بنیاد وکلا آمده است.

بازداشت وکیل گلاله وطن دوست در سنندج

۱۲ مهرماه خبر بازداشت وکیل گلاله وطن دوست، عضو مرکز وکلای قوه قضاییه، در سنندج منتشر شد. بر اساس گزارش‌های موجود این وکیل دادگستری یکی از فعالین شناخته شده حوزه زنان در مریوان بوده است.

هنوز خبری از وضعیت این وکیل دادگستری در دست نیست و تلاش خبرنگار وکلاپرس برای دریافت اطلاعات بیشتر از مسئولین مرکز وکلای کردستان در این زمینه بدون پاسخ ماند.

دستگیری وکیل امیر دهقانی در سمنان

براساس اخبار منتشر شده ۱۶ مهرماه وکیل امیر دهقانی، عضو کانون کلای دادگستری تازه تاسیس سمنان، بازداشت شده است. اگرچه مدیران کانون وکلای دادگستری سمنان اصل این خبر را تایید کردند اما درمورد جزئیات آن حاضر به گفتگو نشدند.

به گفته دبیر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری، اسکودا پیگیر پرونده وکیل امیر دهقانی است.

اطلاعات جدیدی درباره آزادی این وکیل دادگستری در دسترس نیست.

بازداشت دو وکیل زن در اصفهان؛ وکیل رزا اعتماد انصاری و وکیل زهرا (فیروزه) خورده‌چی

وکیل رزا اعتماد انصاری و کیل زهرا (فیروزه) خورده‌چی که از اعضای کانون وکلای اصفهان هستند، از ۱۶ مهرماه در بازداشت به سر می برند.

اگرچه یکی از مدیران کانون وکلای اصفهان در گفتگو با وکلاپرس اعلام کرده است که بازداشت این دو وکیل هیچ ارتباطی به وقایع اخیر و همچنین وظایف وکالتی آنان ندارد، اما به گفته دبیر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز، اسکودا درحال پیگیری بازداشت این وکلا هست.

اطلاعات جدیدی درباره آزادی این دو وکیل دادگستری در دسترس نیست.

احتمال بازداشت وکیل پریسا قاسمی؛ در هاله ای از ابهام

براساس شنیده ها وکیل پریسا قاسمی نیز ۱۷ مهرماه امسال بازداشت شده است. دبیر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز اخیرا در پاسخ به پرسش خبرنگار وکلاپرس مبنی بر خبر مشخصات دو وکیل دیگر که اخیرا بازداشت شده اند، گفت: هنوز اجازه کسب اطلاع به نمایندگان کانون وکلا داده نشده است.

اطلاعات جدیدی درباره آزادی و بازداشت این وکیل دادگستری در دسترس نیست.

بازداشت سه وکیل در تجمع مقابل ساختمان کانون وکلای مرکز

۲۰ مهرماه ۱۴۰۱ تعدادی از وکلای دادگستری مقابل ساختمان کانون وکلای مرکز در خیابان زاگرس تجمع کرده بودند. براساس فیلم های منتشرشده، وکلای دادگستری در مسیر پیاده رو بدون ایجاد مزاحمت برای خودروهای عبوری شعار زن، زندگی، آزادی سر دادند که این تجمع پس از دقایقی با پرتاب گاز اشک آور از سوی برخی نیروهای انتظامی پایان یافت.

بیشتر بخوانید:

به گفته برخی حاضران در این تجمع وکیل محمدرضا فقیهی، سعید شیخ و روح اله محمدرضایی بازداشت و به زندان اوین یا تهران بزرگ منتقل شده اند.

اگرچه اخباری مبنی بر بازداشت ۴ وکیل زن نیز در پایان این تجمع شنیده شده اما تا کنون اطلاع دقیقی از این موضوع به دست نیامده است.

‫۳ دیدگاه ها

    1. وکیلی با این نام در بین وکلای مرکز وکلای قوه قضائیه و کانون های وکلا وجود نداره

  1. نام وکلای دربند رو با خورده چی و اعتمادانصاری خدشه دار نکنید. جریان اونا سیاسی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا