اخبار قوه قضاییه

دبیر ستاد حقوق بشرقوه قضاییه از تشکیل کمیته‌ صیانت از حقوق ملت با همکاری سه قوه خبر داد

وکلاپرس– معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه روز گذشته در نشست «روز جهانی حقوق بشر» از تشکیل کمیته‌ای با عنوان  “کمیته‌ صیانت از حقوق ملت” خبر داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشرقوه قضاییه در این نشست  که با حضور دکتر مالکی (رییس کانون وکلای دادگستری مرکز) برگزار شد با تاکید بر  همکاری سه قوه در احقاق حقوق بشر از برنامه های کمیته‌ صیانت در این زمینه سخن گفت.

حقوق بشر ریشه در ادیان الهی دارد

دبیر ستاد حقوق بشر  با اشاره به نسبت جمهوری اسلامی ایران با حقوق بشر گفت: ما به عنوان یک کشور اسلامی اعتقاد داریم حقوق بشر ریشه در ادیان الهی دارد و یک فصل از قانون اساسی به حقوق ملت اختصاص داده شده و جمهوری اسلامی موافق و مدعی حقوق بشر است. حقوق بشر تنها حقوق سیاسی و مدنی نیست و بسیاری از ابعاد آن جنبه شخصی دارد اما در عرصه بین‌المللی به این ابعاد خیلی توجه نمی‌شود دلیل آن هم این است که کشورهای توسعه یافته در توسعه نیافتگی کشورها سهیم هستند.

بیشتر بخوانید: بیانیه رییس اسکودا به مناسبت روز جهانی حقوق بشر: کانون‌های وکلا کمیسیون حقوق بشر خود را فعال کنند

به جای واژه «حقوق بشر» از «حق‌الناس» استفاده کنیم

وی افزود: اگر ما هیچ تعهد بین‌المللی هم نداشته باشیم به دلیل الزامات دینی و قانونی در جهت حمایت از حقوق بشر گام برمی‌داریم. واژه حقوق بشر در کشور ما همواره با آثار سیاسی همراه شده است و من پیشنهاد دادم به جای واژه «حقوق بشر» از «حق‌الناس» استفاده کنیم. ما طبق اصول دینی موظف به رعایت حق‌الناس هستیم و اگر اجماعی بر سر آن شکل بگیرد توفیقات ما چندین برابر می‌شود.

کمیته‌ صیانت از حقوق ملت

غریب‌آبادی خاطرنشان کرد: ستاد حقوق بشر، ستاد فراقوه‌ای است و از هر سه قوه در آن حضور دارند و برنامه‌ای طراحی کردیم که در داخل کشور در جهت حمایت از حقوق بشر فعال شویم و کمیته‌ای تحت عنوان صیانت از حقوق ملت را می‌خواهیم ایجاد کنیم و کار اساسی آن شناسایی فرایندهای مخل حقوق مردم است و فکر می‌کنم در کمتر از یک ماه دیگر این کمیته ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: مفاد تفاهم‌نامه ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و کانون وکلای مرکز درباره همکاری‌های حقوق بشری

آموزش حقوق بشر

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به آموزش حقوق بشر گفت: در حوزه آموزش حقوق بشر هم برنامه‌هایی داریم که تنها ناظر به قوه قضائیه نخواهد بود که البته چیز جدیدی هم نیست و آن را به عرصه‌های دیگر مثل صداوسیما نیز تسری می‌دهیم. هم‌چنین بحث رسیدگی به شکایات را هم در برنامه داریم و اگر مردم شکایاتی دارند به ستاد می‌فرستند و ما آن‌ها را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم.

حقوق بشر تنها یک رویکرد سیاسی است

وی در پایان گفت: هر سه قوه ما در جهت احقاق حقوق مردم و رسیدگی به مشکلات، انتقادات و اعتراضات بسیار جدی هستند و هیچ‌وقت این انسجام را میان سه قوه نداشتیم و این یک فرصت است. من شخصا دیدگاهم این نیست که بگوییم حقوق بشر تنها یک رویکرد سیاسی است. چرا باید جمهوری اسلامی ایران گزارشگر ویژه و قطعنامه‌های حقوق بشری داشته باشد؟ کانادا که بانی قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ایران است هیچ‌گاه حاضر نشده با جمهوری اسلامی ایران برای ۴۰۰ هزار ایرانی مقیم کانادا همکاری‌های کنسولی داشته باشد.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا