اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

از «قیمت وکیل» تا «پرسه» مدیران نهاد وکالت در ادبیات خاص نایب رییس کمیسیون حقوقی مجلس

حسن نوروزی: وکیل وقتی که پذیرفته شد و دفتر خودش را باز کرد طبیعتاً خودش دنبال علم و دانش می رود

وکلاپرس- در ادامه اظهار نظرهای عجیب برخی نمایندگان مجلس در مورد حرفه وکالت، نایب رییس کمیسیون حقوقی مجلس در یک گفت‌ و گو با ادبیاتی خاص به حرفه وکالت و مدیران این نهاد پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، حجت الاسلام حسن نوروزی، نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در مصاحبه ای تلفنی با خبرفوری در حمایت از طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار با ادبیاتی که از یک نماینده مجلس انتظار نمی‌رود، به اظهارنظر درباره حرفه وکالت و مدیران این نهاد که این روزها پیگیر رایزنی با نمایندگان مجلس هستند، پرداخت.

این نماینده مجلس که پیشتر هم سخنان و رفتارهای غریب از وی در رسانه های خبری منتشر شده است، به جای صحبت از تعرفه حق‌الزحمه وکالت وکیل دادگستری از عبارت «قیمت وکیل» یاد کرده و تصویب طرح تسهیل را موجب پایین آمدن قیمت وکیل دانسته است!

بیشتر بخوانید: حسن نوروزی: مخالف طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار هستم

حسن نوروزی که ۱۲ آذرماه ۹۹ به خبرنگار وکلاپرس از علل مخالفت خود با طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار گفته بود، حال به یکی از موافقان این طرح تبدیل شده است و آن را چاره کار ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار فارغ التحصیل حقوقی بیکار دانسته است.

این در حالی است که این نماینده مجلس در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در گفت و گو با فارس از عدد ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر صحبت به میان آورده بود و این روزها صد هزار نفر بر اعداد پیشین خود افزوده است.

وی همچنین در توضیح بیشتر دیدگاه خود با سهل گیری نسبت به پذیرش کارآموز وکالت در کانون های وکلای دادگستری مدعی شد: با رفع انحصار از وکالت وقتی که یک وکیل پذیرفته شد و دفتر خودش را باز کرد طبیعتاً خودش دنبال علم و دانش می رود و علم خودش را که در دانشگاه فرا گرفته است آپدیت می کند!

متن کامل صحبت های حسن نوروزی در ادامه بیان شده است:

۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار فارغ‌التحصیل حقوقی بیکار!

اصولاً در رابطه با انحصار در موضوع وکالت در جهان هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر وکیل وجود دارد.

در ایران در هر ۱۰۰ هزار نفر حدوداً ۵۰ تا ۶۰ نفر بیشتر وکیل وجود ندارد و این یعنی انحصار این یعنی اگر بعداً کسی بخواهد به وکالت برسد باید امکانات داشته باشد تا بتواند در یک بازار انحصاری وکیل شود. این یعنی ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان حقوق ما بیکار باشند.

بیشتر بخوانید: به علت محدودیت های حوزه وکالت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار فارغ التحصیل حقوقی بیکار داریم

به هر حال سخن ما این است که وقتی یک نفر دانشگاه می رود لیسانس حقوق می گیرد و فارغ التحصیل می شود باید امکانات اولیه برای او فراهم باشد تا بتواند از لیسانس خود استفاده کند.

«قیمت وکیل» ارزان می‌شود!

لذا اعتقاد ما این است که باید مرز کسب و کار در حوزه وکالت به ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر برسد که اگر اینطور شود هم فارغ التحصیلان بیشتری می توانند کار بکنند و وارد بازار کار شوند و هم قیمت وکیل ارزان می‌شود و مردم می‌توانند بیشتر به وکیل روی بیاورند.

وکلای با سابقه ۳۰ تا ۴۰ وکیل کنار خودشان جمع می کنند و مبلغ ناچیزی به آنها می‌دهند

اینکه ما تعداد اندکی وکیل داشته باشیم هم قیمت وکالت بالاست، افراد به تعرفه عمل نمی کنند و سعی می کنند به قیمت‌های کاذب روی بیاورند در ورقه یک چیز پر می‌کنند و در پشت قرارداد چیز دیگری باشد.

از طرفی آنها هم سعی می‌کنند قیمت وکالت خود را گران کنند و پول های زیادی نصیب افرادی می شود که قبلا قاضی بوده اند یا سی چهل سال وکیل بوده‌اند و سعی می‌کنند یک دفتر وکالت بزنند۳۰، ۴۰ نفر دیگر را به کار بگیرند و مبلغ ناچیز را به آنها بدهند و الباقی را خودشان بردارند.

بنابراین اعتقاد ما این است که وکیل باید زیاد شود و راه باز باشد.

علی ای حالٍ وکیل بعد از قبولی در آزمون وکالت خودش دنبال علم می‌رود!

وقتی وکیل زیاد شد طبیعتاً وکلایی هستند که در مراحل ابتدایی هستند و کارهای جزئی تری انجام می دهند و کم کم رشد می کنند و آنها هم مثل وکیل های دیگر می شوند.

بیشتر بخوانید: رییس کانون وکلای گیلان: تسهیل در امور سیاسی و مدنی امیدآفرین است؛ نه در امور تخصصی و علمی

بنابراین اعتقاد ما این است که انحصار و محدودیت برداشته شود. برای علم و دانش هم علی ای حال وکیل یا وکیل کیفری یا حقوقی یا خانواده یا تجارت یا وکیل در مسائل نظامی است بلافاصله وقتی که پذیرفته شد و دفتر خودش را باز کرد طبیعتاً خودش دنبال علم و دانش می رود و علم خودش را که در دانشگاه فرا گرفته است آپدیت می کند.

مسئولین نهاد وکالت در مجلس پرسه می‌زدند!

خبرنگار: ما اخباری داریم حاکی از اینکه افرادی می آیند و با نمایندگان مجلس در جهت تصویب نشدن این طرح صحبت می‌کنند و روی مجلس فشار زیادی هست آیا این مافیا تا به حال چه کارهایی می توانستند انجام دهند؟

متاسفانه بله افراد زیادی از کانون وکلا می آمدند هر روز و در مجلس پرسه می زدند و سعی می‌کردند با نماینده‌ها تماس بگیرند و آنها را توجیه کند ولی فکر می کنم که مجلس انقلابی راه خودش را می رود و تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

یک سری صحبت‌ها کردند؛ گوش کردیم و عبور کردیم

آیا شما با این مورد مواجه شدید؟

بله خودم من هم مواجه شدم چندین بار در مجلس جلوی من را گرفتند. ولی ما معتقد هستیم مجلس، مجلس انقلابی است و تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

این افراد از سمت کانون وکلا بودند، خود مسئولین شان بودند. سران کانون وکلا در مجلس خودشان را معرفی کردند. برگه‌ای توزیع کردند که تراز علمی این است، آن است افراد بی سواد می آیند و غیره و یکسری صحبت‌های کردندکه ما گوش کردیم و عبور کردیم.

منبع: کانال تلگرام خبر فوری

بیشتر بخوانید:

‫۳ دیدگاه ها

  1. بنظر بنده ایشون صحیح می فرمایند . سرانه وکیل ما بسیار پائین است در جهان ضمن اینکه نه اسکودا و نه کانون های وکلا هیچکدام دنبال فرهنگ سازی برای جذب وکیل و وکالت نبوده اند و حتی طرح هایی هم ارائه نکرده اند . هیچکدم دنبال ارزان شدن خدمات حقوقی نبوده اند و فقط به دنبال منافع صنفی خود بوده اند و حالا این شده حال و روز ما , چند صد هزار نفر فارغ التحصیل بیکار حقوق و خدمات گران حقوقی و از انطرف متاسفانه و متاسفانه برخی وکلای غیر متعهد به کار و کالت و پرونده های مردم که همه زندگی و آینده آنان می تواند باشد .

  2. درد مملکت ما مردم بی سوادی است که پای صندوق‌های رای می‌روند و به امثال این اقا رای میدهند تا در عین بیسوادی و عدم تخصص راجع موضوعات مختلف،نه تنها اظهار نظر میکنند بلکه تصمیماتی رو میگیرند که آدم نمیداند گریه کند یا بخندد…
    با شعارهای پوچی مانند رفع انحصار و بالا بودن هزینه‌ی اخذ وکیل میخواهند کاری کنند که در تاریخ ثبت شود و هیچگاه فراموش نشود…
    نماینده‌ای که به بالا بودن حق‌الوکاله معترضی!!!عدم قدرت مردم در وکیل گرفتن بدلیل تورم وحشتناکی هست که باعث و بانی‌اش امثال شما هستید و قدرت خرید مردم بشدت پایین هست نه وکلایی زحمت کشیده‌اند و استخوان خرد کرده‌اند تا وکیل شوند..
    به خودتان بیایید..هرچند دیر هست..
    دود این تصمیماتی که شما میگیرید تنِ حقوقدانان در قبر را نیز خواهد لزراند
    والبته نباید از سکوت عجیب و غریب قوه قضاییه نیز گذشت که با تصویب چنین طرح مزخرفی چه بخواهد چه نخواهد به دلیل وجود وکلایی که حتی ممکن است نام خود را نیز نتواند بنویسند
    تاوان پس خواهد داد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا