اخبار قوه قضاییهویژه

با توجه به قانون تسهیل تا چند سال آینده در حوزه بهداشت حقوقی اتفاقات بسیار خوبی می‌افتد

وکلاپرس- معاون نظارت راهبردی قوه قضاییه در گفت و گویی تلویزیونی با حمایت از مفاد قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار وعده افزایش بهداشت حقوقی ناشی از اجرایی شدن این قانون را داد.

به گزارش وکلاپرس، سید محمد صاحبکار خراسانی که فارغ‌التحصیل مقطع دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه تربیت مدرس است، در  گفت و گو با برنامه صف اول سیما، کمبود وکیل و کارشناس دادگستری را در بالا ماندن حجم پرونده ها در دستگاه قضایی موثر دانست و از تصویب قانون تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار در ماه های اخیر ابراز خرسندی کرد.

بیشتر بخوانید:

قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار باعث افزایش دسترسی مردم به خدمات حقوقی می‌شود

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه درباره کمبود وکیل و کارشناس دادگستری و توجه معاونت راهبردی به این موضوع اظهار داشت: همه تلاش ما این است که پرونده وارد دستگاه قضا نشود برای این کار طرف باید در معاملات از فردی مشورتی دقیق بگیرد که در زمینه حقوقی توانمندی کامل و مجوز وکالت دارد. با این رویکرد باید بتوانیم حوزه خدمات حقوقی را توسعه دهیم که خوشبختانه قانون خوبی در چند ماه اخیر در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه قانون تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار مورد موافقت ما هم بود و در سند تحول هم از این طرح حمایت شده است، افزود: اجرای این قانون باعث افزایش دسترسی مردم به خدمات حقوقی می‌شود خدمات حقوقی توسعه می یابد و جنبه های جدیدی از خدمات حقوقی در بحث وکالت، کارشناسان رسمی دادگستری و کارشناسان اسناد رسمی پیش بینی شده و ما هم در قوه قضاییه پیگیری می‌کنیم که این قانون به نحو احسن اجرا شود.

صاحبکار خاطرنشان کرد: افرادی که علاقه مند به فعالیت در حوزه وکالت، کارشناسی رسمی قوه یا دفاتر اسناد رسمی هستند و صلاحیت کامل را هم دارند این کار را انجام می‌دهند تا چند سال آینده در بحث خدمات حقوقی اتفاق بسیار خوبی در حوزه بهداشت حقوقی می‌ رسیم.

کارشناسان رسمی براساس میزان دقت و سرعت در نظرات کارشناسی رتبه بندی می شوند

این مدیر دستگاه قضا درباره انتظار رهبری نسبت به جلوگیری از صدور آرای غیر مستند، گفت: از مهمترین موارد جلوگیری از صدور آرای غیرمستند، استعلامات هست که قاضی انجام می دهد تا به علم برسد و مهمترین افراد در این زمینه کارشناسان رسمی دادگستری هستند. مرکز کارشناس رسمی دادگستری در قوه قضاییه وجود دارد و بر اساس اصل شفافیت تلاش می‌شود این کارشناسان بر اساس میزان دقت و سرعت در نظراتشان، رتبه بندی شوند و موارد به بهترین کارشناس ارجاع می شود تا بهتر، سریع‌تر و دقیق‌تر کار کارشناسی انجام دهند.

آرای قضایی با گمنام سازی طرفین پرونده منتشر می شود

صاحبکار خراسانی افزود: یکی از مهمترین مواردی که در سند تحول قضایی نوشته شده و آماده انتشار است، انتشار آرای قضایی همین ۲۰ میلیون پرونده در گردش است. قاضی رای می دهد و حکم صادر می کند و در قانون آمده و در سند تحول هم تاکید شد که تمام متنی که قاضی می نویسد با گمنام سازی نام طرفین پرونده منتشر شود.

معاون قوه قضاییه خاطرنشان کرد: قاضی باید بداند بعد از نوشتن حکم و امضای آن، رای ظرف چند دقیقه بعد از صدور، گمنامی سازی شده در دسترس عموم مردم قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید:

صاحبکار با اشاره به مزیت‌های انتشار آرای قضایی اضافه کرد: اگر قاضی دقت کمتری داشته باشد از این به بعد بیشتر دقت کند چون متن او را همه می بینند و ایرادات و اشکالات برای همه قابل رویت است؛ از طرفی تصور می‌کنند قضات به صورت مستدل رای نمی‌دهند و اگر شما ببینید که یک قاضی چند صفحه استدلال می کند تا مشخص شود حق با چه کسی است، با انتشار این آرا مردم متوجه می‌شوند که این آرا تا حد مطالب درسی در دانشگاه ها قابلیت تدریس دارد. درعین حال، گمنام سازی آرا کاری نیست که با دست انجام شود و با استفاده از هوش مصنوعی و سامانه‌های مجهز به هوش مصنوعی انجام می شود.

وی ادامه داد: سامانه انتشار آرای قضایی تا چند ماه آینده عملاً رونمایی می شود فعلا قضات به این سامانه دسترسی دارند.

سامانه انتشار آرای متعارض بعد از انتشار سامانه آرای قضایی

به نقل از میزان، صاحبکار درباره سامانه انتشار آرای متعارض هم گفت: سامانه براساس داده کاوی خود آرای متعارض را مشخص می کند و وحدت رویه را هم نشان میدهد. بعد از انتشار سامانه آرای قضایی، سامانه آرای متعارض هم در دسترس قرار می‌گیرد.

صاحبکار سامانه مدیریت پرونده را یکی دیگر از سامانه های فعال در قوه قضاییه برشمرد و گفت: سابقه همه پرونده ها و استعلامات در سامانه مدیریت پرونده وجود دارد. یکی از کارهای قاضی استعلام گرفتن است تا به صورت یقینی به علم برسد و این کار در این سامانه انجام می‌شود که این زمان رسیدگی به پرونده را کاهش می‌دهد.

شناسایی اموال از چند ماه در چند دقیقه انجام می‌شود

صاحبکار افزود: پیشتر اگر در انتهای فرایند رسیدگی حکم به نفع شما صادر می شد باید به تک بانک‌ها مراجعه می‌کردید تا ببینید محکوم علیه در این بانک‌ها حساب دارد یا نه اما الان از طریق سامانه استعلام، اطلاعات کنار هم قرار داده شده و بحث شناسایی اموال افرادی که باید ضبط شود از چند ماه به چند دقیقه تبدیل شد.

سامانه شهود و سامانه هوشمند اطلاعات مالی فعال است

معاون قوه قضاییه از جمله سامانه های فعال موجود در سند تحول قضایی را سامانه شهود و سامانه هوشمند اطلاعات مالی عنوان و بیان کرد: این سامانه ها روزبه‌روز قابلیت ارتقا و پیگیری دارند و باید بیشتر توسعه یابند لذا مسیر رو به رشد و این کارها با تلاش زیادی در حال دنبال سامانه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا