گفت و گوویژه

نقدعلی گفت: کارآموز وکالت باید فعلا خر و کرّه آب دهد تا کسب تجربه کند

گزارشی از حواشی جلسه اعضای کانون وکلای اصفهان در مجمع نمایندگان این استان

وکلاپرس– یک وکیل دادگستری به تشریح حواشی جلسه اعضای کانون وکلای دادگستری اصفهان در مجمع نمایندگان این استان و اظهار نظر نماینده مجلس درخصوص کارآموزان وکالت پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، وکیل سعید پرور، عضو کانون وکلای دادگستری اصفهان، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس به تشریح حواشی جلسه اعضای کانون وکلای دادگستری اصفهان در مجمع نمایندگان این استان پرداخت و گفت: جلسه مجمع نمایندگان اصفهان هربار به دعوت یکی از بخش‌ها و ارگان‌ها برگزار می‌شود و این بار شرکت پالایشگاه نفت اصفهان میزبان این جلسه و اهم موضوعات براساس مسائل محیط زیستی و آلاینده‌های استان در دستور کار قرار گرفته بود .

جزییات برگزاری جلسه مجمع نمایندگان اصفهان

وی افزود: کانون وکلای دادگستری اصفهان از قریب به ۲ سال قبل درخواست های مکرر برای حضور و میزبانی این جلسه را جهت بررسی طرح‌های مرتبط با نهاد وکالت مطرح نموده ولی اجابت نشده بود. درنهایت با تلاش های کمیسیون پارلمانی کانون اصفهان به این جلسه دعوت شدیم. پنجشنبه شانزده تیرماه جلسه مجمع نمایندگان اصفهان از ساعت هشت و نیم صبح آغاز شد. بیمه سلامت، کانون وکلای اصفهان، شرکت پالایشگاه نفت اصفهان و استانداری ازجمله مدعوین بودند.

بیشتر بخوانید:

حاضرین در جلسه مجمع نمایندگان

سعید پرور در پاسخ به افراد حاضر در این جلسه گفت: جلسه به ریاست آقای موسوی لارگانی و با حضور آقایان نقدعلی، طغیانی، میرزایی (ازجمله حامیان اصلی طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار)، رجایی، فرزین پور، خاتمی برگزار شد. از کانون وکلای دادگستری اصفهان خانم دکتر لیلا رئیسی (رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان)، آقای شهرام محقق و یاسین صعیدی (اعضای هیأت مدیره)، آقای دادخواه (نماینده کمیسیون پارلمانی) و بنده حضور داشتیم.

در ابتدای جلسه به تعداد نمایندگان استان پکیجی شامل سالنامه کانون وکلای اصفهان، نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس پیرامون معایب قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار درخصوص نهاد وکالت و مضرات طرح استفاده از نماینده حقوقی غیر وکیل در شرکت‌های خصوصی و با تاکید بر بیانیه فراقانونی نمایندگان و حواشی مربوط به معیار قبولی در آزمون وکالت مرکز مشاوران قوه قضاییه ارائه شد.

جزییات گزارش ارائه شده توسط رییس کانون وکلای اصفهان

این وکیل دادگستری گفت: در ابتدا خانم رئیسی گزارشی از عملکرد کانون اصفهان در راستای حقوق عامه از پرونده های تسخیری و معاضدتی، کلینیک حقوق خانواده و اقدامات حقوق بشری ارائه نمود و سپس به طرح تسهیل و عواقب اجرای آن از جمله تفاوت دیدگاه درمورد نمره و تراز و تشریح قانون با تاکید بر نمره علمی پرداخت.

پرور افزود: خانم رئیسی با اشاره به احتمال برگزاری ۵ آزمون و روند پذیرفته شدن حدود ۴۰هزار نفر کارآموزان در سال جاری بر مبنای طرح تسهیل و غیر کارشناسی دانستن آن ، به مشکلات مربوط به آموزش و تربیت هزینه های مادی و معنوی اجرای این قانون از جمله موانع حضور در دادگاه ها و دادگستری ها در مدت کار آموزی و عدم صلاحیت علمی کافی و… پرداخت. او همچنین تاکید کرد ملاک اعتماد و مراجعه مردم به وکلا، صرف داشتن پروانه وکالت است و علی رغم نظر مجلس مبنی بر مراجعه مردم به متخصصین و افراد دارای سبقه بیشتر و با رد این نظر بر اعتماد مردم به وکلا صرف داشتن پروانه وکالت از کانون ها اشاره کرده و بازخورد تبعات منفی این نگرش را بی اعتمادی به وکلا و جامعه وکالت برشمرد.

بیشتر بخوانید:

فلسفه برگزاری این جلسات، شنیدن صحبت های اصناف و اقشار مردم است

پرور با اشاره به اینکه فلسفه برگزاری این جلسات، شنیدن صحبت های اصناف و اقشار مردم است گفت: در این جلسه نمایندگان به صحبت پرداختند و در مقام پاسخ نیز قرار گرفتند. آقای طغیانی در ادامه از کانون وکلای اصفهان خواست به طور مستند و آماری اعلام کند در چند پرونده مربوط به حقوق عامه ورود داشته است ؛ حال آن که باید عنایت داشته باشیم که تشکیل پرونده ها مربوط به حقوق عامه از سوی مدعی العموم است و کانون وکلا قانونا نمیتواند طرح شکایت مستقیم کند و صرفا می‌تواند تمام تخصص و قوای دانشی خود را پس از طرح پرونده در راستای احقاق حقوق عامه با اعلام وکالت ابراز نماید. ما نیز عنوان کردیم که علی رغم اعلام آمادگی در بیانیه های مکتوب و در جلسات با دادستانی محترم و بذخی از نمایندگان محترم تاکنون محل مراجعه قرار نگرفتیم.

وی افزود: در ادامه نمایندگان به این موضوع اشاره کردند که در برخی جلساتشان در مجلس در خصوص طرح تسهیل و طرح نمایندگان حقوقی از وکلا برای حضور دعوت کرده‌اند؛ در پاسخ عنوان کردیم که در کشور ۲۷ کانون وکلای دادگستری داریم و دعوت از یک کانون (کانون محتشم مرکز) و به رسمیت نشناختن اسکودا مشکلی را حل نمی‌کند.

پس از اجرای اولین مرحله طرح اشتغال‌زا،  پذیرفته شدگان با کلمات موهن مورد خطاب قرار گرفتند

در ادامه آقای نقدعلی معترض شد که در این جلسه نمایندگان مورد توهین قرار گرفتند. سپس بحث موسسات حقوقی و قانون تسهیل را مطرح کردند و گفتند این طرح بسیار مطلوب است و عینا بیان کردند : فکر نکنید وقتی این تعداد داوطلب پذیرفته شوند و پروانه وکالت اخذ کنند، مردم به آنها مراجعه خواهند کرد بلکه باید فعلا خر و کره آب بدهند تا تجربه کسب کنند.

بیشتر بخوانید:

متاسفانه در اوج شگفتی این کلام از دهان یک نماینده مجلس ساطع شد! طرحی که ایشان و سایر حامیان آن به انحاء مختلف از آن به طرح اشتغال زا و موثر یاد می کردند، امروز و پس از اجرای اولین مرحله آن، پذیرفته شدگان آن را با این کلمات موهن مورد نوازش قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: ما در پایان مجددا پیشنهاد کردیم جلسه‌ای در کانون وکلای اصفهان برگزار گردد و ریاست جلسه از این مورد استقبال کردند و مقرر شد زمان آن اعلام شود علاوه بر این درخصوص وکالت در پرونده‌های حقوق عامه با تاکید بر طرح پرونده ها و استفاده از ظرفیت های کامل اعضای کانون وکلای دادگستری اصفهان و سراسر کشور اعلام آمادگی نمودیم.

یک دیدگاه

  1. درسته که رک و راست و اصطلاحاً لری گفته…. ولی مگه دروغ گفته؟ کارآموزی برای چیه؟؟؟ اگر هیچ اشتباهی نداشتند که از اول وکیل پایه یک می شدند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا