اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

با رفع انحصار از وکالت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار شغل ایجاد می‌شود

وکلاپرس ـ نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با طرح ادعای انحصارگرایی کانون وکلا گفت: اگر کانون های وکلا انحصار وکالت را بردارند، پانصد یا ششصد هزار شغل ایجاد کرده ایم.

به گزارش وکلاپرس به نقل از فارس، حسن نوروزی، نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با تاکید بر اینکه در صورت رفع انحصار از وکالت، پانصد یا ششصد هزار شغل ایجاد می شود، گفت: اگر این اتفاق محقق شود، هم قیمت وکالت را ارزان کردیم و هم زمینه حل مشکلات حقوقی مردم فراهم می شود.

اگر انحصار در وکالت برداشته شود پانصد یا ششصد هزار شغل ایجاد کرده ایم

نوروزی درباره لغو انحصار از برخی مشاغل، با اشاره به تعداد چشمگیر فارغ التحصیلان حقوقی بیکار در کشور گفت: اگر انحصار این مشاغل برداشته شود یعنی وکالت را اجازه بدهیم که آزمون‌ های زیادتری گرفته شود؛ یعنی اگر هم کانون‌های وکلای دادگستری و هم کانون وکلای مرکز انحصار را بردارند و آزمون برگزار کنند، پانصد یا ششصد هزار شغل ایجاد کرده ایم.

گفتنی است این نماینده مجلس قبل تر نیز به ذکر مدعیاتی راجع به وضعیت رسیدگی به پرونده ها در دادگاه انتظامی وکلا پرداخته بود که با اعتراض و شکایت کانون وکلای مرکز روبرو شده بود.

بیشتر بخوانید: پیگیری اظهارات نوروزی در دادسرای ویژه روحانیت

با رفع انحصار قیمت وکالت هم ارزان می شود

نوروزی در ادامه از عبارت کمتر شنیده شده “قیمت وکالت” صحبت به میان آورده و افزود: اگر این اتفاق محقق شود، هم قیمت وکالت را ارزان کردیم و هم در رابطه با خیلی از مسائل غیر از دادگاه‌ها، مثلاً در شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها، استانداری‌ها، فرودگاه و غیره، همه جا ما می‌توانیم وکیل حقوقی داشته باشیم و اینها ورود بکنند و مشکلات مردم را حل کنند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در مورد مصوبه شورای رقابت در زمینه سردفتری اظهار داشت: حکم شورای رقابت در زمینه اصلاح شیوه جذب سردفتر درست است و هر جا انحصار باشد در آن استبداد است و خلاف است و ما با وجود استبداد و انحصار مخالف هستیم.

بیشتر بخوانید: حسن نوروزی: مخالف طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار هستم

این در حالی است که حسن نوروزی پیشتر درخصوص موضع کلی کمیسیون قضایی و حقوقی نسبت به طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به خبرنگار وکلاپرس گفته بود: به عنوان نایب رییس مخالف این طرح هستم و به نظرم موضع کلی هیأت رییسه کمیسیون نیز مخالفت با این طرح است.

این نماینده مجلس در آذر ۹۹ درباره درآمد وکلا نیز چنین اظهار نظر کرده بود: «تنها درصد اندکی از وکلا هستند که پرونده های زیادی را وکالت می کنند. لذا واقعا درآمد وکلا زیاد نیست که بخواهیم وکالت را کسب و کار بدانیم. به ویژه در مواردی چون مشاوره، داوری و… تلقی وکالت به عنوان کسب و کار اصلا مصداق ندارد.

‫۲ دیدگاه ها

  1. با سلام . چنانچه ما به سمت تخصصی شدن حرفه وکالت حرکت کنیم ( وکیل تجاری . وکیل محیط زیست . وکیل کیفری . وکیل خانواده . وکیل امور ثبتی . وکیل امور ملکی . وکیل امور اداری و دیوان و…) اگر همه فارغ التحصیلان فعلی هم جذب شوند باز وکیل کم داریم . از ان طرف وقتی رسیدگی وکیل تخصصی باشد , وکلا دقت بیشتری در پرونده های در دست اقدام دارند و لوایح مفید تری ارائه می دهند و به نوبه خود قضات محترم نیز آرایی صادر می کنند که غنای بهتری داشته باشد . ضمنا پیشنهاد می شود در کشور ما کانون و کلا نیز مانند نظام پزشکی فعالیت نماید و همه حوزه ها چه وکالت و چه پزشکی تحت نظر سرویس ملی باشند . الان در نظام حقوقی انگلستان هم که سرویس ملی پزشکی فعالیت دارد وکلا نیز تحت یک مدیریت ملی فعالیت می کنند که بهترین وکلای آن کشور در دادگاه های عالی فعال هستند نمایندگان ملکه انگلیس محسوب می شوند . پس در کشور ما هم این نهاد باید تغییرات اساسی یابد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا