گفت و گوویژه

جندقی کرمانی پور: هدف از نگارش کتاب «کانون وکلا در گذر زمان» انتقال تجربیات به وکلای دادگستری بود

وکلاپرس- کتاب کانون وکلا در گذر زمان به قلم وکیل پیشکسوت سیدمحمد جندقی‌ کرمانی‌ پور نگارش یافته است و در آن از آنچه در قبل و بعد از انقلاب گذشته صحبت کرده است.

به گزارش وکلاپرس، چاپ نخست کتاب « کانون وکلا در گذر زمان » به قلم وکیل سیدمحمد جندقی‌ کرمانی‌ پور در ۴۵۸ صفحه (با تصاویر گلاسه‌ رنگی) توسط نشر سده منتشر شده است.

وکیل جندقی کرمانی پور، رییس اسبق کانون وکلای مرکز و اسکودا، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس به معرفی محتوای کتاب پرداخت و گفت: این کتاب شرح دوران خدمت من در هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز و تاحدی درمورد اسکودا -که یک دوره در آنجا حضور داشتم- است.

برای خرید کتاب « کانون وکلا در گذر زمان » از دادبازار اینجا کلیک کنید

می خواستم تجربیات خود را به جامعه وکلا منتقل کنم

این وکیل دادگستری در پاسخ به علت و انگیزه نگارش این اثر گفت: می خواستم تجربیات خود را به جامعه وکلا منتقل کنم که هیأت مدیره ها به چه شکل تشکیل می شد، گروه بندی ها چه بود، واقعیات چه هست و به طور کلی برای روشن شدن جامعه وکالت درصدد انتشار این کتاب برآمدم. هیچ گاه قصد سودجویی نداشته و ندارم.

کانون وکلا در گذر زمان از زمان تشکیل تا پایان دوره مسئولیت وکیل جندقی کرمانی پور

کرمانی پور با اشاره به محتوای کتاب کانون وکلا در گذر زمان افزود: به طور کلی در این کتاب به نگارش وقایعی که در طول ۱۰ و بلکه ۱۴ سالی که عضو هیأت مدیره بودم و رخ داده بود، پرداخته ام. علاوه بر این برای اطلاع همکاران به زمان عقب نیز بازگشتم؛ یعنی از زمان و نحوه تشکیل کانون در سال ۱۳۳۹ در زمان مرحوم داور و داوود پیرنیا، نقش مرحوم سیدهاشم وکیل در تشکیل کانون، نحوه عملکرد وکلا و مسافرت های مرحوم سرشار -که به شش زبان زنده دنیا مسلط بود و خارج از ایران در کنفرانس های بین المللی حضور داشت و به هیأت مدیره گزارش می داد- نیز مطالبی در این کتاب آمده است.

ذکر انتقادات، خدمات موثر درخصوص وکلای بازداشتی و نصیحت به وکلا

رییس اسبق کانون وکلای مرکز و اسکودا افزود: علاوه بر این در این کتاب به بیان انتقاداتی از همکاران گرامی که نسبت به من یا پیشکسوتان نامهربانی هایی داشند نیز پرداخته ام. برخی همکاران توجهی به گذشته نداشتند و گمان می کردند همه کارها را خودشان انجام دادند. این مسائل را به نقد کشیدم.

جندقی کرمانی پور با اشاره به ذکر یکسری از خدمات موثر خود در این کتاب عنوان کرد: خدماتی که به زعم خودم درمورد وکلای بازداشتی ازجمله شیرین عبادی، نسرین ستوده، عبدالفتاح سلطانی و… انجام داده بودم به همراه تصویر نامه های ارسالی به رییس قوه قضاییه و مراجع مختلف قضایی در این کتاب منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: کتاب «استقلال وکلا» با حمایت کانون وکلای گیلان منتشر شد

وی ادامه داد: در پایان نصیحت هایی برای وکلا داشته ام که برای استقلال کانون چه باید بکنند و همچنین اظهار امیدواری کردم که بتوانند استقلال کانون را حفظ کنند. تلاش کردم آنچه را که پیشکسوتان در اختیار ما گذاشته بودند در اختیار دیگران قرار دهیم.

ناشر در معرفی این اثر استاد جندقی کرمانی پور آورده است:

سیدمحمد جندقی‌ کرمانی‌ پور نخستین رییس انتخابی کانون وکلا پس از انقلاب است و بیشترین و طولانی‌ ترین دوره‌ ریاست را بر این نهاد مدنی تجربه کرده است.

او در این کتاب خاطرات بیش از نیم قرن فعالیت خود در حوزه‌ وکالت را روایت می‌ کند. اسناد و تصاویر زیادی هم ضمیمه‌ کتاب هستند که برخی از آن‌ ها برای اولین بار منتشر می‌ شوند.

گفتنی است بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، انتخابات هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری با چالش هایی مواجه شد؛ تا جایی که این انتخابات تا سال ۱۳۷۶ برگزار نگردید و کانون وکلا توسط رییسی انتصابی از سوی حاکمیت اداره می شد.

بیشتر بخوانید: جلد اول کتاب تاریخ شفاهی وکالت منتشر شد

در سال ۱۳۷۶ و با تصویب قانون قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری، بار دیگر انتخابات کانون وکلا برگزار شد و وکیل «سید محمد جندقی کرمانی پور» به عنوان اولین رییس انتخابی کانون وکلا از سوی هم صنفان خویش برگزیده شد.

تهیه و تنظیم: فرناز محمدیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا